• 2019-01-15, 12:23
  • 17

Hemresan blev inte riktigt som planerat. Igår kväll lämnade vi en magisk vecka i Serfaus-Fiss-Ladis och skulle lyfta från Insbrück vid 19 mot Frankfurt där vi hade byte hem mot Sverige. Redan under dagen sa jag att vårt flyg kommer garanterat blir sent eller inställt, vi har haft snökaos de sista dagarna och många vägar är avstängda. Och nu sitter vi fast i Frankfurt.

Vårt flyg blev mycket riktigt rejält försenat så vi satt i loungen i Insbruck och bara väntade. Höll tummarna för att vi skulle hinna med flyget mot Sverige!

När väl flyget kom kunde vi knappt lyfta på grund av ovädret, kan säga det är tur vi inte är flygrädda. Galet skumpigt.

När vi landade i Frankfürt förstod vi att vi nog inte skulle hinna om inte de väntar, vi missade flyget med 15 minuter!

Alla flyg blev sedan helt inställda från idag tisdag på grund av strejk. Inte ett enda flyg går härifrån och vi är fast i Frankfürt. Så det var bara att checka in på hotell eller ta en sovplats på en bänk på flygplatsen. Inte aktuellt även om jag har världens bästa dunkappa som täcke.

Luftahansa löste allt. Så grym service! Hotell klart på fem minuter, middagar, luncher och frukostbiljetter.

Så nu är vi i Frankfürt och förhoppningsvis kommer vi med ett flyg i morgon förmiddag. Vad gör man här? Några tips?

• 2019-01-13, 10:00
  • 17

Innehåller annonslänkar för Ellos och reklam för Österrikes turistbyrå

Dag sex i fantastiska Serfaus-Fiss-Ladis!

I morse kunde jag knappt komma upp ur sängen, haha. Vi kör så mycket skidåkning och igår körde vi längst bort i systemet. Det blev många kilometer utför och våra ben är som stockar, då tränar vi och rör på oss ganska mycket. Det som är fantastiskt med skidresa, man får grymma träningspass, många timmar per dag men får uppleva alla vackra vyer, som en sagovärld och jag får aldrig nog av alla mäktiga berg.

Ni är många som har frågor om vår resa, hur man bokar och var man ska bo osv. Jag kommer skriva ett inlägg när vi kommit hem med all fakta och våra bästa tips på restauranger i backen mm.

För ni som åker skidor, visst är det underbart efter ett par timmars skidåkning stanna till och ta en go lunch, ute i solen och  alla höga berg runtomkring. Vi älskar det.

Vad säger ni om den här utsikten? Här är ett av våra favoritlunchställen. Lassida! Det ligger  2320m.ö.h så det är grym utsikt, jättegoda pizzor och igår tog vi även den klassiska Kaiserschmarrn! (Recept)

Slags tjocka pannkakor i bitar med florsocker och äppelkompott, det är så gott och jag gillar äta traditionella rätter när man reser, visst är det kul!

Man känner sig fri på något sätt när man flyger nerför alla backar med allt detta vackra runtomkring.

Stor lavinfara här nu, det har snöat något fruktansvärt. Så härligt att åka skidor när det kommit så mycket snö man jag är livrädd om det är dålig sikt om det är brant stup tex på en transportsträcka.

Eftermiddagssolen igår var amazing. Kika på min instastory så ser du alla filmer och hur det ser ut.

Igår hittade vi ett riktigt snyggt ställe, kontrast mot alla mysiga stugrestauranger, som jag gillar mest. Men detta var häftigt! Låg väldigt högt upp, allra längst bort i hela systemet. Glasrestaurangen heter Monte-Madre! Så vackert.

Efteråt en härlig afterski på vårt lilla stammiställe Geigalozh!

Grym stämning, klassisk Österrikisk ompa ompa musik som det ska vara! Dragspel, tuba, tyrolmusik. Love it! Men även deras underbara schlagerpop. Lyssna på Helen Fischer Atemlos durch, Charlotte Perelli har gjort en cover- Här står jag, så ni lär känna igen låten.

Även Andreas Gabalier Hulapalo. Så grym musik och jag blir glad, många som frågade efter dessa två låtar när jag filmade på afterskin.

Vi träffar så mycket roliga människor från andra länder. Här är ett gäng från Tyskland. Nice to meet you guys!

