• 2018-07-17, 20:40
  • 13

Vilka dagar vi har här i Gardasjön, vi kom hit i lördags och jag har knappt koll på vilken dag det är. Detta är fjärde året vi är i Gardasjön och vi bara älskar det. Den här gången testar vi några mysiga orter på södra spetsen. Fråga mig om tips om ni ska hit! Jag har mina favoriter och ska skriva ett inlägg om det längre fram om ni vill veta mer om varje by.

Desenzano är större mot alla andra byar vi varit i, mer liv och mer restauranger men väldigt fint. Vi bor jättebra på Hotel Vittorio som ligger precis vid hamnen. Grym frukost vilket är ovanligt i Italien för det mesta är sött. Mycket ägg och massor med gott (nyttigt) att välja på.

Det är grym service och snygga och fräscha rum. Möjligtvis något små men vad gör det när allt det andra är så bra. Magisk utsikt från balkongen mot sjön.

Vi cyklar massor, solar och badar äter väldigt gott. Maten på resorna är ju allt.

Idag var cyklingen tuff, jag fick nästan värmeslaget för vi kom iväg sent, det var stor marknad här så vi kom knappt ut från stan. När vi sedan kom iväg var klockan nästan 12, det var över 32 grader och här nere steker solen hårdare så det krävs massor med vätska.

Fy bubblan vad överkokt jag var men efter ett dopp och mer vatten var jag bra igen när vi var framme i Sirmione.  Älskar cykla och Janne är världens bästa, vi har så kul ihop och han kan peppa mig när det behövs.

Känner min kropp så det är mest min rädda panikångest-hjärna som jävlas med mig när kroppen säger ifrån som vid värme. Blir skiträdd varje gång men vet också vad jag måste göra. Detta kommer ni få läsa mycket om i min bok.

Här kommer en bildbom från igår, vi hade en så mysig fin dag. Dagen före hade vi vi cyklat långt så vi tog en ledig dag från cyklarna och tog färjan på morgonen mot Gardone Riviera. En av våra favoritplatser här i Garda! Vi ville hälsa på våra ”kompisar” på hotel Monte Baldo där vi har bott två gånger, det hotellet är så galet bra! Och alla jobbade kvar, hurra så glada vi blev.

Det är ett mycket trevligt familjeägt hotell som man bara älskar. Ligger ensamt vid vattnet och det är bara lugnt och skönt. Vi älskar det! Här är det inget kaos med folk, ljuvlig mat och allt är bara så bra.

Båten tog ca 2 timmar och det är riktigt trevligt att sitta uppe på däck, det är ett tips om ni är i Garda- Åk båtarna till flera orter så får ni se mer. Att köra bil är inte alls att rekommendera då det är kaos med trafik och man kan bli stående i timmar i kö. Ställ bilen och cykla eller ta båten istället.

Visst är det vackert på hotellet?

Det var så kul att hälsa på dem, vi tog en lunch och solade och badade. De kom mycket väl ihåg oss och skrattade. Det hade nämligen varit flera svenskar som hade bokat detta efter oss och visat bilder på vår favoritkypare Paulo från bloggen. Så kul när ni gillar våra tips!

Så nice to meet you again Paulo!

Vi åt en god carbonara, köket hade ändrat meny så vår favoritpasta fanns inte kvar men detta var lika bra.

Är man där ska man äta någon av deras ljuvliga desserter. My god. Jag åt den godaste nougatmoussen jag ätit i hela mitt liv.

Njöt varje tugga, måste bara återskapa den. Tror faktiskt det var lite apelsin i som gjorde smaken så god. Janne och jag delade, ni ska inte tro han satt bredvid och inte ville smaka, haha.

Sedan sa vi hej då och kanske kanske vi kan boka en natt nästa vecka här, det vore roligt även om vi inte har planerat åka uppåt.

Men jag ska inte bara skriva om Gardone Riviera, det är ju inte där vi bor den här gången. Men vi reser runt, idag har vi cyklat bort till Sirmione och det är också fint, men herregud så galet mycket folk. Men alltid mysigt åka dit men sedan tillbaka till vårt hotell igen.

Vi åt på en mysig restaurang igår men det kräver ett eget inlägg. La Perle! Så bra!

Här är precis utanför vårt hotell i Desenzano där vi bor.

Nu väntar vi på våra vänner Hanna och Daniel som är på väg ner till oss. Som vi längtar efter dem. Så roligt att de kommer ner hit!

Nu är det bråttom igen, vi har bord bokat vid 21 och jag har inte duschat. Missa inte våra instastories där vi filmar mycket från resan.

