• 2018-02-04, 20:07
  • 37

Jag läser överallt om hur Kissie hotas med stora böter för dålig reklammärkning på sin blogg och på Instagram. Gör hon om samma misstag igen så kan hon få böta 100 000 kronor! Hur jobbigt det än måste vara för henne så känns det bra att få veta mer om vad som är okej att göra på en blogg. Vi kan inte leka vilda västern om vi vill bli tagna på allvar som entreprenörer.

Jag är verkligen jättetrött på att få höra att det inte är något riktigt jobb att blogga eller att arbeta som influencer. Sedan det blev mitt heltidsjobb har jag arbetat mer än någonsin. Att många har som hobby att blogga gör inte oss som lever på det till några lallare. Det är som att tro att bara för att många spelar fotboll på skoj så är inte Zlatan heller proffs.

Så när jag läser att Patent- och marknadsdomstolen fällt Kissie för smygreklam blir jag väldigt intresserad och faktiskt mer lättad än orolig. Det här är första gången som det är en riktig rättegång om reklammärkning på bloggar och Instagram, Reklamombudsmannen som intresserar så många är en sammanslutning som bara publicerar kritik mot någon som gjort något dumt.

Till exempel när jag blev för glad över att en resa nästan var slutsåld och inte tänkte mig för när jag skrev igen men missade att reklammärka.

Det är förstås synd om Kissie som nu har hotet om böter på 100 000 kronor hängande över sig om hon gör fel igen. Men för hela branschen är alla tydliga riktlinjer riktigt sköna att få. Klart att vi ska följa reglerna, men när det inte är tydligt hur reglerna ser ut är det inte så lätt.

Hur vi ska reklammärka för att det ska vara tydligt nog är kanske det allra krångligaste. Att det ska vara tydligt, jo det förstår alla. Men precis hur något är tillräckligt tydligt, det är en annan sak.

Jag skäms inte en sekund för att jag har reklam i form av sponsrade inlägg här på bloggen och därför tänker jag inte smyga med vad som är reklam heller. Utan reklam skulle jag inte kunna ha detta som mitt jobb, så egentligen är jag stolt över att någon vill satsa pengar och förknippa sitt varumärke med mig.

Det enda jag behöver är att bli tillsagd precis hur jag gör för att det ska vara tydligt. Allra helst borde alla influencers enas om en standard, vad man skriver och hur man skriver det när ett inlägg är sponsrat.

Ska vi bli tagna på allvar som egenföretagare och entreprenörer eller ens som någon som har ett riktigt jobb måste vi ha regler. Och följa dem.

 

 

 

2018-02-04 Johanna Toftby

Relaterade inlägg