Träningstips och ny vecka del 2 förberedande PT.

Första dagen på del 2 är gjord och efter 9 timmar är man ganska mör. MEN NU jäklar i min låda är det riktigt roligt då vi har kört igång med Förberedande PT-  Instruktörsrollen och kommunikation.Timmarna flög fram idag, åh vad roligt vi haft!

(Är texten lite konstig beror det på lite strul med inlägget)

Här är bilderna från sista dagen med teorigruppen i fredags. Härligt gäng men nu har gruppen splittrats pga att vi har valt olika inriktningar på vår utbildning. Lycka till allihop!

Vår GRYMMA lärare Michael som var allt från naprapat, föreläsare, jobbar på ambulansen och även som lärare. Så  duktig och kunnig. Jag är verkligen så tacksam över att vi har så kompetenta lärare och man märker att dom vet vad dom pratar om.  Tack för spännande dagar.

I fredags tog vi även en lyxlunch jag och två mysiga tjejer, Ida och Julia. Vi klickade direkt och har så kul ihop. Ida är ju även från Varaslätta så vi har ju stort sett samma bonniga dialekt. =)

Har ni varit på Wasa allén? Otroligt mysig restaurang med top service och god mat. Extra kul en fredag när man vill lyxa till det lite på lunchen.

Mina härliga nya vänner som är lika glada och goa som dom ser ut.

 

Lite träningstips men jämför dig alltid med dig själv. =)

Jag gillar att köra olika muskelgrupper men ibland blir det crossFit, något pass eller kanske allroundpass på gymet. Jag springer några ggr i veckan och ett tips om ni vill förbättra er tid eller få bättre kondis är att variera träningen.

Kör du 5 km exakt samma runda kommer kroppen ställa in sig. Spring lite fortare och variera både sträcka och intervall så händer det grejer.

När Johan och vi kör på gymet är han noga med att pressa mig lite mer för varje gång. Gäller även där, lyfter du lika tungt och lika många reps varje gång händer det inte mycket. Jag gillar också pass där man kör med en hög intensitet med aktiv vila mellan de olika övningarna.

Min löpning tex har blivit mycket bättre sedan jag körde mer styrketräning. Benen blir starkare och även bra för rygg och mage.

Man måste hitta sin grej man tycker om. Jag får ofta frågan hur man hinner med sin träning och många räknar upp hur deras liv ser ut från morgon till kväll att ”dom minsann inte hinner med någon träning så det är liksom inte enkelt då”.

Nej det är ju hur man ser på det, vill man träna så tar man sig tiden vill man inte så gör man det inte. Vill man komma igång så se till att gör det bara. Men du måste göra något som DU tycker om. Vill du få in träning i vardag som en rutin måste du gå ut långsamt och realistiskt. INTE hoppa på dieter och köra järnet all in för du kommer inte orka hela vägen. Då blir man bara besviken om man misslyckas och sedan är man på ruta 1 igen. Därför är det grymt att köra igång med en PT tex..

Jag brinner för att få igång folk och få människor att må bra. Jag hoppas att genom min resa kanske kan få er att förstå hur roligt och viktigt träning är för oss, vi är ju gjorda för att röra på oss. Jag tror att jag vill arbeta som PT som även rör sig utanför gymet. Jag vill hjälpa människor ännu mer! Vissa kanske behöver gå ut och gå med någon, vissa kanske vill köra ett pass hemma i vardagsrummet om man har svårt att ta sig ut… vissa kanske faktiskt bara behöver prata till en början sedan bygga upp mer och mer. Tänk vad häftigt att få ge så mycket och få energi tillbaka genom att få följa med på den resan och peppa andra till ett bättre liv.

Här är några bilder från träningen igår och idag. Jag körde ett styrkepass med Johan (Janne skulle spela hockey) och vi körde armar och mage.

Här kör vi triceps och även underarmarna får jobba då jag har handflatan uppåt. Mycket bra för min arm som inte är så bra. (Bra med styrketräning enl osteopaten)

Mage på pilatesbollen är hur bra som helst. Balansträning. Bålstabilitet är bra för alla olika övningar och du får en bättre kroppskontroll. Du minskar risken för tex diskbrock och andra ryggskador. När jag gör på pilatesbollen och inte går ända upp så sparar jag ryggen och det blir ingen böjning i ”höftböjarmuskeln”. (flexion i höftleden) Får du ont kan det vara det som ställer till det. Tänk på att pressa ner magen ordentligt och sedan pressar ner ländryggen så mycket du kan.

Får du ont ändå, prova att minska på hur du går upp. Hjälper inte det, kolla upp med sjukgymnast, läkare. Det kan bli stora bekymmer om ni får problem med rygg och höft så lyssna på kroppen.