KRAM

2018-07-17 Resor , , ,

• 2017-08-05, 13:32
  • 12

Malcesine ligger vid Gardasjön i Italien och är ett av vårt absoluta favoritställe vid sjön. Den här gången åkte vi linbanan upp på berget Monte Baldo som ligger på drygt 2000 m.ö.h. Utsikten är slående över sjön och det finns massor med vandringsleder, jag blev knockad där uppe av hur vackert det är.

Vi vandrade i flera timmar och det finns flera restauranger som man kan ta en god lunch på och njuta av utsikten. Det är något visst med alla bergstoppar, jag kan inte få nog av att bara sitta och titta på utsikten. Glöm inte ta med er vatten eller köp där uppe. Det är häftigt att vandra på så hög höjd!

Mitt tips är Malcesine om ni ska välja en by runt Garda, jag tror vi har varit i de flesta byarna men vi åker alltid tillbaka hit. Eftersom vi cyklar mycket runt sjön så får vi se mer än när man åker bil. Ta med er cyklar eller hyr på plats, det är en magisk upplevelse. Sedan kan man ligga vid poolen eller bada i sjön på eftermiddagen och äta gott på kvällen. Priserna är ungefär som här hemma i Sverige så det är varken dyrt eller billigt. Tips på hotell och hur vi körde kommer i ett eget inlägg, det är många som frågar om det och ni är många som redan nu berättat att ni varit på platserna vi tipsat om. Så kul!

Vi var ute och reste i Europa i 3 veckor och jag har många tips som jag kommer dela med mig av löpande här på bloggen. Först ut kommer Monte Baldo i Malcesine! Det är massor av bilder, ändå är det bara en bråkdel av de vi har från vår vandring. Skrolla ner och kika på det ni vill se.

Nu har vi varit hemma en vecka efter 3 härliga veckor! Bilderna är från 16 juli 2017. Över 30 grader så det blev även mycket sol och bad förstås. Det kommer mer tips varje vecka framöver, det är kul att tipsa om vackra platser nere i Europa.

• 2017-07-20, 10:28
  • 8

Just nu vilar vi upp oss och solar och badar i Kroatien, vilken underbart land. Nästa vecka cyklar vi i Italien igen och förhoppningsvis blir det även sommarskidåkning. Här kommer en liten film från när vi cyklade längs vattnet i Gardasjön, det måste ni göra någon gång om ni får möjlighet.

Just take the leap and jump in to the future, commit to your dreams and loves of your life.

• 2017-07-18, 20:54
  • 17

Vilka dagar vi haft vid Gardasjön. Älskade Italien! Nu lämnar vi Malcesine som är vårt favoritställen runt Garda efter 4 härliga dagar. Jag har så mycket bilder och tips till er men kommer dela upp det lite. Igår klättrade och vandrade vi uppe på Monte Baldo, drygt 2000 m.ö.h och den upplevelsen och alla bilder kräver ett eget inlägg. Det var svårt att hitta ord när vi gick lederna där uppe. Så vackert.

Vi bodde på ett litet mysigt hotell som heter Cristallo och ligger i Malcesine. Underbar utsikt, riktigt bra service och bra plats för bil och våra cyklar som kunde stå inlåsta när vi inte cyklade. Vi tycker just utsikten och läget är viktigt när vi bokar hotell. Sedan behöver det inte vara 4 eller 5 stjärnor, det viktiga är rent och fräscht, wifi men det allra viktigaste- Balkong och utsikt. För även om man gör mycket på dagarna finns det ingenting som är så härligt än när man vaknar till en utsikt man inte kan titta sig mätt på.

Vi träffade även goa vänner från Göteborg som vi åt ett par middagar ihop med och en mysig lunch igår. Tack Fredrik och Ida för att ni kom och hälsade på i Malcesine!

Vi har ätit på de mysiga restaurangerna nere vid vattnet, de flesta är riktigt bra och ni måste äta deras pasta med skaldjur. Jag har ätit det tre dagar i rad, så gott! Varje gång äter vi en go lunch efter vi badat på den lilla stranden precis nere vid borgen och vårt favoritställe heter Lido Paina! Åh vad vi älskar sitta där. Vi väntar in ett bord precis ute vid vattnet, finns det inget bord väntar vi för det slår allt att sitta vid vattnet, vilken utsikt mot borgen!

ÅH vilken pasta! Här äter vi på en restaurang som heter Caffe Ristorante Italia och fick ett bord vid vattnet, gå hit om ni är i Malcesine. Riktigt bra mat och romantiskt ställe.

(Adlinks) Söt topp, på rean från VILA, shorts från Clarks.    Örhängen HM

Vi har cyklat massor! Jag får mycket frågor just kring cyklingen och jag är så glad ni är många läsare som inspirerats och tar med era cyklar på semestern. (Man kan förstås även hyra både vanlig, landsväg och mountainbike men jag vill ha med min som jag är van vid)

Går åt massa vätska och energi i värmen.

