• 2015-12-08, 13:00
  • 39

Platt mage, magrutor eller smalare midja. För visst är det så, vi kvinnor kämpar alltid lite extra med magen. För det är oftast där det “sätter sig”.

Lite daller på magen gör väl inget, det viktiga är att DU mår bra.

Men vi är alla olika, bär man på väldigt många kilon, dvs farlig fetma det är då det kan bli farligt. Då behöver man tänka igenom vad man kanske behöver göra åt sin situation. Träning? Kost? Ta kontakt med din läkare eller en dietist. Du kan få mycket hjälp redan där.

Man får tycka att 5 kg på magen är jobbigt, man får träna för att vara snygg. Vi behöver inte hymla om varför vi tränar. Kroppen ändrar sig när du rör på dig, jag lovar. Du blir starkare, slankare, rakare hållning och mycket krämpor försvinner. Äter du sedan en sund och balanserad kost blir det ännu bättre. Ditt ansiktutrryck blir piggare och friskare till och med när du rör på dig.

Kropp och själ hör ihop. 

Hur många vill få plattare och starkare mage? Jag tror vi är ganska många. Men för att få synliga magrutor behöver man först förbränna fett på magen. Man behöver också förstås se över sin kost. Det är A och O.

Men det handlar ju om så mycket mer än bara ”platt mage”. Magmusklerna är bra och viktiga stabilisatorer för övriga kroppen och en stark mage krävs även i andra styrkeövningar. Genom att ha en stark mage kan man också förhindra skador i ryggen.

För ett tag sedan körde jag och Johan som jag och Janne tränar med i Gbg en ny magutmaning som väldigt många körde!

Det är Virena, ”Spider” från Gladiatorerna som tagit fram den. Hon hoppas det är fler som sprider den och hakar på och det klart vi gör! Det är höga repetitionsantal och mycket flås.

IMG_1335-670x581

Nu ska magen få sig en riktig match! Kolla filmen nedan. Plocka ur godbitar och ta med i din träning varje gång, eller också kör du utmaningen. 

Det är 6 övningar utan vila upprepat i 3 set. Du får ha en kortare vila mellan seten.

Summering: Sex övningar, tre set och 260 repetitioner per set för totalt 780 repetitioner! Men ju mer ni tränar desto mer kommer ni orka

Var och en bestämmer själva hur mycket ni orkar. Titta på filmen när jag gör övningarna och testa. Orkar ni ett set och tränar en del? Då har ni som mål att efter 30 dagar orka 3 set.  Är ni helt nybörjare, då har ni som mål att orka ett set efter 30 dagar.

Jag ska köra igång detta idag! Jag vill öka på magträningen för det händer grejer när du kör kontinuerligt. Bålen är viktig.  Med dessa övningar kommer du få resultat.

******************************************************************************************************************

Övning 1: 40 repetitioner Mountainclimbers där knät går utåt och når utsidan på armbågen. Växelvis höger och vänster ben. Räkna varje gång knäet nuddar armbågen.

Övning 2: 20 repetitioner benlyft. Lyft endast fötterna 45° från marken. Se till att du sänker benen långsamt och inte släpper ryggen från golvet. ”Sug in” magen och behåll spänningen under alla 20 repetitioner.

 Övning 3: 100 repetitioner korta crunches. Släpp aldrig anspänningen i magen. Håll en hand på magen för att vara säker på att du inte fuskar och att musklerna verkligen jobbar hela tiden. Jag brukar byta stödhanden bakom nacken efter 50 för att inte bli sned. Sätter också hälarna i golvet vilket gör att jag tycker mig få bättre kontakt med musklerna.

 Övning 4: 20 repetitioner höftlyft. Lägg dig på rygg med fötterna upp mot taket, lyft fötterna rakt upp så att rumpan lämnar golvet. Här skall du dock inte lyfta så högt du kan utan små lyft med rumpan från marken, håll kvar nån sekund innan du går ner igen. Även här skall du behålla spänningen i magmusklerna under alla repetitionerna.

 Övning 5: 40 repetitioner Mountainclimbers där knät istället korsar under magen till den motsatta armbågen.Sprid gärna detta vidare, dela gärna så kanske fler hakar på.

Övning 6: 40 repetitioner Mountainclimbers där knät går rakt fram mellan armbågarna.

Jag har gjort en film där vi snabbt visar alla övningar, det är en skön känsla när man gjort dom! För ni hänger väl på? Du bestämmer själv. Ett, två eller tre varv. Jag kommer köra dom tre dagar i veckan. Utmana gärna en kompis och dela gärna!

Nu kör vi!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015-12-08 Hälsa

Relaterade inlägg