• 2015-08-29, 12:36
  • 14

Har varit ute och sprungit och nu känns den här lördagen ännu bättre! Löpning är bra för hjärtat och konditionen men det finns så många fler fördelar. Jag bara älskar kicken! Orkar du gå raskt tempo orkar du springa. Testa! Öka för varje gång, gå när du inte orkar. Sedan spring igen. Om man småjoggar i lugnt tempo är det till och med bättre än att gå. För hjärtat. Hamna inte i samma läge, du kanske alltid går samma runda, samma backar på samma tid. Ändra rutten. Kroppen ställer in sig!

Jag varvar med jogging, löpning och intervaller. Intervaller gör att du förbättrar din kondition! Finns fler olika sätt. Jag kör ibland tabata, rusar 20 sek går 10 upprepa 8 ggr.

Eller springer fort 40 sekunder går 30 och öka farten för varje gång. Kanske börjar på ca 12 km/h sedan öka. Kör 10 gånger. Tänk på att du ska orka den sista. Intervaller kör jag max 1-2 gång/vecka för det belastar ganska mycket. Men grym träning!

Eller spring 60 sekunder, hoppa av bandet och vila 50. Öka samma som ovan och kör 10 ggr.

IMG_6828.JPG

En del frågar om jag äter före jag tränar. Det är sällan jag gör det. Ska man ut och springa måste man isf gå upp i ottan, jag kan knappt gå om jag ätit frukost före. Det är dagen före däremot som är viktigt om du ska ut på en långrunda på morgonen. När vi cyklade Göteborgsgirot i maj byggde jag upp hela veckan, för på morgonen kunde jag knappt äta. Fick nervös mage och det vet jag sedan jag tävlade hästhoppning, kunde spy om jag åt på morgonen. Lite energi men mest på vägen funkar bra.

Löpning ger också starkare muskler, stärker hjärtat och sänker blodtrycket. Lungkapaciteten ökar när du springer! Du kommer även förbränna mer fett! Kroppens egna Må-bra hormoner ökar också. Ni som springer vet var jag menar, när man känner den enorma lyckoruset efteråt. Visst är det häftig? Nu menar jag inte att raska PW är dåligt. Det är bra, men kanske kan testa våga börja springa för att öka på träningen?

När jag hade småbarn, var stressad, trött och panikångest mellan varven så började jag med raska PW som sedan blev löpning. Mitt serotonin var så lågt på morgonen så jag nästan kände mig deprimerad. Det var hemsk att vakna så. Men efter rundan steg det och jag mådde bättre.

Tycker det är häftigt att man kan själv välja att påverka hur vi ska må. Är man off en dag, ja vila i soffan den kvällen istället och njut av det. Men nya tag dagen efter.

IMG_6841.JPG

Slut efter morgonlöpning men glad i själen! Gott med mat efteråt.

Nu ska jag hoppa in i duschen, göra färdigt mina jordnötsbars ;) sedan ut på matfestivalen tror jag.

Kram så länge och ha en go lördag!  (Håll utkik måndag morgon efter “kom i form” inlägg som ligger klart nu)

 

2015-08-29 Hälsa , ,

Kommentarer

Jessica Sundberg 4 år sen

Jag gillar verkligen din inställning till livet och träningen! Du är en härlig förebild!

Louise 4 år sen

Hej!
Jag har blivit beroende av både slim gum och power gum, tackvare inspiration från din blogg!..
mmsport sälger inte längre, hittar ingen annan återförsäljare! Vet du vart man kan köpa..?!
/Liz

katrina 4 år sen

Hej!!!
Jag har precis hittat din blogg och blir som många andra peppad till att träna….jag undrar om inte du skulle kunna dela med dig av hur en träningsvecka ser ut för dig…?

Magdalena 4 år sen

God kväll! Alltid lika trevligt att läsa din blogg, min “kvällstidning “:) . Denna gång blev jag extra glad då jag också gillar löpning. Och min fråga till dig är vart du hittat ditt löpbälte (på översta bilden) ??? Som jag letat efter nått liknade…Brukar nämligen springa hem från jobbet( hem ska man ju… Och med små filurer hemma räcker ju inte alltid tiden..) , men problemet har ju vart var mina värdesaker skall förvaras.. Så jag blir glad om du svarar! Kram magdalena

Svar på kommentaren:
Maria 4 år sen

Det bältet hittar du på inreda.com :)

Annika 4 år sen

Tack för inspirationen! I våras bestämde jag mig för att lära mig gilla att springa, att komma över tröskeln. Det har gått fantastiskt bra, men nu är jag sjuk och inne i värsta svackan. Tänk att min kropp lärde sig gilla det :-) nu ska jag baske mig bli frisk!

