• 2016-01-07, 20:38
  • 11

Dag 6! Heja alla som är med och kör denna utmaning! Man kan börja när man vill om man inte var med från start.

100 uppkliv på bänk om dagen i 100 dagar! Fantastiskt roligt att så många är med, ni är grymma! Jag körde mina 100 direkt efter en runda idag, perfekt när man är uppvärmd.

Hashtaggar ni #stepup100dagar på instagram kommer jag även tävla ut träningskläder från vår webbshop johannashop.se. Jag kommer dra första vinnaren i helgen av alla som lägger upp bilder på när ni tränar. På så vis kanske vi får ännu fler att komma igång mot ett hälsosamt 2016!

Ni efterfrågar filmer! Filmerna är lite suddiga för det blev fel format men tror ändå ni ser. Man kan göra otroligt mycket. Ta sats när ni kliver upp. Då bränner det mer. Man kan variera övningen. tex Gå upp med det ena benet och ner med samma och nästa gång tvärtemot och ner med det andra. Man kan tex köra 10 på ena och sedan 10 på andra. Höj bänken, lägg till vikter. Finns ingen begränsning! Tänk på en rak hållning genom alla repetitioner. Man kan ställa ner foten, man kan hålla benet rakt ut. Man kan köra som ”intervaller” men akta så ni inte ramlar. Jag kommer visa massor här inne allt eftersom!

 

 

 

Några undrar  om man ska köra 100 på varje ben. Utmaningen är 100 totalt, är det för lätt- kliv på något som är högre. 100 stycken på något högt ska vara riktigt jobbigt. Öka antalet allt eftersom om du orkar mer. Eller sätt till vikt. Man kan tex köra med hantlar eller hålla i något tungt i varje hand. Det kommer bränna ännu mer. Sjukt jobbigt och härligt i musklerna :)

Pulsen komma gå upp, därmed får du även med konditionen som är viktig för kroppen. Stort lycka till och kör hårt! Dela gärna så fler kommer igång! Berätta gärna hur det går?  :)

 

 

 

 

 

 

2016-01-07 Johanna Toftby

  • 2016-01-02, 18:00
  • 33

Vill du komma igång med träning, bli piggare och starkare?

Idag kör jag igång utmaningen! Vi ger oss på rumpa och lår som sist när vi körde 100 squats om dagen i hundra dagar, det blev en stor succé! Många utav er läsare har efterfrågat liknande upplägg och därför tänkte jag att idag den 2 januari passar det utmärkt att köra igång. Vi är många som är taggade för ett nytt sprakande träningsår, vad passar bättre än att kicka igång 2016 med en rolig utmaning.

Efter 30 händer det en del och rumpan åker bara längre och längre ner. Visst vill vi ha en fastare och vältränad rumpa?! Fördelen med att ha en stark rumpa är inte bara att den är snygg- är musklerna inte i form så lyfter ryggens muskler onödigt mycket och kan ge dig smärtor.

Vad är utmaningen? Övningen är variationer på Uppkliv.

Vi får jobba mycket med fram, baksida lår och rumpa. Muskler som dom flesta gillar att träna och vi kör som sist, 100 repetitioner om dagen i hundra dagar!  (100 totalt, inte 100 på varje ben) Övningen är enkel men kommer kännas. Man kan göra den vart som helst, perfekt ute på rundan när du är uppvärmd eller hemma på en stol. Håll i ryggstödet om det känns lättare. 

IMG_9631

Hur gör man? 

Man kliver upp på något högt, behöver inte vara en hög bänk från början. Det viktiga är att den är stabil så den inte välter. Kanske trappsteg, bänk eller en stol hemma. Stå framför och kliv upp med ett ben i taget, sedan ner. Man ska göra 100 rep om dagen men jag rekommenderar att dela upp dom i början. Det ska vara jobbigt så bestäm dig inte innan hur många du kör på raken. Kör så många du orkar. Jag kör 10 uppkliv med höger ben först sedan 10 med vänster och så fortsätter jag hela övningen.

IMG_9590

Jag tycker den här övingen är super. Och jobbig! Man stärker även ryggen och tränar balansen. Den är också skonsammare för dina knän mot utfall som kan vara tuffare.

Att köra en utmaning är ett riktigt bra sätt att komma igång med sin träning. Tillsammans peppar vi varandra, skriv gärna här inne på bloggen om hur det går och hur det känns.

Ni kommer märka tydliga resultat. Lovar! Om ni inte fuskar ;) Det fina med denna utmaning är att den är enkel och man behöver inte gå på gymmet eller köpa dyr utrustning. Det enda är att du inte ska ha några skador, var och en tar sitt ansvar när vi tränar.

IMG_9618

Utmaningen är 100 kliv upp om dagen i hundra dagar från idag! Vill ni komma i form 2016? Häng på utmaningen, du kommer bli peppad av att se resultat och vilja träna mer! Du kommer märka att du får  starkare ben och bål och en tightare rumpa!

Jag kommer allt eftersom lägga upp fler varianter och film på övningen, ni kommer inte tröttna. Kom igen, nu kör vi!

Självklart har vi en tagg som ni gärna får skriva på instagram. Den heter #stepup100dagar 

Lägger ut en bild från förra utmaningen 100 squats om dagen i hundra dagar. Jag är fortfarande lika förvånad över hur mycket den utmaningen gav. Före och efter och en starkare kropp.

20131210-002050

Är ni med? Kör hårt och lycka till! 100 dagar från nu!

Kram Johanna

 

 

 

 

 

 

2016-01-02 Hälsa, Johanna Toftby