• 2015-03-02, 22:41
  • 18

Har ni en haft en fin måndag? Visst är det alltid lite skönt när den är gjord. Sedan går veckan bara av farten.

Jag började med en PW på 4 km raskt tempo, kaffe före. Mest för att komma ut i luften och lite endorfiner ger en bra start. Frukost äter jag inte förren runt 11 och håller mig längre och längre. För ett par år sedan trodde jag att frukost var A och O och vågade aldrig köra PW utan t.ex russin i fickan. Balanserad kost och motion gör att du får en balans, ett stabiliserat blodsocker och det är det bästa som har hänt. Kroppen mår skit av jojobantning och du lurar bara dig själv. Sedan ang. frukost, alla är olika. Ska man köra t.ex hård träning måste man ha mer energi men då får man också ställa klockan tidigt så kroppen hinner ta upp näringen och ge dig energi.

Försök hitta en kost som just du mår bra av. Det finns inga regler eller mallar för vi är olika. Det enda viktiga för att må bra är bort med skräpet och när det gäller kolhydrater så tycker jag man får pröva sig fram. Nu har jag kört helt utan socker sedan 1 februari och gör det fortfarande. Äter sällan mjöl och har inte en dag med jobbig magkatarr längre. Underbart. Stå på dig när det bjuds, våga säga nej, det är din kropp och du bestämmer vad du stoppar i dig. Titta dig i spegeln. Är du nöjd?

Ni är många som var med redan från starten när vi kickade igång #godisstopp och även mina utmaningar, det är fantastiskt roligt att så många kommit igång med regelbunden träning och hittat en en sundare livsstil som håller. För det är ju dit vi vill komma. Inte köra tre veckors hård träning och banta hysteriskt. Vi vill alltid må bra och jag brinner för att peppa läsare som vill ha hjälp med att komma igång och hitta en livsstil som håller. Sedan har man förstås svackor ibland t.ex om man blir sjuk mm. Men lyssna på din kropp. Vila och återhämtning gör också att du kommer starkare tillbaka. Sedan hittar du dina rutiner igen. Karaktär och stark vilja.

Nu till dagens träningspass.

Jag slutade på salongen vid 17 och hade planerat maten så jag kunde köra tabata kl 18. Ett sånt pass kan du inte äta strax innan för då lär det komma upp igen. Planera är A och O…Jag åt en matig sallad tre timmar innan. Men förra veckan missade jag lunchlådan och det bodypump passet var ingen lek. Big no no.

Tabata är högintensiv intervallträning, du blandar högintensiva, explosiva övningar med väldigt kort vila. T.ex en övning i 20 sekunder sedan vila i 8 sekunder sedan kör man så hela passet. Detta passet var 30 minuter och du ska vara helt slut efteråt.

Regelbunden träning ger dig:

Bättre kondition, ökar muskelstyrkan, ökar fettförbränningen, ökar ämnesomsättningen, blodsockerbalansen förbättras, bra för hjärta och lungor mm mm.Listan kan bli lång.

IMG_6018

Man använder redskap och förstås kan jag inte fota under passet för det är ingen vila. Men har ni kommit igång med er träning, testa detta. Detta ger otroliga resultat! 

IMG_6001

Som en tomat i ansiktet och direkt efteråt körde jag och Marilyn lite extra magövningar. Här kommer en snabb film som jag lade upp på instagram förut. Det är några enkla magövningar som du kan köra hemma i vardagsrummet efter din träning. Jag kör ofta snabba övningar, det ska brännas och du ska jobba med hela kroppen. Explosivt men ändå korrekt utfört. Spänn bålen och ha en stolt hållning även fast du ligger på marken. Jag kör även höftlyft då det är en bra övning för t.ex baksida lår och rumpa.

Börja med att köra repetitioner, t.ex. 3×30 eller börja med 10, 20, 30, 40 och öka.

Här får du även med alla magmuskler även dom i sidan, sidoplankan är också bra för obliquerna. Blanda era dynamiska övningar med  statiska övningar som tex plankan för att variera.

Kör hårt vänner, berätta gärna vad ni har för favoritträning!

30 minuter kvar i SMART fönstertvätt tävling.  KUL att ni gillar den!

Puss

 

 

 

 

 

Kommentarer

Linda 4 år sen

Hej Johanna! Din blogg är så inspirerande! Jag har börjat träna en del och ett problem är att jag är så himla hungrig hela tiden! Jag äter frukost, mellanmål,lunch, mellanmål och middag men jag blir så fort hungrig efter det att jag ätit. Är det bara att hålla ut? Ha det så bra!!

ELIN 4 år sen

Jag lämnar sällan kommentarer varken här eller på instagram. Nu vill jag passa på att tacka dig för all inspiration du ger mig när det gäller träning. Du är en grym kvinna, en fantastisk förebild. Fortsätt inspirera oss med din träning!!!! Du är bäst.

