• 2019-01-17, 20:34
  • 3

Vilken vinterdag! Idag tog jag mina längdskidor och åkte upp till skidstadion på Billingehus. Vi har jättefina spår och det är öppet. Jag och 95% män som garanterat tränade inför Vasaloppet. Varför så lite kvinnor i skidspåren? Tycker ofta det är så.

Jag och Janne köpte längdskidor för några år sedan och vi älskar att träna utomhus. Idag körde jag själv men han kommer upp till Skövde i morgon, i helgen blir det massor med längdåkning.

Man kan hyra skidor vid Billingehus i Sportbutiken, precis ovanför Blå hallen. Jag var där idag och fick mina skidor vallade och massa experttips. Jag fick panik av snön som satte sig i under skidan, då blev det slirigt ändå även om jag hade klister. Så rätt teknik är viktigt, men jag körde på i 8 km och kände mig nöjd efter.

Skönt med frisk luft, glida fram på skidorna och kämpa med hela kroppen.

Är så taggad för att köra i morgon igen, men det är även ett roligt Bodypump 12, tränar jag inne på gymmet älskar jag pass. Tabata, spinning, CXWORXS, även Yoga som jag ska försöka bli bättre på.

Får nog bli skidor på eftermiddagen.

Ska ni köra på träning men inte tränat innan rekommenderar jag att inte gå ut för hårt eller för tuffa pass. Lätt att man blir sjuk eller faktiskt tröttnar, är det svinjobbigt får man endorfiner för stunden men nästa gång du ska köra det svintuffa passet så kanske du hittar på undanflykter, det tar emot och det blir inte av för du tyckte det var för jobbigt. Börja lagom.

Efter skidåkning hem och duscha, en stund i soffan med lillan. Älsklingen.

Finns det något mysigare än sovande bebisar och sovande hundar. Kanske för de är tysta och sover lugnt? Haha.

Sitter och tittar på mästerkocken samtidigt som jag skriver till er, åh vad jag älskar det programmet. Tjejerna också, så mycket känslor, god mat och härliga karaktärer.

Tittar ni? Sen får vi inte missa säsongstart på Wahlgrens värld. Så kul!

Tjejerna har hjälpt till med Lucy medan jag är borta, så duktiga och klagar aldrig när de ska hjälpa mig. Brukar peppa ensamma mammor som inte orkar att de måste vara tuffa, kärleksfulla men barn måste hjälpa till hemma. De blir monster annars. Finns det något värre än uppkäftiga, lata tonåringar som inte har respekt eller hjälper till.

Man ger och tar, då får man tillbaka. Mina barn betalar inget hemma, de betalar sina egna grejer, telefon, mm men inget annat. Skulle inte alls kännas rätt.

Mitt krav är istället att de sparar allt, sedan hjälper mig hemma, de får ibland  fota eller hjälpa till med Lucy. De sparar alla sina pengar de får in, L-M kunde därför ut och resa flera månader, även spara till en lägenhet nu. Jag är glad de bor hemma ett bra tag till, även för deras ekonomi så de kan spara mer.

Så har vi det, vi måste hjälpa varandra, men slipper också allt tjafts och gnäll, finns inget som är så jobbigt som konflikter i en familj.

Jag har gråtit på nätterna, tro mig. Men hade jag blivit en slapp morsa så hade jag gråtit ännu mer. Man måste orka.

Lite presenter är alltid med hem, älskar köpa med lite smått och gott till dem. När mina föräldrar reste fick vi barn alltid en megastor Toblerone, något speciellt med det. Behöver inte vara mycket.

Kram på er, i morgon taggar vi fredag!

  • 2019-01-02, 12:00
  • 18

Är ni många som känner att det har blivit lite för mycket julmat och julgodis under helgerna och känner att det är dags att ta tag i träningen? Såhär kommer du igång lättast och snabbast!

Om du kommer igång att träna regelbundet vinner du många fördelar som kommer hjälpa dig att både gå ner i vikt och få bättre kondition och få en bättre hälsa. Att träna regelbundet är ren och skär medicin.

Vill ni ha ett register här på bloggen även om träning? Som alla mina recept? Så du enkelt kan hitta allt inom träning i bokstavsordning.

