• 2018-02-22, 23:20
  • 65

Migrän från helvetet slog till i eftermiddags. Finns ingenting som är värre. Jag trodde jag skulle tuppa av. Jag kände det var på gång i morse men tänkte att det bara var spänningshuvudvärk och då hjälper motion. Men en timma efter min träning så började det banka på höger ställe. Alltid på en sida, som blixtrar. Dunk, dunk, dunk rakt igenom hela huvudet. Har man migrän på gång kan faktiskt träning framkalla det pga blodcirkulationen.

Någon som känner igen sig som också har migrän? Har ni tips?

Får panik när jag känner att en attack är på väg. Ni som har migrän vet vad jag pratar om. Man förstår inte den hemska smärtan, men det är egentligen inte smärtan i sig. Det är den otäcka, svajiga känslan, yrsel, illamåendet, känslan att svimma. Tappa kontrollen. Huvet nästan exploderar. Jag blir lika ledsen varje gång för får jag en sån attack måste jag ställa in allt och jag blir rädd. Marken rubbas under mina fötter. Magen ballar ur helt. Jag mår så dåligt!

Skulle storstädat här idag men ingenting blev gjort. Kunde knappt gå ut med Lucy. Såg ni en vilsen hundägare med solglasögon idag trots det inte var sol var det jag.

Man lär sig hantera attackerna. Spänna sig är det värsta man kan göra. Idag testade jag faktiskt fler avslappningsövningar, jag satte mig på golvet och fick börja eldanda. Man andas högt upp med stängd mun, snabbt in och ut. Magen ska åka in och ut.

Läste om att den yoga/meditationen var bra mot migrän. Sedan gjorde jag vissa yogaövningar. Lucy var med på mattan och jag började skratta när hon satt bredvid och nästan gjorde likadana övningar.

Migränattacken lugnade ner sig och den värsta attacken gav med sig.

Sedan kom den igen. Som en hård blixt rakt ner på höger sida. Då fick jag ta 100 mg Sumatriptan. Det hjälpte knappt. Fick ta betablockerare, då äntligen började det släppa. Tog även extra magnesium tabletter och sprayade magnesium (holistic ) vid tinningen. Till slut började det bli bättre. Puh.

Jag har blivit bättre på att hantera attackerna. För nu är den stort sett borta, hurra! (Vågar knappt skriva det för då kanske jag vaknar med migrän i morgon)

Jag försökte tänka lite som på mina tre förlossningar. Varje värk måste igenom kroppen som en våg. Jag andas, slappnar av, låter det gör ont och attacken ska bara igenom kroppen på något sätt. Som en värk. Stretar man emot en förlossningsvärk gör det ännu ondare. Eller hur?

Samma sak som på en förlossning. Rädsla och spänning gör det ännu värre. Jag hade ingen smärtlindring när jag födde Marilyn. Ville testa föda naturligt bara genom att andas. Det var häftigt! Men det tar vi en annan gång.

Jag har skrivit en hel del om hormonmigrän här inne kanske ni läst om ni följer bloggen. Ni kan annars läsa om det HÄR och HÄR. 

Jag har haft migrän vid mens eller ägglossning i 10 år. Från och till slår den till. Vissa perioder kan den hemska migränen sitta i 4 dygn. En gång över en vecka. Jag minns inte de dagarna.

Därför tar jag botox. Jag vet inte vad jag hade gjort annars. Ni som lider av svår migrän. Läkemedlet botox räddar livet på mig. Livet fungerar inte om man bli förlamad av migrän ofta.

Nu kommer attackerna inte lika ofta. Jag märker direkt när det är dags att fylla på botox, det får aldrig gå mer än tre månader. Nu är det snart dags och då smög sig migränen fram idag. Men mot att ha svår migrän flera gånger i veckan till en dag var fjärde månad, då förstår ni att det är en skön känsla.

Den här gången var det ägglossning som framkallade det tror jag.