Sedan middag på hotellet, vi äter alltid runt åtta, sedan helt slut vid tio, det blir inga sena kvällar i alperna, man vill upp på morgonen och ut i backen.

Klänning i snake är ny som du hittar HÄR.

Blusen HÄR. Bra pris, jättefin på.

Nej, nu måste jag skynda mig, Janne väntar och nu blir det ut i backen igen! Ha en riktigt fin söndag, i morgon bitti kommer jag berätta en stor grej här inne. Missa inte det.

Kramar

• 2019-01-09, 23:09
  • 10

Idag har vi varit ute och åkt massor med skidor, det går inte förstå hur mycket snö det är här. Underbart att äntligen får se riktig vinter. För er som missat tidigare inlägg så är vi på skidresa i Österrike som ni kan läsa mer om HÄR.

Det snöade så mycket så ett tag var det svårt med sikten men det klarnade upp till slut. Vi har åkt massor men började ganska soft, benen får jobba rejält så vi kommer känna av det i morgon. Riktigt skönt.

Mitt rosa ställ finns HÄR. Bra kvalite, sitter bra och man syns i backen.

Älskar alla små ställen som finns överallt i alla backar. Små stugor, barer, restauranger. Det är något visst att komma in i värmen efter långa åk i alperna och ta en öl eller en god Gulasch. Som en saga med alla små hus med så mycket snö.

Som ni ser så är det halvdålig sikt, annars är det mäktigt med alla enorma berg runtomkring dig. Älskar alperna.

Idag hoppade vi över afterskin och valde gå ner till hotellets spa istället. Visst är det skönt med spa? Så länge det inte är mycket folk. Vi gick bra tid för de flesta hade redan gått ner på middag. Vi var helt själva.

Vara ute i luften och åka skidor hela dagen sedan relax, så skönt det var.

Vi bor på Goies Alpine Resort, de har flera olika bastu, jag gillar ångbastu med örter. Känns så skönt efteråt, både för huden och för kroppen, mina luftrör mår bra.

Efter ett bra tag nere på spat så körde vi en egen afterski. Kall öl på vår balkong- Afterspa före middagen.

Nu har Janne somnat på soffan igen medan jag sitter och jobbar en stund, inte enkelt med bloggare när man reser men det är en del av mitt jobb och han är tålmodig, haha.

Ser fram emot en lång dag i backen i morgon igen, det blir även en rolig tävling jag tror ni gillar. Hårgrejer!

Sedan ska jag berätta en galet stor grej, kommer släppa en bomb. Har väntat ett bra tag men snart kan jag berätta för er vad som kommer hända. Pirrigt, roligt och väldigt stort.

God natt från alperna, tack för alla hälsningar!

2019-01-09 Resor ,
  • 2019-01-08, 23:22
  • 7

Nu är vi framme! Eller rättare sagt sedan några timmar, vi kom fram till hotell Gois som vi bor på här i Ladis vid 15, så skönt att ha en lugn och skön eftermiddag på hotellet och har ätit en grym middag.

Jag sitter i soffan och skriver till er, Janne har somnat som en stock, vi reste redan 07 hemifrån så nu är vi trötta. Jag gör ett roligt jobb och ett samarbete med Österrikes turistbyrå, det är tredje gången vi är här och älskar detta ställe.

Byarna heter Serfaus-Fiss-Ladis och ligger högt upp här  bergen ca en timma med bil från Insbruck. Vi bokar flyg separat och hotell separat. Man kan åka via Frankfürt eller München men Frankfurt- Insbruck är smidigast.

Häng med oss på instagram och instastorys, klicka på profilbilden så får ni alla uppdateringar under dagen, massor med film och vad vi gör.

Kolla vad snö! Vi är i snöparadiset!

Hotellet vi bor på heter Goies Alpine resort. Här är utsikten från vår balkong på hotellet. Liften och backarna bara 50 meter från vårt hotell. Lite dimmigt i eftermiddags, ska fota så ni ser alla vackra berg runtomkring oss.

Här är vårt stora, fina rum. Här ska vi bo en vecka. Älskar miljön här, de har även ett jättestort spa, men vi prioriterar skidåkning hela dagarna,  men brukar gå ner en snabbis till poolen och bubbla lite.

Afterskin är grym! I den lilla stugan ni såg på Instastory, vårt stammisställe här. Apres- Ski bar. Älskar Österrikisk ompa ompa schlagermusik.