Nytt år är en nystart för många. Men vänd inte upp och ner på hela livet och gå ut för hårt, det kommer inte hålla för du tröttnar lätt, kanske blir skadad eller blir uppgiven om du inte får snabba resultat.

Hitta något du tycker om, dra med en kompis eller partner. Köp inte dyra gymkort och lägg kortet i lådan, ut och spring och lyft vikter hemma istället i början. 

Var det länge sedan du tränade alls och det tar emot, börja med promenader som du kan göra längre och längre. Det viktigaste är att du rör dig alls och börjar året med nya, goda vanor.

Är du i min ålder, 40+, så rekommenderar man att träna mycket styrketräning och kondition. Jag märker att jag har haft svårare att hålla vikten det sista halvåret och har därför tagit fram dessa motivationsbilder för att jag ska ha ett mål.

Om tre månader ska jag vara i samma form igen!

Tips på grymma magövningar jag visar hittar ni HÄR! Enkla att köra hemma. Här hittar du ett inlägg om löpning. 

Förbränning och PW före frukost hittar du HÄR.  Pepp för att komma igång hittar du HÄR. 

 

  • 2018-08-21, 23:30
  • 10

Innehåller annonslänkar 

Visst är det en skön känsla att komma in till gymet! Så fort jag kliver in genom dörren dras jag med, känner gemenskapen, alla är där för samma sak. Älskar den här tiden när man tar tag i sina rutiner igen efter en lång sommar.

Både lunchträning och styrkepass blev det idag, kvällspass vid 21. Det är egentligen för sent för mig för jag blir så pigg så jag brukar inte somna, men Janne var påstridig att vi skulle gå, så bra när någon kickar iväg dig. Träningen ska ändå göras. Bästa känslan efter.

Blir ni trötta eller pigga av att träna? Båda effekterna är lika bra. På sitt sätt.

Vi tränar på Nordic Wellness, finns gym överallt!

Jag tror många längtar efter att komma igång och röra på sig, nu är det perfekt tid att kicka igång din träning. Jag har slappat till mig och både jag och Janne känner att det är dags att öka farten. Ge det bara ett par veckor så är du med i matchen igen.

PW varje morgon är bonus utöver min träning. Mår psykiskt bättre av promenader varje dag. Bort med stress och in med endorfiner. Jag älskar även styrkepass, spinning, tabata och bodypump. Yoga en gång i veckan.

Men alla ni som läser i min bok, där kunde jag knappt gå 10 minuter när jag var dålig. Så jämför med er själva, jag hoppas boken kan hjälpa någon där ute att må lite bättre. Motion är läkande.

Usch vad dålig jag var. HÄR kan ni beställa boken, nu finns den i lager och du får den på 1-2 dagar.

God natt säger Lucy, nu ska vi sova. Mina tjejer är med mormor och syster på Gotland, så mysigt för dem. Men måndag kommer de till releasen. Längtar.

 

  • 2018-05-07, 15:19
  • 10

Jag har precis varit ute på en runda i underbart väder i Göteborg, vilken sommarvärme! Men idag sitter jag varje minut vid datorn och korrläser varenda mening till min bok. Idag ska hela mitt bokmanus ska in och jag har fullt ös. Vägen till en färdig bok du har i handen är inte enkel, men det är pirrigt, spännande och väldigt roligt. Kan knappt tro det är sant, men det kräver också fokus till 100%.

Jag måste ändå ha mina 30 om dagen för att orka, förutom mina träningspass. Frisk luft och promenader eller löpning gör att jag mår bra. Ta på dig skorna och ge dig ut, njut av frisk luft och känn hur kroppen blir lugn efter en runda, få med dig din vän eller partner, det gör så mycket att få igång endorfinerna som blir din belöning. Tänk varje gång du tvekar att du vet det blir bra efteråt.

Gratis och enkelt. Bästa jag vet är att få komma ut på en runda, nu kan jag fokusera igen och då jobbar jag bättre. Blir en bättre människa helt enkelt, haha.

Kortvecka för många och vi ska få sommarvärme, vilken vecka vi har framför oss!

Vill ni ha mer träningstips förresten? Känns som många vill komma igång nu när våren är här, även om jag gärna förespråkar vardagsmotionen så vet jag man tappar farten ibland och då behöver man någon som kickar igång dig.

