• 2015-10-15, 10:45
  • 13


God morgon! Eller god Lunch =)

Jag antar ni redan ätit frukost men här blir det ofta frukost runt 10-11 tiden. Ibland 12. Jag går alltid ut på en runda på morgonen och då dricker jag enbart kaffe. Jag tycker det funkar bättre att inte äta för tidigt för då vill jag bara äta ännu mer och oftare under dagen sen. Men alla är olika. Sedan jag ändrade om kosten och tränar mer så har jag ett stabilt blodsocker. Det viktiga är vad jag ätit dagen innan om jag tränar på morgonen. Förr kunde jag bli svajig, det enda jag tänkte på var äta något. Fick ofta yrsel, hade med russin, bars i fickorna när jag skulle ut och gå. Galet……

Många undrar vad jag äter till frukost. Ofta blir det ett ägg eller äggröra, självklart varierar jag för man tröttnar i längden på samma. I bland räkor, avocado, eller omelett med tex grönsaker. Turkisk yoghurt med lite honung, nötter och bär är en favorit. Kvarg funkar också. Smoothie brukar jag dricka direkt efter jag tränar eller varit ute och sprungit, sedan duschar jag och fixar mig. Sen äter jag frukost.

Smoothie har jag tyvärr inte kunnat göra på ett tag för min mixer gick sönder. Tog fram en gammal men den gick också sönder, haha! Janne undrar vad jag kör ner i maskinerna..

Men dom ska klara av frysta bär mm om det är en stark motor. Nu har jag beställt en räsermaskin som ska ta allt och tydligen är en grym mixer. Väntaaaaaar! Tillsvidare kör jag med stavmixer.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Är helt klart beroende av mina smoothie! HÄR hittar du alla recept. Perfekt som mellanmål eller kvällsmål om du blir sugen på något.

Känner redan av träningsvärken sedan mitt och Marilyns pass igår kväll. Var trött som ett vrak efter lång dag, men vi gick ner till gymmet. Körde 30 min på bandet med lutning och 45 min styrketräning överkropp. Axlar, armar och bröst. Lycklig mamma som får träna med sin tonåring =)

IMG_1913.JPG

Efter 30 min kände jag ruset, jag blev helt klart piggare. Visst är det helt sjukt! Älskar att man kan påverka sin kropp genom att styra och vägleda den själv. Ge vad din kropp behöver. Mat, motion, sömn och kärlek. Återhämtning, vila och ta det lugnt. Men lura inte dig själv genom att känna efter för mycket om soffan lockar mer fast du egentligen vill gå och träna. Dom flesta är stuptrötta efter en dags arbete, hämtat barn, middag, aktiviteter mm mm.

Men försök hitta minst 30 min åt dig själv varje dag där du kan träna, motionera eller gå ut och gå. 30 min på 24 timmar har vi över. Har du en svacka, en skitdag och inte orkar-  Lägg dig i soffan då. Men bestäm dig att i morgon vinner inte soffan.

Nu ska jag sätta fart! Hörs lite senare

Kram

 

2015-10-15 Hälsa, Recept

Kommentarer

katja 4 år sen

Det är hälsosamt och förebyggande mot sjukdomar att få upp flåset 30 min 3 gånger i veckan. Jag tränade mycket mer än så innan min reumatiska sjukdom. Tränat sedan barnsben.
Men vi är olika. Vissa läser böcker, är kulturella människor.

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Våra kroppar är gjorda för att röra på sig varje dag, så 30 min tre gånger i veckan är för lite. Kroppen måste få upp pulsen, skelettet måste få jobba, blodtrycket sänks tex om du rör på dig varje dag. Finns endast fördelar att ha kondition.

OM man är frisk. Förstås. Men många sjukdomar botas också med motion.
Men när man läser om tips, böcker, magasin som tipsar måste varje enskild individ ta sitt ansvar och man utgår alltid från sig själv.

Läsa böcker är förstås också nyttigt men har inget med kondition och motion att göra. ;)

Tråkigt att du inte längre kan röra på dig som innan, förstår det är jobbigt när man alltid tränat.

kram Johanna

katja 4 år sen

Ja, en sorg att inte kunna jogga, springa, cykla, spinning…..osv.

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Åh!
Jag förstår det… :(

katja 4 år sen

Jag fick en svår depression när livet blev daglig värk och inte kunna vara så aktiv. Jag simmar och tränar i varmvatten bassäng. Men varje simtag gör ont, men det är för att minska stelheten och hålla musklerna igång. Men det sjuka är att jag klickar min simning fast jag är sjuk…..haha sitter i från idrottande och springning . Räknar längder när jag simmar, bentagen är stela och varje sånt gör ont men så länge det inte blir värre med inflammation och mer värk dagen efter så är det bra träning säger min sjukgymnast. Här många aerobicskor, olika löpatdojjor. Kan bara inte kasta dom! Go natt

Moa 4 år sen

Hej!
Kan du dela med dig av receptet på köttfärspajen med mandelmjöl? såg smarrig ut den också precis som andra maträtter.
Ha en bra dag!

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Absolut! Klart jag kan =) Kommer i dagarna.

Kram på dig

Camilla 4 år sen

Träna är det bästa jag vet. Folk som inte tränar, ja synd för dom då…

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Visst är det härligt! När man alltid tränat sedan barn finns det inget annat, sedan hamnar man kanske ibland i perioder när man tränar mer eller mindre beroende på hur “livet ser ut”.

kram!

Petra 4 år sen

Och har man inte en halvtimma över så har man säkert sju minuter. Testa då seven minutes workout. Träningsmässigt är övningarna i fel ordning (ska vara stora muskler till små och sist mage och länd), men kör på ändå. Finna appar där man tränar två minuter också, om man har extremt ont om tid (knäböj och armhävningar är det). Allt är bättre än inget! Och smoothie är gott :)

Marita 4 år sen

Älskar min träning. Jag skulle
inte på fullaste allvar kunna
avstå från den. Det gör ju så
gott i både kropp och själ.
Ha en underbar dag Johanna ❤️

Lotte 4 år sen

Så gott med smoothie!! Här blir det sushi till lunch. Jag funderar på att koppla in mitt löpband nere i läskiga källaren för nu kan jag ju inte ge mig ut i skogen under älgjakten…. Å så ska jag aktivera mitt spinningkort med yeeeey!! Älskar att svettas haha
http://lotte4.blogspot.se

Skriv en ny kommentarSvara på kommentaren

* Obligatorisk

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.

Relaterade inlägg