Här är zebrablusen förresten!

Träffade flera vänner på Landvetter i morse, det var kul! alltid en härlig känsla på flygplatser, eller hur? Alla ska ut i världen, så mäktigt känsla tycker jag.

Väldigt många som frågade efter blusen på instastory, den hittar ni HÄR.

Nu går ögonen i kors, ska sova skönt och ladda inför en lång dag i backen i morgon. Spännande!

• 2018-03-01, 23:48
  • 3

Vi är tillbaka i vårt älskade Österrike! Sist vi var här var faktiskt bara för 6 veckor sedan då jag gjort ett stort jobb för Österrikes turistbyrå, den här gången gör jag ett delsamarbete och vi bor i Ladis men annat hotell. Det blir mer skidåkning och jag vill utmana mig ännu mer.

Sedan att jag redan nästan slagit halvt ihjäl mig är en annan sak, men Janne är grym på att peppa så jag vågar! Läs gärna hans fina blogg HÄR för att se mer.

Vi blev knockade av de tre byarna, Serfais-Fiss-Ladis som ligger  en timma från Insbruck, man kan även flyga till München som vi gjorde den här gången och tog en hyrbil och körde ca tre timmar. Nästan den bästa vägen så slipper man mellanlanda och byta plan. Vilket paradis det är här! Vackert, billigt och riktigt bra skidåkning med väldigt många pister.

Fördelen med att bila är alla magiska vyer du får se under vägen, detta är paradiset för oss. Vi reser i Europa och mycket i Österrike varje sommar, det är häftigt att bila och få se det även under vintertid. I sommar reser vi igen och jag bara älskar alperna!

Här kommer ett gäng bilder från idag, självklart också en film.

Vi svimmade nästan när vi öppnade dörren till vårt rum, haha vi snackar romantik. De hade verkligen gått all in. Vi bor på Romantic and Hertz, oj oj ni anar inte vad mysigt det är. Hehe. Kanske inte inredningen jag skulle ha hemma, men som att kliva in i en sagovärld. Häftigt att se så olika miljöer.

Min skidjacka finns HÄR. Många på rean nu. Glasögon är Bliz.

Maten är riktigt riktigt bra på hotellet, älskar deras frukost för vi kan äta oss mätta på protein, omeletter, äggröra, massa grönsaker och jättegott kaffe. Så jobbigt när det bara finns mängder av bröd och wienerbröd och socker när man vill ha energi som ska mätta för många timmar i backen.

Vi åker flera timmar och sedan en go lunch högt uppe i backen.

Janne är verkligen grym på att få mig att våga mer. Det är häftigt att känna kontroll på skidorna oavsett underlag, den här gången är det inte lika mycket pudersnö och hårdare backar, lite mer is. Men vi har hittat så fina långa backar, har ni inte varit här innan måste ni verkligen åka hit. Serfaus-Fiss-Ladis är underbart!

Här är vi tillbaka på vår favoritafterski i Ladis! Apres-ski bar. We love this place! Ompa, ompamusik, grym stämning precis som det ska vara i Österrike.

Ägaren som också är Dj och grym på Tuba bjöd upp oss till båset där vi fick gästspela, haha. I morgon ska vi dit igen. Vi har 50 meter till skidliften och 100 meter till afterskin, perfekt.

Har ätit god middag på hotellet, benen värker så jag kommer somna som en stock. I morgon är det en stor dag som vi ska fira med massa skidåkning och god champagne så nu måste vi sova.

Jag ska berätta allt för er, min lilla hemlighet jag äntligen ska få berätta!

• 2018-02-08, 20:48
  • 9

Känslan när man kommer hem efter en magisk resa och känner att man måste åka tillbaka? Ni vet när allt varit alldeles underbart.

Bara för några veckor sedan var vi i Österrike och åkte skidor. Jag gjorde ett jobb för Österrikes turistbyrå i Serfaus-fiss-Ladis som är tre små byar med magisk skidåkning och mysiga hotell. Lägg till slående utsikt, grym mat och billig lunch i backen.

Det var riktigt bra. Så redan om tre veckor åker vi ner igen, jag gör ett delsamarbete kan man säga den här gången men hotellet har vi bokat i egen regi. Janne hittade ett riktigt grymt hotell, Alpen-Herz Romantik & Spa i Ladis. Det låter det, haha. En romantisk svit blev det, granne med vårt förra hotell och precis vid liften.