Vi kör bil mellan alla orter vi ska bo på, eller rättare sagt länder. Nu har vi varit i Tyskland, Tjeckien, Österrike och Italien. Det är härligt med flera dagar stopp på varje ort för då blir resan även semester och vi vill gärna se mer av landet än bara stanna och sova.

Mitt tips om ni vill se mer är faktiskt att ge er ut på cykel. Vi har cyklat massor runt Gardasjön och får se så vackra platser som vi aldrig annars skulle fått se med bil. Vi kör en hel del på vägarna för vi cyklar ganska fort, sedan är det över 30 grader och då är det bättre med hög fart, haha.

Men på vissa sträckor kör vi ner på cykelvägarna vid vattnet, det är då jag vill nypa mig i armen och kan knappt ta in att jag sitter där på cykeln, flyger fram mellan alla höga berg och får se så mycket fint.

Sedan blir det ju motion på resan som vi tycker känns bra. Att cykla långa sträckor i flera timmar är bra för konditionen och förbränner bra. Vi stoppar i oss massa gott, njuter av väldigt mycket god mat och dryck och då är det även skönt att röra på sig. Men också för jag mår bra att vara i gång, sedan kan vi ligga vid poolen hela eftermiddagen och bara slappa.
Man kan säga att man får allting på en sån här semester!

Jag hoppas vår resa kan inspirera fler att våga testa annan semester än kanske den vanliga chartern, inget fel med den, jag älskar charter men det är ju en helt annan typ av semester. Sedan behöver man inte åka ner så långt genom Europa som vi gör. Man kan ju cykla i vackra Norge också eller varför inte ner till Bornholm, mamma var där nyss och hade en fantastisk cykelsemester.

Ser så fram emot detta och nu blir det nytt äventyr. Följ mig gärna på instagram story där jag filmar mycket om ni vill se mer vart vi är.

Nu har vi lämnat Italien och Gardasjön, men vi ses nästa år igen! Nu kör vi söderut och är framme i nytt land, kan ni gissa vart?

Kram Johanna

(Har massor med bilder så lägger ut mer snart igen)

2017-07-18 Johanna Toftby , ,
  • 2015-07-13, 10:34
  • 6

Hej vänner! Vilket paradis! Gardasjön är lika magiskt som vi hade trott. Jag har aldrig varit här tidigare så det är mycket att upptäcka nu. Vi cyklade flera mil igår och bor i Garda och utgår därifrån. Att ha med sig cyklar är verkligen magiskt. Man tar sig fram överallt, får se massor plus att det blir motion samtidigt. Igår var det 35 grader så det blir mycket vatten och flera stopp. Det är skönt att bara stanna till på en fin plats och bada. Vilket klart vatten det är!

Vi cyklade ganska mycket längst vattnet även om man inte kan hålla samma fart, men man njuter istället av allt vackert!

Vi stannade i lilla mysiga Lasize på vägen. Medeltidsby och så charmigt.

Det är stor skillnad på alpluft och tropiskt hetta. 35 grader varmt här! Men cyklar man fort är det mycket bättre för då fläktar det bra. =)

Sedan cyklade vi tillbaka ner till Garda och där tog vi ett dopp.

Satte oss sedan och njöt av detta smaskiga! Efter 2 mil smakade det sjukt gott med italiensk pizza och kalla Peroni. ;)

På kvällen gick vi längst strandpromenaden och åt en god middag.

11059911_10153006817648067_4828484082684006359_n

11403426_10153006817588067_337745020940252967_n

Skulle ladda upp alla fina bilder från systemkameran i ett galleri, men just nu stannade internet helt och tiden rusar iväg. Måste säga hej då, nu ska vi iväg och cykla till Sirmione. Ser det är många som varit där, kul!

Puss och kram alla

• 2015-07-08, 23:56
  • 27

ÅH vänner gissa vad vi ska göra i morgon bitti!? Vi ska packa cyklarna in i bilen och ge oss ut söderut! Jag är som ett barn på julafton. Jag har fått den här resan i födelsedagspresent och det kommer bli ett riktigt äventyr. Tack älskling, vilken drömresa det blir!

11212767_10152999743363067_768261766678128795_n

Vi kommer bila ner genom Tyskland och första stoppet blir bland sagoslotten i Füssen! Kolla vad underbart.

11666164_10152999743118067_850232965101859330_n

Bedårande! Precis som pusselslott! Jag döööööör så vackert.

