• 2014-12-18, 08:30
  • 3

Ofta när man pratar om träning så handlar det mycket om muskler och man glömmer bort att även skelettet spelar en stor roll i att bli starka. Löpning och styrketräning är exempel på bra aktiviteter för att stärka skelettet. Att motionera regelbundet hela livet kan bromsa bennedbrytningen som sker naturligt när man åldras.
Spontant när man tänker på skelettet så tänker man på att få i sig kalcium.
Kalcium är ett måste för att bygga starka ben men för att kroppen ska kunna ta upp kalcium behöver vi också vitamin K2 och vitamin D. D-vitaminbrist är något som vi har lite dåligt av i vårt solfattiga klimat tyvärr. Jag fyller gärna på med lite vitaminer varje dag till en bra balanserad kost.

På bilden nedan som kommer från International Science and Health Foundation visar hur bentätheten ser ut i olika åldrar. Man bygger benstommen fram till en viss ålder men sen försämras detta drastiskt, och tyvärr mest för kvinnor.
Omfattande studier (Rotterdamstudien 2004 och Kvinnostudien 2009) visar att vitamin K2 kan bidra till att minska kalciumet i kärlväggarna och samtidigt öka tillförseln av kalcium till skelettet.

graf_beskorhet

Det finns två olika K-vitaminer.
1. Vitamin K1 som vi får i oss i normal kost, som bidrar till blodets normala koagulationsförmåga.

2. Vitamin K2 som vi inte får i oss i kost eller producerar tillräckligt själv. Vitamin K2 behövs för att skelettet ska kunna ta upp kalcium och bygga starka ben i stället för att kalcium är fritt i blodet och sätter sig i kärlväggar och skapar åderförkalkning.

Swiss Clinic som vi samarbetar med har lanserat Swiss Vitals för att bygga starka ben!
Swiss Vitals innehåller Vitamin K2, Vitamin D3 och Kalcium)

Nu får ni ta del av ett lanseringserbjudande med 50% rabatt.
Köp Swiss Vitals på idag så får du två månaders förbrukning för endast 199 kr.

Kommentarer

B.ek 6 år sen

Rida ger mkt bra benstyrka o för rygg. O sen mocka hästskit

B.ek 6 år sen

Rida ger mkt bra benstyrka o för rygg. O sen mocka hästskit

Sophie 6 år sen

Bra ämne att ta upp! Man glömmer ofta bort att mycket styrka sitter i skelettet! Har läst att man med någon form av viktbärande övningar 30 minuter ett par dagar i veckan räcker långt för att undvika benskörhet!

Skriv en ny kommentarSvara på kommentaren

* Obligatorisk

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Relaterade inlägg

I fredags hämtade jag min nya Lexus på Lexus Jönköping! Wow vilken känsla det var! Jag var pirrig som ett barn på julafton, en fredag dessutom och champagnens dag. Kunde ju inte…