På Nordic Wellness igår pratade vi just om detta med mage på pilates. Dukiga Johan var med som jobbar där. ”min Johan fotar” och det var han som körde mördarpass med mig igår så mina armar fick kämpa hårt kan jag säga..

Yeah! Måste visa nya reflexjackan han hade med så jag fick testa. SÅ snygg så jag dog lite faktiskt…  visst är det bra att den är reflex hela jackan och ett bra material som andas.

Visst var den snygg?! Mxdc sport och finns hos mm sports.  Man lär synas när man kommer springandes i den. =)

Idag körde jag och Janne bröst och rygg. Ben kommer i morgon, puh. Alltid tuffare med ben- stora muskelgrupper och det känns.

Janne kämpar bra =)

TA I!!!

Här har vi kört klart passet och på väg hem och kvällsmat direkt. (kesoplättar med massa god sallad och skinka.)  Ni undrar över mat och även träningsvecka mm. Jag väntar på amelia som jag är med i ett reportage där vi pratat massor om vad jag äter, tränar mm, tror faktiskt den kommer ut nu i veckan men talar om när den är ute.

Just nu har vi hur mycket som helst på vår utbildning men ska blogga mer om tips från våra träningspass när jag har lite mer tid att sitta på kvällarna.

Hoppas ni fått en bra start på veckan och vi hörs i morgon igen.

Puss

 

 

  1. Tror vi tränar ganska likvärdigt Du & jag. Supersnygg reflexjacka, den ska jag spana in. Tack för tipset! Önskar Dig en magisk dag i solen. // Kate

  2. Du är väl inspirationskälla om någon…. Konstigt egentligen hur en människa jag aldrig mött kan få mig inspirerad o motiverad att ta upp träningen igen (å såklart att min rygg svarat bra)
    Sen att jag ÅTERIGEN är sjuk gör mig galen, jag som hade kommit långt i min träningsresa……
    Nåväl, tröstar mig med att läsa bloggen, rösta på dig på finest, och beställa nya träningskläder tills jag är frisk….
    Tack Johanna för tips o trix….tack Janne för att du lånar ut henne ❤️❤️
    Kram

  3. Peppande inlägg Johanna! Skulle verkligen vilja ha en PT som kommer hem… Efter varit sjukskriven länge så är det inte så kul att gå iväg till gym. Som två barns mamma känner jag att jag behöver lite mer kraft. Jag anmäler mig dom testperson 😉 till att ha en PT hemma <3. Drömma kan man iaf…
    Hoppas du får en inspirerande dag
    Kram

  4. Ni verkar ha skoj ihop samtidigt som ni lär er 🙂 Viktigt…..skulle behöva en pt just nu, har ofta problem med vänster axel, nacke och skuldra som gör att det ofta strålar smärta i armen, viktigt att träna på rätt sätt men svårt att ta tag i det när det gör ont.
    Du är otroligt bra på att skriva peppande inlägg tycker jag <3 Vilken snygg träningsjacka, superbra om man springer i mörker. Tack för tipset.
    Kramen och ha en toppen dag <3

  5. Det är verkligen extra kul att läsa dina inlägg om PT utbildningen då jag själv börjar min utbildning i mitten utav april. Jag är så peppad och tänker samma som dig med att jobba dels på gymmet men även utanför. Kommer vara baserad i Marbella och har vi ju vädret som man verkligen kan dra nytta utav med mycket härlig utomhusträning 🙂
    http://be-sofit.blogspot.co.uk

  6. Hejsan…
    Läst din blogg ett tag o först nu börjar ditt peppande sjunka in i mitt huvve…Har dragit på mig 14 kilo övervikt under ett år…mkt pga medecin som jag nu slutat me.Har börjat lite smått på ett gym men kan ju inget..Va är ditt tips för att rasa i vikt, va för träning ska jag satsa på?? gymmar jag o bygger muskler så blir de ju inge minus på vågen…Tacksam för svar// Karin

  7. Jättesnygg är du! (: <3 du inspirerar med din träning.

    OMG LÄS DE HÄR MED!!!!! 😀
    Så skönt! Äntligen en vettig kille i bloggvärlden!

    Dede nobbade modellen Nath!!! 😀 Så himla bra gjort 😀

    Han kallas den FINASTE KILLEN i bloggvärlden – och kan inte ens vara offentlig för att alla tjejer kom på hans fotbollsmatcher!

    Han dissade KISSIE till och med och valde ingen tjej alls! GRYMT 😀 Otroligt! Tummen upp!

    http://dedeprivat.blogg.se/2013/december/explodera-ut-2.html

    http://dedeprivat.blogg.se
    http://dedeprivat.blogg.se

  8. Nu är ju Johanna nominerad till årets träningsblogg och det kanske är så här hon vill ha sin blogg nu. Tycker också det är lite trist men då får vi väl välja en annan blogg. Finns ju rätt många

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..