• 2015-08-21, 12:05
  • 14

Välkommen fredag! Hur många har kört igång med träning och tänker lägga om sin kost efter semestern? Hehe. Misstänker ni är ganska många. Alltid lika roligt just efter semestern eller jul. Gymmen säljer gymkort som aldrig förr och det ska ändras drastiskt både kost och träning.

Jag förespråkar kontinuitet. Vet ni varför? Äter man som en galning över sommaren, sedan ska lägga om sin kost dramatiskt, köpa gymkort och köra STENHÅRT. Jag lovar att det kommer hända saker på vägen. Antingen tröttnar man eller också blir det skador.

Men många funkar just så här. Allt eller inget. Fullt ös med både kollisar och socker sedan pang slut. Försök att hitta en balans. Lura inte er själva. Ni måste överlista hjärnan och det finns många knep. Kommer i träningsinlägget.

Vi är alla olika men om ni testar att ALLTID träna mer eller mindre. Försöka få in det i er vardag. I er livsstil. Försöka hitta något du tycker om. Det behöver inte vara ett gym. Tränar du aldrig kanske du hellre ska ut och gå? Börja spring? Springa eller tex köra intrevaller är grym träning. Du kommer väldigt långt på det. Styrka kan man köra hemma eller ute i trädgården. För kommer du igång med träningen kommer kosten gå hand i hand. Smart va? Du VILL inte vräka i dig pommes efter en skön löparrunda. Om du ska gå ner i vikt vill säga. Då är ju allt förstört? Det där med “unna” ska vi också prata om en dag här inne. ;)

IMG_5847.JPG

Kosten då? Jag tillhör också dom som frossar lite extra under sommaren förutom godiset. Där är det helt stopp. Jag är äntligen helt “godisfri” och förstår ni känslan? Visst, jag kan ta en dessert på restaurang. Men väljer ut mina tillfällen, smakar om vi är bortbjudna. Men liten bit. Jag går inte bananas. Köper aldrig godis men gärna riktig mörk choklad. (Inte den på ica) Älskar chips men det räcker med den där lilla påsen någon gång.

Detta är en djungel men försök hitta en balans. Jag vill gärna äta kolhydrater. Men jag lägger på mig om jag vräker i mig pasta, pommes eller mos. Det behöver inte kroppen. Vi behöver protein och rätt kolhydrater. Fett förstås. Strikt på veckorna sedan lite mer av det andra, kollisar eller vad man vill på helgen.

Man kan äta en god köttbit med potatis och god sås. Så klart jag gör. Men jag kanske tar en liten potatis, resten grönsaker. Inget konstigt alls? Äter ju det godaste.

Jag har ett stort “kom i form” inlägg som kommer nu i helgen. Missa inte det! Jag vill hjälpa er som vill komma igång på riktigt.Har många bra tips från när jag körde igång ordentligt.

Dagens frukost är naturell kvarg med färska blåbär, lite honung och kokoschips. Älskar det och står mig länge. Kolla alla blåbär jag fått av mamma som köper från en vän. Nyplockade, helt underbara.

DSC_0979

IMG_5868.JPG

Dagens är en gammal trasa, haha. Närå- det är en favvoklänning från Ilse jacobsen, flera år gammal men den kommer jag aldrig göra mig av med. Hade den i Rom när jag blev överraskad av darling när jag fyllde 40. Vissa kläder har så mycket minnen. <3

Knallrosa LdIR  från Blueco.se. Älskar rosa! Yes, har strumpor,haha! Ni anar inte hur mycket hår som ligger i mina skor när jag är klar på salongen.

Nu ska jag göra en rolig hårförlängning på en vän. Visar er lite senare!

Kram kram

 

2015-08-21 Hälsa

Kommentarer

Anna 4 år sen

Hej! Nu har helgen varit och jag längtar efter kom i form-inlägget ;)

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Håll utkik här i morgon :)

Erika GBG 4 år sen

Längtar också efter inlägget om att komma i form – är en sådan som alltid kör för mycket och sedan lägger av med allt… Längtar också efter nästa tjej-träff och hoppas att det blir av snart! Kram

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Kolla i morgon, då jäklar! Ska tipsa om massa kul för att komma igång!

kram

Frida Schneider 4 år sen

Jättebra inlägg och du har så rätt Johanna :)
Jag skötte både kost och träning jättebra på semestern :)

Lotta övrum 4 år sen

Hej Johanna. Läser alltid din blogg men har nog aldrig kommenterat. Jag är så glad för jag har verkligen lagt om mitt liv till mer träning (ganska mycket) och bättre kost tex bort med alla smörgåsar som jag alltid ätit och tycker så mycket om. Men det går bra. Jag äter potatis och pasta, ris och ibland bröd. Oftast till kvällsmaten. Men grejen är att så många har så mycket åsikter om det. -men ta mer potatis, det behöver du som tränar så mycket, och bla bla bla. Så irriterande att behöva liksom försvara sig. Sen avundas jag dig för du verkar ändå ha sundare inställning än mig vad gäller att liksom ta ett glas, missförstå mig inte. Men jag har blivit lite av en tråkmånsar som sällan dricker mer än ett glas. Nej för då kanske jag inte mår bra dagen efter tänker jag och hur blir det då med träningen. Är lite rädd att komma ur mitt flow vad gäller det och falla in i mina gamla slöa vanor. Hur tänker du kring det? Är jag som min man säger lite manisk? Men jag mår så bra av det och är faktiskt himla nöjd med min förändring som känns hållbar och äkta. Har iaf hållit o i typ två år. Heja mig och heja dig och heja alla!

annica 4 år sen

Ser framemot kom i form-inlägget :) En fråga, hur mkt konditionsträning vs styrketräning kör du på en vecka? Lika mkt av båda eller mer av nån annan av dem? skulle vara roligt om du kunde lägga upp ett träningschema hur en typisk träningsvecka ser ut för dig? :) skulle lätt testa att köra den veckan, hihi! Kram

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Hej Annica! Jag kör pw eller löpning på morgonen den här årstiden. Oftast något pass eller styketräing på em/ kvällen.
Varannan dag ör perfekt, då vilar man tex den musklegruppen man kört och dagen efter något annat.
Kan absolut skriva hur en vecka ser ut!

Inlägg är på g!

kram

marita 4 år sen

har smakat kvarg usch va äckligt men smaken är olika

Jag är också godisfri och kan därför äta nästan vilken mat jag vill och njuter av varje tugga :)
För mig spelar det ingen roll om det är vardag eller semester vad gäller träningen, för det är något jag vill göra och inget måste.
Semestern har varit ett ypperligt tillfälle att kunna träna så ofta och hur mycket jag har velat.
Min semester har gått ut på att vila upp mig, äta gott och träna.
En riktig toppensommar!

Moa 4 år sen

Älskar blåbär! Ser fram emot helgrepotaget, gärna tips på recept med färre kolhydrater fastnar i samma meny!
Ha en bra dag!

AnnaE 4 år sen

Wow! Såå snygg outfit! :)

Ha en bra helg!

Annica 4 år sen

Vårn ICA på Östermalm har välsorterad fin choklad:-)

Alice - Doers Magazine 4 år sen

Älskar också blåbär, men oftast i fil med nötter och fröer :)

Skriv en ny kommentarSvara på kommentaren

* Obligatorisk

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Relaterade inlägg

Hoppas ni har en riktigt fin andra advent! Jag sitter på tåget och är snart framme i Stockholm och ska direkt bort till TV4 och förbereda i studion inför morgonens sändning. Jag…