Jag är så taggad på att fortsätta min utveckling i backen. Jag fick verkligen blodad tand nu när allt lossnade och vill inte vänta tills nästa säsong.

Vi lever här och nu, varför vänta! Har ni också gjort en sån där galen grej, man pratar om att boka en ny resa direkt efter man kommit hem men sedan blir det aldrig av.

Nu gjorde vi det! Exakt om tre veckor blir det alperna igen. Mycket film och mycket bilder förstås så ni ärmed på resan.

Jag är så supertaggad för att åka ner igen och ni kommer förstås hänga med på vårt äventyr. Älskar verkligen Österrike! Skulle kunna bo där nere, det är något visst med alperna. Man blir bara så himla glad av att vara där. Att resa med sin partner som man delar exakt samma intressen med är så roligt!

Skidåkning på dagarna, en välförtjänt pizza med en öl i backen, lite after ski med ompa ompa, lite spa på hotellet och sedan en god middag. Går inte misslyckas med det upplägget.

• 2018-01-22, 23:06
  • 12

Vilken skidresa jag och Janne haft nere i Österrike! Jag gör ett jobb för Österrikes turistbyrå och är så glad för det uppdraget. Vi bodde i Ladis som tillhör de tre små byarna Serfaus-Fiss-Ladis som ligger ca en timmas bilresa väster från Innsbruck. Det ligger mitt i Tyrolen och är ett riktigt vinterparadis.

I Serfaus-Fiss-Ladis finns det ett stort skidområde med 98 nerfarter med en sammanlagd längd av 214 km, dessutom massa skogsåkning som Janne gillar. Det finns 68 liftar, vi åkte skidor mellan byarna hela tiden, det är enkelt att ta sig och en magisk miljö. Det finns allt!

Läs mer HÄR för att boka en resa ner hit eller läsa mer. Det är betydligt billigare med skidresor till Österrike mot italienska eller franska alperna. Det är alltid roligare när det är billigare på semestern än hemma i Sverige.

Vi bodde fantastiskt bra på Alpine Goes resort i Ladis. Några minuter från liften upp och skiduthyrning bredvid. Mer om hotellet och hur det såg ut i nästa inlägg.

Det jag gillar är att det inte alls är mycket kö i lifterna för det är så stort, det finns mängder av härliga restauranger uppe i backarna, den jag tyckte var allra mysigast var uppe vid Serfaus, Lassida, oj oj. Vilka pizzor, vilken utsikt!

Den här restaurangen ligger på 2351 m.ö.h och hade strålande sol, hit ska ni åka upp om ni reser hit. Det finns både röd och svart backe att ta sig ner. Även blå i området.

Så hungriga efter massa skidåkning! Vi unnade oss så god mat, även öl till lunch, man får en riktigt bra och mättande lunch, några öl plus ett par chokladbitar för ca 30 euro. Jag tycker det är billigt! Semesterort i alperna och häftig utsikt.

Ser ni alptopparna genom fönstret?

Att röra på sig är ju underbart på en resa, du kan äta vad du vill och du förbränner det lika snabbt. Mycket smart.

Vi åkte flera timmar före vi tog lunch, sedan satt vi en timma och vilade benen och åt gott, sedan ut i backen igen. Så kul vi haft!

Ser ni de små prickarna längst ner i pisten? Där åkte vi.

Min älskling har hjälpt mig att våga mer. Ni fattar inte hur grym han är på att peppa. Jag var livrädd första dagen uppe i en svart puckelpist och dimmigt. Såg inte ett skit. Grät när jag kanade på sidan ner för att komma ner.

Jag fick vara arg och lipa en stund, sedan åkte vi vidare, inom mig kände jag att jag ska bara våga, jag ska klara detta. Jag vill bli bättre på att ha kontroll på skidorna och åka bra.

Efter dag 3 hände det något. Jag fattar det inte. Jag kunde åka skidor från vilken pist jag ville, det var en fantastisk känsla att flyga ner och köra snygga svängar på en hög höjd, vilken känsla.

Tack vare Jannes pepp, allt han lärt mig med tekniken gjorde att det lossnade så snabbt. Jag tror faktiskt det är bättre att åka skidor med någon som är riktigt bra, för du vågar mer. Du vill ju inte vara sämre, haha.