 

 

  • 2018-03-07, 10:40
  • 9

Skönt! Drygt en timma blev det, bra tempo och vi gick ca 7 km före frukost. Hade vi inte haft tider att passa hade vi nog gått en timma till. Uppför, slaskigt och snö men då får man parera och det är bra träning.

Jag går alltid i mina vindtäta byxor som andas, en vindjacka som är smidig att röra sig i. Är det några plusgrader har jag kortärmad under, är det under nollan och minus har jag långärmad. Känns det lagom när ni går ut är det för mycket kläder, bättre att frysa lite när ni kör igång så är det lagom med kläder.

Älskar våra morgonrundor, jag mår så bra av att röra på mig. Sedan ännu roligare när vi gillar det båda två.

Nu har jag precis kommit in och ätit ägg och yoghurt, Janne hade en tid hos Tommy Tingets som är osteopat så han gick dit direkt. Strax ska jag gå upp till Löfvingkliniken hos Håkan Löfving. Äntligen botox efter tre månader.

Båda två hade tid för behandlingar men på olika sätt. Haha.
Kram på er, kör hårt om ni ska ut och gå idag. Det är härligt när det är ljusare ute.

 

 

  • 2018-02-26, 20:12
  • 70

Tack alla ni som engagerade er när jag blev arg på alla som kommer med dumma pikar mot oss som äter nyttigt och tränar! Blogginlägget finner du HÄR. Nu har jag blivit intervjuad i GT/Expressen och fått prata ut om alla mobbare som vill att vi ska vara lika ohälsosamma som dem. Läs artikeln HÄR.

Jag vill inte tvinga någon att börja leva nyttigare, däremot hoppas jag kunna inspirera och tipsa människor som vill få ordning på hur de äter och rör på sig. Och jag blir fly förbannad på alla som verkar tycka att vi ska skämmas för det.

Många av er som kommenterade verkar ha varit med om samma sak. Att träna mycket, äta nyttigt och ta hand om sin hälsa är tydligen provocerande för en del människor som väljer att förstöra sin hälsa i stället. Jag får inte in i mitt huvud varför det är så.

Nu får det vara nog! Från och med nu tänker jag besvara spydigheter med spydigheter. Det är inte okej att försöka mobba folk till att äta fet skräpmat.

Häng med och sluta ta emot, visa att vi inte gör något fel och att vi inte ska skämmas för att vi vill må bra!

 

 

 

 

 

  • 2018-02-26, 11:35
  • 4

Hallå vänner! Hoppas ni fått en fin start på måndag och är redo för en ny vecka. Har ni sportlov kanske? Vilket vinterväder, så kallt men jag gillar det! Friskt och ljust.

Jag har precis ätit frukost efter morgonens pass på bandet. Älskar mina morgonträningar, jag dricker kaffe före och sedan ner till gymet. Idag blev det rask PW med lite lutning, jag varierar varje gång. Ibland löpning, ibland 30 min på crosstrainer och 30 min på bandet. Bara jag rör på mig. Jag vill svettas, det är då jag får effekt. Endorfiner, ett lugn och mår bra!

Gå riktigt fort, om du inte springer. Svettas du och får upp flåset får du med dig så många fler hälsofördelar än om du går i promenadtakt.

Men alla har olika tider och olika liv, anpassa efter hur du lever. Man kan ut och gå efter jobbet, gå före frukost på helgen är en skön start, åka skidor eller skridskor, gymet, eller simma. Den bästa träningen är den som blir av, hitta det du gillar.

Får energi och mår bra av att köra på morgonen, jag gör det varje dag för om ni visste vad en timma om dagen gör mycket. På kvällarna finns det roliga pass jag gärna går på. Ska jag köra styrkepass, tex bodypump tar jag inte ut mig på morgonen. Då kör jag en rask PW.

Till frukost kan jag äta två ägg, en skål med naturell yoghurt och musli. Ibland gröt av fibergryn. Det gjorde jag precis, det är så gott och mättar bra. Äter mycket protein under dagen men vill gärna ha mer energi om jag ska tex träna igen på kvällen, eller om jag vill ha variation. Då blir det gröt.

En klick mandelsmör och blåbär blev det idag.