Jag har funderat på hormonspiral för jag har för mig det hjälpt mig för flera år sedan, men samtidigt gillar jag inte ha hormoner i kroppen. (vet det är extremt lite men ändå) Tycker ni det hjälper ni som har?

Fråga mig om allt kring kvinnocykeln, graviditeter och förlossning. Jag är expert vid det här laget, haha.

Nu ska jag stänga datorn, alla mail har fått släpa idag.  Men skön känsla när man märker migränen börjar klinga av.  Är det rörig text och stavfel är det för jag inte ser bra idag.

Dessa jobbiga hormoner alltså, puh.

 

 

 

2018-02-22 Hälsa , ,

  • 2016-03-05, 10:00
  • 18

God morgon!

När jag skulle lägga mig igår kände jag att en kraftig huvudvärk var på väg. Tyvärr åt jag lite godis som jag är helt hundra på  triggade igång den ännu mer, som sedan blev migrän. Tog Sumatriptan men det hjälpte knappt. Hemsk natt! Hämtade Marilyn redan vid halv elva och även L-M hade jag kontakt med så det var lugnt, annars kan ju sånt trigga igång när man spänner sig.

Vid 03 trodde jag huvudet skulle explodera och man tror ju man ska dö! Till slut somnade jag av ren utmattning och när jag vaknade i morse vågade jag knappt känna efter. Ni vet känslan, man tänker ganska negativt, irriterad för att huvudvärken förstörde hela min natt, arg för att jag vaknade med smärta och arg för att den finns där. Arg för att den jävla smärtan förstör. Men dom tankarna gör allt bara värre förstås, lätt att man hamnar i en ond cirkel och kroppen blir ännu mer spänd.

Jag låg kvar i sängen och bestämde mig för att googla upp Migränyoga. Bilden ovan är lånad från Yogobe.com ”Yoga kan vara lika effektivt som migränmedicin säger Yogaläraren Per Söder”

Sagt och gjort. Jag klev upp, satte mig på golvet och gjorde migränyoga och meditation, övningar som man kan göra både akut, när man känner att det är på gång eller i förebyggande syfte. Eldandning. (Självklart förstås svårt i början men ju mer man tränar ju bättre blir man)

IMG_6427.JPG

Det är vetenskapligt bevisat att yoga har effekt mot huvudvärk. Det ökar blodflödet till hjärnan, ger djup avslappning och avspänning vilket hjälper mot stress. Dessutom skapar det balans i kroppen, det finns så många fördelar som jag gillar! Att andas rätt är ju även bra för så mycket, immunförsvaret, stress, smärta, depression… listan är lång.

Har ni mediterat någon gång? Man går verkligen in i sig själv, fokuserar på andningen och man kan faktiskt visualisera bort huvudvärken.

Det gjorde jag idag med hjälp av en fantastik meditationsövning som jag hittade på Yogobe.com där Per Söder visar och gör övningen. Man gör den ”tillsammans”. Man tänker bort huvudvärken i bilder och ut genom kroppen. Jag hittade lugnet, andningen och tekniken med just djupandning kan vara svårt i början, men när man hittat den är det magiskt. Vilket lugn han utger! När jag reste mig upp var attacken som var på väg igen borta. Hemska smärtan över pannan var borta, den hade försvunnit ur min kropp ner mot golvet. (Djupt, jag vet men det funkar.)  Jag kände mig glad, positiv och tänkte bara positiva tankar.

Det funkade. Visst är det heeeeelt fantastiskt?!

DSC_0034

Nu känner jag bara att den ”har varit där” i pannan, men själva smärtan är borta. Det här blir en bra dag, det är bara jag som kan bestämma hur den blir. Jag tänker positiva tankar, försöker inte streta emot om smärtan kommer igen. Då vet jag hur jag ska andas och slappna av. Har vilat en stund efter som man ska, men nu ska vi äta frukost och ta tag i lördag. Jag har alltid tyckt om Yoga och Meditation men tränar tyvärr inte så ofta, nu ska jag lägga in det mer under veckorna i min vanliga träning.

Kram!