• 2016-01-25, 15:44
  • 15

Hallå vänner! Hoppas ni är redo för en ny vecka. Igår var vi ute i slasket i Göteborg och gick 6 km på fm, hemskt väder men ändå skönt efteråt med lite luft. Under dagen var vi hemma, betade av en del jobb, mail, samarbeten mm. Gick igenom en del i shoppen, kommer ha lite mer roliga grejer framöver!

På kvällen gick vi till gymmet och körde veckans sista och sjätte pass. Intervaller! Älskar miljön på gym, jag tycker det är roligt att vara där. Alla är liksom där för samma sak, extra mysigt att gå dit med sin partner eller barn. Vi åt en bra middag så kroppen var fullproppad med energi inför ett tufft pass. Märker så stor skillnad med hur jag presterar när jag äter och självklart VAD jag äter. Vill man ta ut sig max, max, speciellet längre distanser, spinningpass, eller just intervaller kroppen behöver energi. Sedan vill jag bränna fett, inte muskler.

IMG_2128.JPG

Suddiga bilder blir det när jag tränar, haha! Är på gymmet för att träna så det är sällan det blir bra bilder till tyvärr, men desto mer pepp! Brukar muta tjejerna att fota men inte alltid dom vill så klart. Janne har inget val, haha! ;-)

Har ni testat intervallträning eller tabata?

Man kan köra på väldigt många olika sätt, kör efter din förmåga men det ska vara jobbigt. Intervaller har visat sig vara grym träning för hela kroppen på många sätt. Du förbättrar snabbt din kondition, sedan har du en bra efterförbränning. När jag kom igång med fettbränningen ordentligt 2012 var det just intervaller och styrketräning som gav stora resultat.

Jag kör tex 10-12 ggr som jag springer så fort jag kan.

Brukar börja på 10 km/h springer 50 sekunder och hoppar av på bandet, vilar 40 sekunder. Sedan springer igen, men då ökar jag farten. Sedan hoppar av igen. Vila är meningen att kroppen ska snabbt återhämta sig den värsta mjöksyran men vila inte för länge, du ska typ hämta andan så du orkar köra på igen.

IMG_2130.JPG

Här har jag precis gått, joggat lite lätt som uppvärmning sedan kör jag intervallerna.

Många frågar just hur man hoppar av eller på bandet. När man är uppe i hög fart som 17,18 så är det viktigt du inte tappar balansen, håll dig i sedan hoppa på i farten. Då slipper du stanna bandet och hålla på, jag låter det gå hela tiden. I början var jag rädd att falla framåt och slå i framtänderna. Hade inte varit kul. Sprang som en flodhäst och flämtade och flåsade som jag aldrig hade sprungit i hela mitt liv trots jag alltid tränat.

Janne filmade lite så ni ser. Älskar intervaller, man vrider ur kläderna efteråt och känner sig så nöjd! Intervaller kan man även köra i saktade tempo beroende på sin kondition, vill man komma framåt och utmana sig själv är detta en grym träning. Jag kör 1-2 ggr/vecka. Variera med styrketräning så kommer din kropp svara fint ihop med rätt kost.

Efter träningen är jag sällan hungrig, inte efter när jag kört ett högintensivt pass. Däremot kommer hungern efter 30-45 min och då äter jag. Igår åt vi två stora ägg med kryddor och majonäs, lite grönsaker på fincrisp. Galet gott.

 

 

I morse åkte jag tillbaka till Skövde, hade en efterlängtad massagetid bokad. Njuter varje minut och en bra uppladdning inför veckan, skönt när man har träningsvärk. När jag hade panikångest fanns det inte i min värld att klara av att lägga sig och njuta av massage, det var rena hotet att komma in på en SPA avdelning. Nu är det det jag längtar efter, älskar spa och lugna mysiga behandlingar och kan koppla av ordentligt. Men är man inne i ångest-ekorrhjulet och kroppen är stressad är det jobbigt. Fick många mail i helgen om just panikångest, har en del tips till er som är drabbade. Har ett inlägg nästan klart så ha koll i veckan.

Åkte och handlade lite vi behövde hemma.

DSC_0262

Sedan gjorde jag lax med sparris, sallad och avocado. Lite god fetaost till. (fetaost, cremefraiche, salt, peppar, vitlök, honung och en skvätt tabasco)

DSC_0277

DSC_0274

Gott med fräscha grönsaker och fisk! Nu måste jag ut och skölja en färg, är på salongen och jobbar men ska möta upp tjejerna för veckans första pass- Tabata!

Hoppas ni har en fin start på veckan, vi hörs snart. (Missa inte Annicas inlägg sen)

KRAM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016-01-25 Johanna Toftby, Recept

Kommentarer

Annika 4 år sen

Intervaller var det här! Åtminstone två gånger sen gjorde jag det man bara inte gör på gymet. Jag missade avhoppet och ramlade. Famlade runt på bandet och gjorde illa mig innan jag lyckades komma av. Håhå jaja..
Snart ska jag testa igen. Snart.

Petra 4 år sen

Jag älskar din blogg och hoppas verkligen att du vinner!!! Du är otroligt duktig och peppande, man blir alltid sugen på att träna efter att man läst dina inlägg :-).. Och maten ser alltid så god ut, älskar allt med lax!
Ha en fortsatt bra dag och tack för all tid du lägger ner på din blogg, kram Petra

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Tusen tack snälla du!!

Roligt att inspirera!
kram Johanna

Linda 4 år sen

Riktigt bra tips, så kul att följa dig för det märks att det ger resultat, följer dig även på instagram. bra pepp där!
// Linda

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Härligt!

Marita 4 år sen

Jättekul med videoklipp stort gilla på det :) jag kör Tabata tre ggr i veckan , bästa passet och lite Spinning och Metabolic Blast på det. Sen mår man som en drottning :))❤️

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Vad kul! Ska filma mer då ;)

Tabata blir det i kväll igen. Älskar den träningen!
Heja dig!

Anki 4 år sen

Kollar på idrottsgalan o trodde först det var du som sjöng med Plura. Vet ej vem hon är, men kolla på ett klipp om du kan :-)

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Haha, jasså! Missade det men tittade en del under kvällen.

Jennie 4 år sen

Hej Johanna,
funderat själv över det där med dom som visar upp bilder tagna av en proffsig fotograf.
Får man spons på de inläggen på träningskläder?
Trevlig kväll på dig och tack för inspo! Börjat träna igen efter en ryggskada!

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Ingen aning, har man fotograf skriver man det. Om man får spons, det är nog olika.

Kul att du kan börja träna, ryggen är inte kul när den strular.

Malin 4 år sen

Tack för dina peppande inlägg

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Tack!

Barbro 4 år sen

Alltid gott med lax-finns så mycket att göra med det.
Gjorde i helgen med fyllt med räkor o det var jättegott.
Kram o ha en fin kväll med tjejerna.

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Lax är supergott! kram på dig

Skriv en ny kommentarSvara på kommentaren

* Obligatorisk

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.

Relaterade inlägg