Nu måste jag sätta fart, har ett  samarbete som ska fotas och förberedas och nu är det bra ljus att fota tack och lov. På onsdag morgon åker vi ner till alperna igen för att åka skidor i Österrike, ser så fram emot det! Har en lång lista jag måste bocka av så nu är det fullt ös här hemma.

Stor kram på er!

  • 2018-02-23, 14:26
  • 139

 Jag blir så trött på alla som klagar på människor som väljer att äta nyttigt. Uppriktigt skitförbannad blir jag. Jag fick precis nu meddelanden på Instastories där en tjej klagade på att jag fokuserade för mycket på träning, att jag borde peppa mer att alla gör som man vill. Det behöver ingen hjälp med, att förstöra sin kropp och sitt liv är många redan alldeles för bra på.

För fan, alla gör väl som de vill oavsett vad jag lägger ut. Det pågår rena mobbningen mot den som försöker leva ett hälsosamt liv, det är inget att uppmuntra. Jag fick en syrlig kommentar på ett möte nyligen att jag måste väl köpa en bulle till kaffet också, inte bara sitta där med en tråkig kopp kaffe. 

Varför måste jag det? 

När jag hade ett jobb där vi satt tillsammans i lunchrummet fick jag alltid höra pikar när jag åt min mat, lite så där spydiga kommentarer: ”Äter du kyckling och sallad nu igen?” ”Jaså ingen potatis idag. Bara grönt och tråkigt.”

Jag kräks på sånt, fullkomligt kräks. För vet ni, jag kan gärna svara: ”Jaså, äter du kebabtallrik med pommes nu igen? Hur kan du vräka i dig så mycket fett varje dag. Du blir ju bara tjockare och tjockare.”

Det är exakt samma sak, men så säger man inte. Faktiskt är gnället på den som äter nyttigt värre eftersom det uppmana någon att skada sin kropp.

Jag blir fullständigt galen när idioter klagar på hur andra äter när det är nyttig och näringsrik kost. Det är bara de som vräker i sig en massa skräp som klagar, skulle det sitta en till vid lunchbordet och äta nyttigt skulle inte den personen klaga. 

Det är enbart det dåliga samvetet från den som äter fet och onyttig lunch som gör att han eller hon vill gnälla. Så genomskinligt. Till er som är elaka och klagar på dem som väljer att leva sunt och nyttigt vill jag säga några saker:

Tänk om ni fick höra ständiga pikar om att det ni stoppar i er är fel.

Tänk om ni fick sitta och lyssna på tjat från arbetskollegor eller vänner om hur onyttiga ni är som är feta och väljer äta snabbmat eller fet mat till lunch.

Tänk om ni fick höra ”Nej minsann nu har du gått upp kring midjan igen. Nu är du för fet!”

När jag gick ner alla mina kilon hade jag ett helvete med alla som talade om att det är bättre att ha lite hull än vara för smal. Jag fick förklara mig, be om ursäkt. En del läsare sa att mitt huvud ser för stort ut till min kropp när jag är smal.  Tänk om jag skulle säga att ditt huvud ser för litet ut till din stora feta kropp.

Se dig själv i spegeln istället och tänk efter vad det är du vräker ur dig. Var och en väljer själv, men du kan inte gnälla på vad den dåliga maten gör med din hälsa, det hjälper inte.

Vill du fika varje dag med fika så gör det du. Jag väljer äta nyttigt och träna mycket på veckorna, här inne ger jag mina tips till de som vill lyssna. Övriga kan strunta i det. Till helgen lyxar vi till det med lite gott, för oss är det livskvalitet att röra på oss och leva ett aktivt liv. Vi mår bra av det.

Dags att skärpa oss, allihop! Även vi som måste höra spydigheterna om att vi äter kaninmat i stället för att förgifta oss själva.

Så nästa gång, ge igen med samma medel: ”Sitter du här och vräker i dig fett igen?”

 

2018-02-23 Hälsa , , , ,
  • 2018-02-18, 17:25
  • 12

Vi har kört några goa träningspass på Nordic Wellness i helgen, det är perfekt att ha flera gym i närheten av där Janne bor så vi lätt kan gå iväg. Det är så kul att träna tillsammans!