Theresa 4 år sen

Bästa Johanna <3
Nu är det lilla jag här igen! Jag följer dig och din blogg och jag tycker du är en underbar och sann inspirationskälla! Sen är du en jäkligt bra frisör också….. Hi hi hi. Du har verkligen inspirerat mig till att ta tag i träningen. Min sista semestervecka tränade jag två pass varje dag utom fredag och söndag då jag inte var hemma! Styrketräning på förmiddagen och PW kombinerat med jogging! Jag är grymt imponerad av mig själv då jag fortsatt med jogging på kvällarna efter jobbet, sprungit 2,5 km UTAN att stanna men sen är jag supersvettig MEN SÅÅÅ SKÖNT!!!!! Hela rundan är på 4,5 km så jag springer 1 km i början och sen går jag snabbt i backarna och sen springer/ joggar jag sista 2,5 km! Jag försöker mig sakta men säkert på backarna också men de är såååå branta men skam den som ger sig! Denna veckan som gått har jag också sprungit varje kväll efter jobbet och i torsdags körde jag styrketräning! Igår var en vilodag och idag har jag köpt nya träningskläder…. Jiiiiipppiii!!!!! Något jag tänkt på är att jag tycker mina ben blivit kraftigare? Har jag sprungit för ofta kanske? Mina byxor sitter lite tightare runt lår och ben! Ser fram emot att komma och fixa mitt hår hos dig som också blivit mycket bättre i kvalitén! Såååå himla kul! Det känns toppen! Hoppas du får en jättemysig helg! P.S Har precis köpt cocosmjölk och ska göra en av dina smoothies! Varm kram <3

Ja jag håller verkligen med om hur härligt det är att löpträna!
Och jag inspireras och uppskattar dina inlägg om träning :)
Samtidigt skulle jag vilja varna andra, så de inte gör samma misstag som jag gjorde och nu får sota för.
Är man som du, nätt i kroppen och redan vältränad, är risken mindre att man skadar sig vid löpning och kan troligen hantera t ex intervaller på ett bra sätt.
Själv började jag löpträna förra året, ivrig, överviktig och otränad…
Gjorde alla nybörjarfel man kan göra och drog på mig många av de klassiska löparskadorna. Ömma benhinnor, muskelinflammationer, knäskador, fotproblem mm.
Jag gick ut alldeles för hårt. Tyckte det var så roligt och lyssnade inte på kroppen.
Med facit i hand borde jag satsat mycket mer på styrketräning, som är ett bra sätt att minska skaderisken. Det är svårt att få muskler genom enbart löpträning och är man ovan och lite överviktig sliter det istället ganska hårt på kroppen. Särskilt intervallträningen tog hårt på mig.
Det tycker jag man ska se lite som överkurs. Ett ypperligt komplement till löpningen när man redan kommit en bit på väg.
Man utgår ju alltid från sig själv, och du ser väldigt vältränad ut :) och tål därmed mer belastning.
Jag vill nå de som kanske är i startgropen till att börja, så de inte behöver gå igenom samma resa som jag gjort/gör.
Men på lördag satsar jag på att genomföra Tjejmilen :)
Vi får se vad höften säger om det.
(Den som vill läsa mer om min skada och träningsupplägg efter det, får gärna besöka min blogg http://chocochock.se
Sök efter inlägget “Höften som inte höll måttet”

Linda B 4 år sen

Du peppar så bra! Inte klämcheckt utan ärligt på nåt vid. Äkta.
Om man blir svag och vinglig om man går utan frukost då, vad beror det på?
Mvh
Linda

Katja 4 år sen

Ja önskar så jag kunde löpträna som förr men jädra reumatisk sjukdom jag fått och medicinerar. Fördelen att jag tränat mycket förut är att efter skov kommer musklerna tillbaka snabbare. PW efter ork och stelhet, värk. Lite olika från dag till dag!
Kram

Annika 4 år sen

Hej! Det ÄR skönt och bra med att jogga! Jag är periodare vad gäller träning och när jag tränar så är det oftast med min man. Tex så körde vi intervaller i morse, sprang 1 minut och gick raskt 1 minut. Jag är överviktig men har ändå rätt go kondition. Har tränat hela mitt liv, simmat och tränat på Friskis&svettis MEN nu kommer jag till mitt problem. Jag vill inte vara periodare i träningen, hur i helskotta vinner jag över min lata sida!
Jag vet att de flesta säger att det är bara att bestämma sig men det är inte riktigt så lätt. Är det endorfin-kicken som driver dig?
Ha en go dag!
Annika

Marie 4 år sen

Åhh älskar din varierande blogg!!
Kan du inte skriva om hur det är med skador osv…
Jag kom igång med träningen för ca. 1,5 månad sen. Tog raska pw några ggr i veckan och skärpte till mig med kosten. Från en soffpotatis till detta så kroppen fick väl en chock?!
Pang sa det för snart 2 v sen och knäna la av helt. Har sån värk i båda knäna. Vänster knä vill gärna vika sig emellanåt och smärta till o från i båda.

Har köpt nyponpulver o omega 3 som tydligen är grymt o smörjer lederna samt går bara i bekväma gymnastikskor med ilägg.
Har helt slutat med pw och börjat cykla o köra styrketräning istället vilket känns bra.

Jag gör lite övningar för att stärka upp muskulaturen runt knät och försöker gå ner i vikt. Vad mer kan jag göra?
Vad har hänt med mina knän? :-(
Hur länge brukar smärtan hålla i?

Tacksam för ALLA svar!!!
Är ju så glad att jag kommit igång vill inte falla tillbaka i dåliga vanor.

Kram Marie

Anna 4 år sen

Fina Johanna – tack för bra “pepp-inlägg!
Det är Så härligt när man tränar och känner sig “on top of the world” – den känslan måste upplevas för att man ska förstå. Och då vill man dela med sig av det till alla! :)

Kram och ha en fin dag!
Anna i London

Skriv en ny kommentarSvara på kommentaren

* Obligatorisk

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.

Relaterade inlägg

Alla pastalovers, har ni gjort den här enkla men goda pastan med västerbottenost och kantareller? Nytt recept. En magisk kombo. Pastan går supersnabbt att laga så det här är inga krångliga saker…