• 2018-03-07, 10:40
  • 9

Skönt! Drygt en timma blev det, bra tempo och vi gick ca 7 km före frukost. Hade vi inte haft tider att passa hade vi nog gått en timma till. Uppför, slaskigt och snö men då får man parera och det är bra träning.

Jag går alltid i mina vindtäta byxor som andas, en vindjacka som är smidig att röra sig i. Är det några plusgrader har jag kortärmad under, är det under nollan och minus har jag långärmad. Känns det lagom när ni går ut är det för mycket kläder, bättre att frysa lite när ni kör igång så är det lagom med kläder.

Älskar våra morgonrundor, jag mår så bra av att röra på mig. Sedan ännu roligare när vi gillar det båda två.

Nu har jag precis kommit in och ätit ägg och yoghurt, Janne hade en tid hos Tommy Tingets som är osteopat så han gick dit direkt. Strax ska jag gå upp till Löfvingkliniken hos Håkan Löfving. Äntligen botox efter tre månader.

Båda två hade tid för behandlingar men på olika sätt. Haha.
Kram på er, kör hårt om ni ska ut och gå idag. Det är härligt när det är ljusare ute.

 

 

  • 2017-04-27, 22:28
  • 14

Gillar ni klassisk Bodypump? Jag älskar det och försöker köra flera pump i veckan ihop med löpning, spinning och en del gym. I morse gick jag och Lucy ca fem km uppför berget, det är en bra start att kunna komma ut och gå eller springa varje dag. Efter jag hade influensan i februari tappade jag min kondition helt och hade svårt för att komma igång igen. Så jobbigt!

Hur är er kondis? Känner ni er i form eller vill ni förändra något?

Hur kul är det att få hög puls efter några trappsteg? Blodsmak i munnen efter sprungit 500 m? Men det tog knappt två veckor, sedan var jag igång igen. Jag hatar att känna mig usel i form. Vill känna mig stark och orka springa, därför jag vill peppa er att komma igång eller öka tempot. Ni kommer älska känslan när ni flyger fram.

Vill ni få bättre kondition? Gå gärna i backar, öka tempot, testa jogga. Kör gärna raska powerwalk men öka för varje gång, kör intervaller tex mellan lyktstolpar. Men framförallt backar där du trycker på lite, det kommer ge dig massor.

Idag har jag suttit hemma vid datorn och jobbat och fått undan en hel del. Så skönt! Men sedan körde vi ett hårt bodypump-pass.

Är så glad över träningsveckan på Gran Canaria för kroppen har verkligen kommit igång ordentligt. Vilken kick! Därför träningsresor är bra, du bygger upp väldigt mycket när du rör på dig så mycket som man gör under den veckan, sedan är det bara att fortsätta hemma.

Nu taggar vi äntligen fredag!

  • 2017-04-25, 16:36
  • 31

Har du inte testat på att vandra, gör det. Nu har vi varit hemma två dagar efter den fantastiska träningsveckan på Gran Canaria med Topphälsa och jag längtar redan till nästa resa. Att vi skulle vara med och vandra uppe i bergen varje dag hade vi planerat, men jag visste inte hur underbart det var. Att motionera i flera timmar, gå brant uppför, balansera och parera när det krävs koncentration för att inte ramla var mycket jobbigare och roligare än vad jag kunde föreställa mig.

Nu är jag hemma och ska äntligen börja med något som jag funderat på länge: min bok! En egen bok om min resa till att äntligen känna mig nöjd med mig själv, mitt liv och min kropp. Vill du läsa den? Ge mig gärna tips om precis vad du vill läsa i så fall!

I sommar ska vi cykla nere i alperna igen, men nu blir det även vandring. Jag älskar det och nu har vi fått en mjukstart och lärt oss mycket. Att vandra i grupp som vi gjorde med vår fantastiska Christer Skog som lagledare gjorde det ännu bättre. Han har stor respekt, allt han berättade för oss kändes så logiskt, men det var också mycket nytt som vi fick lära oss. Han har tränat eliten både i Sverige och i världen, jag är otroligt glad att ha fått lära känna honom under veckan.

Jag drabbades för många år sedan av svår panikångest. Jag har skrivit mycket om det på bloggen och under träningsveckan höll jag en  föreläsning om vad som drabbade mig när jag blev sjuk. När du drabbas av panikångest är det något som kroppen vill säga dig. Det är en varning att du behöver förändra eller bearbeta något. För mig var det Louis som jag förlorade och inte bearbetat ordentligt.

Jag kom till en läkare som ordinerade mig motion. Promenader. Inget annat än just promenader. Just där och då kunde jag inte gå tio minuter utanför mitt eget hem, jag var fånge i min egen kropp. Den resan önskar jag inte att någon annan ska behöva uppleva.

Jag kämpade i flera månader och år med panikångest till och från. Men när jag började motionera med lugna promenader, då började jag bli frisk.

Jag gjorde ingenting annat än att gå. Läkaren ordinerade mig lugna promenader i början, sedan skulle jag öka och bli svettig. Ingen annan stressig träning. Har du en gång drabbats av panikångest så kan din hjärna lura dig att du får panikångest vid till exempel intervallträning, det blir för mycket stress, för mycket flängande, för mycket krav.