Som ni ser på Jannes hjälm kommer det mer film. Vi har massor som vi ska klippa ihop, kommer ut i veckan. Blir mycket skratt och det är lättare att visa er allt hur vi haft det på film.

Visst är det läckert?

Det finns hur mycket som helst för barn. Skidskolor och fina enkla barnbackar. Många restauranger och massa kul för barn. Stora barnområden, jag kan verkligen tipsa även er som har små barn att åka hit.

Som sagt. Det snöade hur mycket som helst.

Många frågar efter våra skidglasögon, det är Bliz! Bästa jag haft! Det är viktigt med glasögon av bra kvalite för att kunna se bra i dimma eller olika ljus. Snygga och snabba. Även hjälmen är Bliz.

Älskar alperna och så kul att utmana sig, nu blir det inte bara cykling nere i alperna sommartid, vi är så nöjda med vår resa så vi håller faktiskt på att boka en weekend i början på mars igen.

Man blir lycklig och glad nere i alperna!

• 2018-01-20, 10:16
  • 24

Ni var många som gillade vår första video från vår resa, här kommer en från dag två! Janne lurar med mig i svart puckelpist.

Klicka på pilen på bilden så ser ni filmen. (Sätt på ljudet) Janne hälsar även att ni måste gå in och prenumerera på hans kanal, där kommer mycket videos och vloggar nu.

• 2018-01-19, 23:30
  • 1

Vilken dag! Vi har åkt skidor hela dagen och vid lunch kom solen fram, får nypa mig i armen när vi är högt upp på toppen, de är så magiskt med alla bergstoppar och utsikten är slående. Att flyga ner för backarna i den här miljön är fantastiskt. Älskar Österrike och vi har verkligen hamnat på rätt ställe.

Vad roligt att ni gillar våra inlägg, älskar alla era kommentarer och hälsningar! Det betyder väldigt mycket. Tack!

Som jag skrivit tidigare gör jag ett jobb med Österrikes turistbyrå och vi bor på hotel Goies resort i en liten mysig by som heter Ladis. Den byn hör ihop med två andra skidorter som heter Serfaus och Fiss. Det ett riktigt stort skidområde och man kan ta sig mellan orterna via liftarna.

Här är så mycket snö och så många backar! Vi åker och åker och får se nya saker hela tiden. Mina ben känns som stora cementklossar, haha.

Vi tar alltid en lunch mitt i backen någonstans och det är ju ganska härligt att ta en öl utomhus i skidkläder uppe på toppen när solen skiner. Janne är superproffs på att åka skidor men jag hänger med, förutom svarta backar, då gråter jag nästan och kanar på sidan för att ta mig ner, haha.

Här uppe är det så vacker utsikt som inte går att få med på bild, man måste bara uppleva detta. Här är vi uppe på 2400 m och jag gjorde misstaget att hamna på den där hemska branta partiet IGEN. Det var helt sjukt. Men det vara bara att bita ihop och ta sig ner, men jag överlevde den gången också.

Visst är det mäktigt?

Vi har försökt ladda ner flera filmer som vi klippt ihop men nätet har strulat med oss lite så det tar ganska lång tid, men hoppas den snart går att ladda upp. Mer galet än någonsin.

På instagram kan ni se flera filmer som är uppe från afterskin. Älskar resa med Janne och älskar att vi har så roligt tillsammans, det tror jag är viktigt. Vi kan tjata ihjäl varann också men åh vad jag älskar dig darling. Du är fantastisk på att peppa när jag inte vågar och du ger mig så mycket komplimanger och feedback. Trots jag gnäller och inte tror jag fixar det.

I morgon ska vi försöka få in våra filmer som är ihopklippta från backen, jag tror ni kommer skratta gott.

Dags att sova, vi har hunnit hunnit med afterski, SPA nere i polen och en 4-rätters middag här på hotellet. Här ska ni bo om ni åker hit. Vilket hotell!

• 2018-01-18, 10:46
  • 29

Nu är vi i Österrike! Resan ner gick bra och vi bor fantastiskt på Alpine resort Goies här i Ladis. Jag gör ett roligt samarbete med Österrikes turistbyrå och här får ni se en liten video vi klippte ihop snabbt igår kväll när vi kom fram.

Det är så mycket snö här och snart ska vi ge oss ut för att upptäcka skidområdet i Serfaus-Fiss-Ladis!

(Klicka på pilen så ser ni filmen)  Vi skrattar som galningar när vi klippte ihop den igår.