Sara 4 år sen

Hej! Har oxå testat Tabata och tyckte det var riktigt roligt. Tyvärr så har jag inte så mycket pengar till att lägga på gym för tillfället men har en del grejer hemma till att kunna träna hemma istället. Du skulle inte kunna tipsa om några bra övningar från tabatan igår? Och har jag drömt eller blir det nån fortsättning på din challenge?? Tack för en inspirerande blogg!

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Tabata kan man köra precis vart som helst!! Ute, inne överallt.
Finns massor av övningar. Det enda du behöver är en timmer och det finns oftast på mobilerna :)

Ska absolut tipsa om sånna övningar, bara någon filmar.

Kram!

Ps steg två utmaning kommer :)

elina 4 år sen

Hej Johanna! Har just börjat med squats för att försöka få lite bättre form på rumpan, men vete tusan. Jag får sjuklig träningsvärk i framsida lår, men känner inget i rumpan eller baksida lår. Gör jag verkligen rätt?

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Hej!

Vad kul!
Du hittar musklerna när du kört lite, tänk på ha tyngden på härlarna, gå inte ner så djupt så du “tippar framåt” med ryggen. Men rakt ner och som om du ska sätta dig på en stol.
Det kan underlätta om du lägger tex en viktplatta under varje fot eller en bok eller nåt. Då sträcker du ut vaden nämligen och kommer rakare ner.
Försök även hitta dina lår och rumpmuskler och fokusera på dom. Till slut kommer du känna att det är rätt. Tips är också att stå vid en spegel så du ser hur du gör övningen.

Kör hårt!

kram

Louise 4 år sen

Tack för fin inspiration! Väntar bebis vilken dag som helst men å vad jag längtar efter träningen! Jogging och yoga är favoriter, gärna bastu efter. I vår kör jag igång igen. Drog ner radikalt på kolhydrater i form av socker och mjöl för ett par år sedan och mår så himla bra. Äter mycket fet fisk, nötter, avocado osv. Man riktigt känner hur bra denna kost är för kroppen. Älskar rotfrukter så det ingår i min kost liksom en god chokladdessert någon gång ibland, men då njuter jag desto mer. Provade dina chokladbollar härom dagen – supergoda! En eller max två räcker ju, sedan är sötsuget stillat :-)
Tack för en fin blogg!

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

ÅH vad kul med bebis! Stort lycka till!

Ja, den kosten är riktigt bra, kroppen mår så mycket bättre!

Kram Johanna

marita 4 år sen

Ska man inte äta 6 ggr om dagen för att hålla blodsockret

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Nej, absolut inte. Man ska äta när man är hungrig. Ju oftare du äter ju mer vill du äta och blir sugen.

Sedan är alla olika, är man kraftigt överviktig och ska viktminska är det förstås bättre att äta ofta, nyttigt så du håller dig mätt, istället för att skåpäta något skräp.

Jag tycker inte man ska fokusera så mycket på många måltider, lyssna på just din kropp. Vi är väldigt individuella.

Kram Johanna

Bitte 4 år sen

Hej energiknippe :) Har för mig du skulle skriva mer om yoga, har jag missat det eller har jag blandat ihop med en annan blogg!? :) Hur ser du annars på lugnare träningsformer som yoga, pilates m.m? Tack för en humörhöjande blogg, kram

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Ska försöka hinna med det också ;) Yoga är toppen!

Kram och tack snälla!

Sara 4 år sen

Hej Johanna! Undrar om du kan ge några bra tips på inte allt för svåra TRX övningar?
Tack för en inspirerande blogg!

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Hej!

Absolut! Vi körde några grymma igår som är dessutom bra för balansen.

Ska filma nästa gång ;)

Kram och tack!

Lotte 4 år sen

Åh, bloggen är så full med energi och peppande!! Härligt :-)
http://lotte4.blogspot.se

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Tack snälla, mer pepp åt folket! :)

maria 4 år sen

J skulle önska att du skrev ner hur en matdag ser ut
hos dej. Skulle börja gympa m fortfarande förkyld så
j vilar men går promenader. Mådde så mycket bättre
m gympan i måndags var det vår väder i stockholm
som man h längtat tack för din bra blogg o att du är så positiv. Mvh maria.

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Jag gör det ibland men ska försöka göra det oftare.

Kram på dig

Skriv en ny kommentarSvara på kommentaren

* Obligatorisk

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.

Relaterade inlägg

Nu kan jag berätta vad som har hänt, varför jag varit så tyst och varför jag inte uppdaterat min blogg som jag brukar. Detta har varit den värsta våren i mitt liv…

Innehåller annonslänkar  Sitter på tåget mot Göteborg, ska till Valentina på Main och få håret fixat, jag är så mörk i botten och ska fixa färg och lite folie, jobbade där förut…