Allt detta kan din hjärna ta som ett hot. Hot= panikångest. Hjärtklappning=panikångest.

Jag tränade på att andas. Avslappningsövningar, sova bättre och ta det lugnt. Men motionen varje dag var A och O. Jag behövde endorfiner, när kroppen får endorfiner blir din hjärna lugn och du mår bättre. Det är vetenskapligt bevisat. Många stänger in sig och vågar inte röra på sig just på grund av att de inte vågar få högre puls eftersom det kan trigga panikångest.

Jag blev frisk efter ett år, sedan dess har jag faktiskt inte fått en enda panikångestattack. Men min hjärna kan ibland lura mig och tro det är panikångest. Som i bergen nu när vi vandrade.

Jag är känslig för när det är för varmt, vi hade gått länge, det var oerhört varmt och jag kände mig lite yr. Jag tappade fokus totalt, Janne märker det direkt och han frågade hur jag mådde. Där och då kunde jag inte ens svara för då blir det ännu värre.

Christer frågade också hur det var  med mig, han märkte nog det var något som hände.

Jag kunde inte svara då heller och där var min hjärna igång och påminde mig. En liten jävel påminde mig: ”Nu får du panikångest, du är högt, högt uppe på ett berg och nu kan du inte ta dig därifrån”. Hjärtat slog ännu fortare. Jag kände symtomen, känslan av att tappa kontrollen är det värsta som finns. Jag kunde inte längre gå i gruppen utan gick iväg själv.

Jag andades, blundade och talade om för mig själv att nu skärper du dig. Du är bara väldigt varm, det är ingenting annat än hög puls av att du klättrat och gått långt.

Jag hällde i mig vatten, tog några nötter jag hade i ryggsäcken och sedan lugnade allt ner sig.

Efter en stund kände jag mig som vanligt igen och jag kände mig starkare och starkare. Just då hade jag kunnat springa runt hela Gran Canaria kändes det som. Men det var bara för att jag fokuserade och tänkte bort paniken som tog över min kropp.

Känslan efteråt var helt fantastisk. Vi gick långt efteråt och jag mådde så bra!

Christer talade om att det är väldigt viktigt jag lär mig vilken puls jag ska ligga på när jag tränar mycket eller ska cykla långt i alperna. Kommer jag över min pulszon där jag ska ligga kan kroppen ta ut sig, mjölksyran kommer och min hjärna som går i försvarsläge kan tro det är panikångest på gång trots att jag själv inte framkallar det.

Pulsen är alltså oerhört viktig för mig att hålla koll på så kroppen inte ska lägga av.

Alla pusselbitar föll på plats.

Dagen efter gjorde vi ett syreupptagningstest där jag fick springa på löpbandet i olika hastigheter och Christer kollade hur min puls och vad jag hade för syreupptagning.

Jag blev så glad efteråt för att jag hade riktigt bra värden. Jag kände mig så lättad och stark! Christer ska nu hjälpa mig så jag kommer ha koll på hur min puls ska ligga när vi tränar, men framförallt när jag ska cykla långt och framförallt när det är långa backar och stigning. Även under klättring eller vandring i berg kommer det hjälpa mig.

Jag kan köra till exempel intervaller, men jag ska alltid värma upp lite längre, det hjälper kroppen att vänja sig och jag kommer in i en andra andning, på så viss blir inte hjärnan rädd när pulsen stiger.

Kroppen är fantastisk! Jag vet hur många det är som kämpar med panikångest, ångest och depression. Snälla, försök att ta er ut, promenader kommer hjälpa er, våga testa! Gå gärna med någon, det hjälpte mig mycket.

Jag är så glad över att få dela med mig av min resa,  det var fantastiskt att få föreläsa om att fullständigt tappa kontrollen, att få berätta om min sorg över att förlorat ett barn, men också få dela med mig av hur jag blev frisk och hur jag kom tillbaka, med hjälp av motion. Jag blev rörd till tårar när många kom fram efteråt, även alla som mailar mig och berättar att de känner samma sak, att panikångesten tagit över deras liv.

Nu skriver jag på min första bok, jag hoppas kunna hjälpa och inspirera andra.

 

  • 2017-03-07, 11:00
  • 20

Frukosten är dagens viktigast mål mat, får vi alltid höra. Om det nu stämmer så gillar jag att skjuta upp det viktigaste en stund så jag kan njuta av frukosten ordentligt. Jag älskar att ta en löprunda eller en powerwalk före frukost!

Hur gör ni med frukosten? Rejält, lätt, på en gång, efter en stund? Berätta gärna!

För mig är världens bästa start på dagen att träna. Nåja, allra först en kopp kaffe så både kropp och hjärna är vakna. Men jag äter sällan frukost direkt när jag vaknar, helst vill jag ha hunnit med att springa eller ta en powerwalk på mellan trekvart och en timma. Jag älskar att komma ut före frukost! Både hemma och på semestern. 