Kör ni pass ihop med någon?

Jag och Janne älskar träna ihop. Båda gillar styrketräning och gillar ett aktivt liv. Jag hade inte kunnat leva med en som inte gillar att röra på sig, det hade aldrig gått. Janne säger likadant.

Jag tror det är viktigt man hittar rätt på alla plan, sedan är egna intressen viktigt men gillar man träna är det mycket roligare att man dela det intresset. Som våra resor nere i alperna. Tänk om en av oss bara hade gillat att sitta på balkongen och dricka vin och inte röra på sig. Funkar icke.

Gym, cykling, långa powerwalk, är det vi ofta kör mest.

Det sitter små lappar överallt på gymet, blir peppad av det.

Från morgonrundan, idag blev det 9 km rask powerwalk i vackra Göteborg. Vi går riktigt fort så vi svettas. Då får du endorfiner och förbränner bra. Sedan en god frukost efter.

Oscar Fredriks kyrka, visst är den fin?

Janne gör ofta goda omeletter, han är grym på det. Ägg, lite mjölk, idag hade han även lite västerbottenost och keso i bland annat. Så gott! Inga snygga systemkamerabilder varken från gym eller mat men desto mer verklighet.

Det är alltså keso ni ser på omeletten om ni funderar varför det ser konstigt ut.

Mina tjejer tränar mycket och vi kör också tillsammans, det är kvalitetstid att få gymma med sina ungdomar.

Nu laddar vi för en ny vecka, har ni planerat in hur ni ska träna? Jag märker att jag tränar bättre om jag sätter fart på måndagen och har mina pass inplanerat. Det ingår i vardagen och jag mår bra av det.

Unna er några goa pass i veckan, det är ni värda.

I morgon gästar jag radion där jag sitter med i föräldrapanelen 100.3 klockan 11 och direkt efter kommer en tidning hem för att göra en stor intervju med mig och Annica. Ska bli kul att träffa henne.

 

 

  • 2017-12-03, 20:00
  • 2

Hoppas ni har haft en mysig första Advent! Nu kör jag igång med roliga julklappstips, det är ju så kul. Ni är många som önskar mer hälsa och träning och nu när vi går in i julmånaden känns det ännu viktigare, hehe.

Äter ni kosttillskott?

Vitaminer är superviktigt och jag äter alltid laxoljan med omega-3 och omega-6 från Better you. Premium laxoljan är grym!

Du hittar den HÄR! Riktigt bra julklapp, jag får alltid vitaminer och nyttiga grejer av mamma i julklapp, visst är det bra? 

Att äta rätt sorts fett är livsviktigt, studier har visat att just fiskolja kan hålla oss friska, förebygga sjukdomar och minska eller lindra besväret hos dem som drabbats av någon sjukdom. Men det finns olika sorters fiskolja och alla är viktiga.

Omega 3 är bra för hälsan hos hjärtat och kärlen och kan rent av sänka blodtrycket. Vet att flera läsare frågat om blodtryck. Motion och rätt kost är viktigt. Jag hade högt för några år sedan men fick ner det när jag blev av med stressen och började äta vitaminer, ökade även motionen. Fick panik när jag såg blodtrycket steg men då hade jag chans att göra något åt det innan det drog iväg mer och nu ligger det bra! 

Omega 6 gör gott för hjärnans celler. Omega 9 är den grupp av fettsyror som nog de flesta inte hört talas om. De finns bland annat i olivolja naturligt och kan hjälpa till att balansera blodfettet så det dåliga kolesterolvärdet sänks och det goda höjs.

Även lugnande om man är stressad.

Denna unika laxolja är naturligt rosa pga att fisken äter superantioxidanten astaxhantin och eftersom oljan är helt fri från tillsatser och efterbehandlingar. Laxen ligger i vattnet i 2 år och kontrolleras regelbundet för att säkerställa att dess renhet, i form av att tex inga tungmetaller eller sjuka fiskar används till oljan.

Mycket bra! 

Äter också magnesium, tar de på kvällen, riktigt bra om du tränar. HÄR! 

Lindrar stelhet och kramper! Har ni kramp eller krypningar i benen? Då är magnesium bra, de hjälper er att slappna av.

Världens bästa julklapp till någon du bryr dig om.