Vi kör sedan vidare ner mot Livigno i det italienska alperna där vi ska möta upp Jannes son och pappa, Erik och Pelle. Där blir det ett tufft bergspass på cykeln. ;)

cykling i Livigno

Jag är så laddad och riktigt pirrig. Det känns så jäkla kul att göra en annorlunda resa än att sätta sig på ett plan och lägga sig på en strand. Den här resan kommer det bli mycket äventyr på cykeln. Vi ska cykla  i underbara Italien!!! Åh jag som älskar upptäcka och se mig omkring, nu ska vi se härliga landskap från cykeln!

11707500_10152999743313067_2238249762627657491_n

11231740_10152999743168067_7558639696650390965_n

Vi har bokat några hotell och det blir flera stopp på olika ställen.

11037468_10152999743203067_1815770790597243750_n

11218072_10152999743233067_1966091997752748969_n

71034

Cykelhjälmarna är nerpackade och i morgon bitti ringer klockan 06 då vi ska mot färjan.

Jag kommer blogga ofta och ni ska få hänga med på vårt äventyr, det är roligt att ger er tips på vägen.

912@70

Puss och kram!

• 2015-05-03, 12:55
  • 9

Så mysigt vi har det! Vi gick på stan hela dagen, fikande och strosade runt. Den här bilden är precis utanför Jannes, magisk kväll. Tjejerna shoppade lite vårkläder och vi satt även en stund i trädgårdsföreningen på Rosencafet. Det är något ni måste besöka när ni är i Göteborg. Det är så fint…

Vi mötte sedan upp min syster Linnea och käkade på tjejernas favoritställe, Farellis.

Satt på deras uteservering och vad tror ni jag valde. Hehe. Tonfisk förstås. Kan inte tröttna på den rätten, rare och alldeles perfekt.

Igår köpte jag nya solglasögon jag länge letat efter. Förra helgen provade jag dom och har sedan dess inte släppt dom. Mamma var med och man  brukar lita på sin kära mor. Dessa är bra till min ansiktsform och bara älskar dom! Märket är Marc Jacobs och dom är underbara. En tidigt födelsedagspresent till mig själv och tror vi kommer få en rolig sommar tillsammans. =)

Lite senare på kvällen gick vi upp till hotellet! Detta inlägg blir inte så långt för vi ska iväg, men jag kommer visa mer bilder i nästa.

Jag gör ett stort samarbete med hotell SPAR i Gårda och ni som följer bloggen kanske minns sist när jag körde en rabattkod på sviten på SPAR i Majorna?  Rummen bokades upp direkt och på några timmar blev det fullt 6 mån framåt. Nu kör vi igen.

Den här gången är det klassiska dubbelrum men till ett fantastiskt pris. Det är hotellet i Gårda och alltså gångavstånd till allt. Hotellet är fräscht, fint och trevlig personal. Jag, Linnea och tjejerna har haft det jättemysigt. Vi var på hotellrummet hela kvällen igår, kollade lite resor på datorn, käkade lite gott plock, bara tog det lugnt och tjejerna tycker det är så mysigt när Linnea är med.

Nu ska jag berätta. Ni kommer i morgon bitti få ett erbjudande här. Det är ett rabatterat dubbelrum och det som ingår är: Fri parkering, frukost, en flaska vin och ett vackert fruktfat med choklad. Det är först till kvarn och ni kommer ha chansen att boka helger fram till hela 2015. Ni kommer inte bli besvikna, det är ett superpris!

Åker man tex en familj så bokar man upp flera rum. Allt praktiskt tar ni när ni bokar.

11136176_10152853970093067_7001415487158119277_o

Väldigt fräscha rum! Hotellet ligger inte långt från centrum. Kolla SPAR Gårda. I morse var jag ute på en runda och tog vägen bort till Liseberg, man följer bara kanalen. Jättefint! I nästa inlägg kommer jag ge mina bästa tips här i Göteborg så kan ni skriva upp några ställen jag gillar. Bra shopping, trevliga matställen och mysiga områden att springa i eller bara gå.

Ska ni iväg tex med familjen i sommar? Då är detta prefekt. Bra pris, lätt att ställa bilen. Vet ni mer, frukosten är till 12. Då hinner man softa eller ge sig ut på en runda och ändå hinna med frukosten. Det blir som brunch!

Vi är jättenöjda som förra gången. Det är ett lugnt hotell, det finns bar och restaurang, gym och bastu. (Mer bilder kommer) Eftersom vi inte har småbarn längre föredrar jag hotell som är lugnare och detta passar oss perfekt. Inget spring i korridorerna och tyst när man kanske inte vill bli väckt i ottan…

Bästa starten är en runda i ett soligt Göteborg. Nu har vi ätit frukost/brunch och ska ge oss ut på stan igen.

Ska skriva vilken tid inlägget kommer i morgon bitti med telefonnummer, mail och rabattkod.

Puss så länge, ha en fin dag!