Sedan kan jag ta en rejäl frukost med gott samvete. Ägg för proteinet, smoothies för att det är både gott och nyttigt. Jag häller i ingefära, särskilt nu i förkylningstider, nyponpulver, kokosfett och en massa annat gott. Alla mina recept på smoothies hittar ni HÄR.

Om jag inte tränar så äter jag sällan frukost före klockan elva. Ju längre jag väntar, desto mindre sugen blir jag på att stoppa i mig något extra under dagen. Kroppen är fantastisk, det går att ändra sina vanor och få bort sitt sötsug. Rör du på dig mer så utsöndrar kroppen måbrahormoner och börjar ställa om sig. Med mer muskelmassa så börjar kroppen skrika efter bra mat i stället för onyttigheter.

 

Börjar man jobba tidigt och har dagislämning så är det förstås svårt att hinna med träning för frukost. Vänta då till helgen och testa, men har du svårt att komma igång, eller hålla igång, med träningen så är det verkligen värt att testa. Numera blir jag inte människa och kan jobba ordentligt förrän jag fått min morgonträning.

Nu har jag och Lucy varit ute på en långrunda i ett kallt Göteborg.

Har du provat att morgonträna? Berätta hur det gick!

 

  • 2013-03-24, 09:26
  • 0

Snacka om jetlag! 05.18 vaknade jag-pigg och utsövd. Låg kvar en stund, svarade några mail och läste lite bloggar. Känns pensionär med kaffe vid sängen men också ganska mysigt.


Vid 07 gick jag ut på en powerwalk efter en proteindrink. Vilken kall och vacker morgon. Inte en enda ute…

20130324-082500.jpg

20130324-082522.jpg

20130324-082528.jpg
1,20 powerwalk före frukost är perfekt start. Nu blir det ägg och kaffe.
Ikväll kommer bloppis :)
Puss

  • 2012-10-24, 00:02
  • 0

Efter jobbet gck jag ut på en lång powerwalk, vad kallt det var men på ett sätt skönt att ”frysa lite” även när man går fort. Bättre förbränning. Är verkligen så nöjd med mina träningskläder. Sköna, andas så jag aldrig fryser eller blir för varm och jag syns eftersom jag ofta går när det är mörkt. Tror ni kan få tag i en del på gymgrossisten.  Nelly.com  Märket heter MXDC sport. Vill ni få tag i jackan jag har (finns inte på sajterna så maila Jannes kompis (som vi tränade med i söndags) [email protected] så fixar han åt er. På deras Facebook kommer det blir en tävling framöver, håll utkik där. =) (När jag bloggar från datorn blir det väldigt konstigt här inne, blir tokig och jag kan inte skriva iphone då min arm strejkar. Måste fixa med Linda i morgon. Ni får tillsvidare stå ut med ett rörigt inlägg)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ikväll var det säsongsavslutning av Hollywoodfruar, jag verkligen älskar det programmet. Men, vad tyckte ni om slutet?Oj, oj, oj….  Jag vet inte riktigt… tyckte de gick över gränsen mot Gunilla. Varför skulle Margareta framföra den där sången egentligen? Kändes som ett skådespel alltihop.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sista avsnittet idag. Jag höll på att trilla omkull av skratt när jag hörde rösten efter programmet- och där tog Hollywoodfruar slut för den här gången men redan nästa vecka ersätts dom av 4 nya kvinnor från småstäder istället samma tid.  HJÄLP. ”Ni har väl ingen Gunilla” var det redan en kommentar på faceboook.

Reklamen går för fullt på trean och jag viker mig av skratt varje gång. I slutet av trailern går jag som värsta bonnen med en raggarbil bakom, hahaha det är Skövde det. Mindre än en vecka kvar. Hu, jag börjar bli lite NERVÖS faktiskt, men jag ser väldigt mycket fram emot premiäravsnittet. Hoppas ni ska titta. Tisdagar Tv3 21.00 (hyffsat inkört den tiden hehe)

 

 

 

 

 

 

 

 

Ni kan läsa dessa härliga tjejers bloggar på TV3.se och vilka dom är. Jag får tyvärr inte pga mitt kontrakt på amelia (hade nog inte hunnit med en blogg till puh) så ni kommer ha kvar mig här enbart på amelia.se =)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Hade min gosiga Chillnorway idag, finns HÄR.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tacosallad har vi ätit ikväll, lovely. Inga nacochips naturligtvis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

God natt och kramar//

 

 

 

 

 

 

 

 

  • 2012-08-27, 11:47
  • 0

Två dagar kvar tills vi drar en vinnare i Love Forever tävlingen! Kul att ni gillar, det gör jag med. =)
Creative lounge och GHD är på G med tävlingar inom kort, tjoho!
Hittade mina gamla stövlar jag köpte för ett par årsedan på Bianco.
Älskar sensommar och jag gillar att bryta av och inte ha för pimpinetta skor. Dessutom funkar ryggen bättre när jag inte har för platta eller för höga.


När jag inte bloggar finns jag på instagram, det går betydligt fortare.

20120827-114601.jpg
Väldigt roligt att se alla fina bilder en del lägger upp.

20120827-114704.jpg
Lyssnade på den här kanalen under min powerwalk. Grym!