• 2016-08-07, 15:38
  • 12

Har ni testat intervallträning? Om inte så måste ni testa! Flera vill ha dagens träningstips, här kommer ett vi körde igår.

Intervaller kan man köra på väldigt många olika sätt, men börja efter din förmåga. Intervaller har visat sig vara riktigt bra träning för hela kroppen på många sätt. Du förbättrar snabbt din kondition, sedan har du en bra efterförbränning. När jag kom igång med fettbränningen ordentligt 2012 var det just intervaller och styrketräning som gav stora resultat.

Jag brukar börja på 11 km/h springer 50 sekunder och hoppar av på bandet, vilar 40 sekunder. Sedan springer igen, men då ökar jag farten. Sedan hoppar av igen. Vila är meningen att kroppen ska snabbt återhämta sig den värsta mjöksyran men vila inte för länge, du ska typ hämta andan så du orkar köra på igen. Man kan också köra tex 30 sekunder och vila 20 sekunder. Jag kör ofta 10 gånger.

IMG_21361-980x1306

Många frågar just hur man hoppar av eller på bandet. När man är uppe i hög fart som 17, 18 km/h  är det viktigt du inte tappar balansen, håll dig, hoppa sedan på i farten. Då slipper du stanna bandet och hålla på, jag låter bandet gå hela tiden och “min vila” är jag helt still.

Nu ska jag köra på med mer intervaller, det ger otroligt mycket och jag gillar när det är tempo, får riktig kick efteråt. Min träning ser ut så här just nu varje vecka.  3-4 pass styrketräning på gymet, morgonpromenad före frukost så ofta jag hinner, (Ska ni ner i vikt- gå eller spring före frukost!) 1-2 intervallpass, ett längre löparpass plus något pass på gymet tabat eller bodypump. Vilodagar är lika viktigt som din träning, glöm inte återhämtning, mycket grönsaker och god mat.

IMG_1042.JPG(Axlar och bröst igår) Vi går alltid till Nordic Wellness som ligger nära här. Lycka att få träna med sin partner.

Igår åt vi oxfile med pepparsås och rotgrönsaker, alltså det var så galet gott så jag smäller av! Ibland är man sugen på riktig grillmat, hehe. Ni ska få recept och tips om ni vill göra en smaskig pepparsås. Efter gym och intervaller skulle jag kunna äta en hel ko. Drack en proteindrink direkt sedan lagade jag mat. 

DSC_0940

I kväll ska vi till Alingsås med Jannes föräldrar och titta på Diggiloo! Så kul det ska bli, hoppas vi slipper regnet bara. Måste sätta fart här, hoppas ni får en bra söndag så hörs vi snart. 

Lägger in en film på när jag hoppar av och hoppar på löpbandet från igår. Här kör jag sista vändan och är uppe 17km/h Tappa inte balansen när ni ska hoppa av. Man känner sig inte direkt smidig haha.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016-08-07 Johanna Toftby

Kommentarer

Malin 3 år sen

Kul att du hittat bra balans i din träning. Men vill bara påpeka för de som är på G med att komma igång så är inte den mängden pass att rekommendera. Sliter väldigt på kroppen om man promenerar varje dag ocj dessutom kör ett styrke, intervall eller annat per dag! Kan snarare göra att man inte går ner i vikt dessutom. Vill man ha effekt av träningen är är vila A och O för att dessutom få ut maximalt sv träningen. Jag har personlig erfarenhet av detta och var extremt sliten i kroppen med den höga dosen träning och fick ont både här och där.. Nu kör jag 3 pass styrka och ett pilates per vecka – promenerar ibland som avkoppling – inte träning. Mitt råd till er som vill komma igång är att börja försiktigt – inte all in! Kosten är A och O för att lyckas med viktnedgång och för att bygga muskler. Johanna äter väldigt bra kost ! Efter ett pass reservat att ni ska få i er 20g protein och 20 gram kolhydrater – så lite fett som möjligt – gärna inte efter ett pass men annars är bra fett viktigt! / Malin

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 3 år sen

Hej Malin!

Men jag skriver alltid- Kör efter er förmåga. Man kan alltså köra intervaller med enbart gång. Man ökar farten för att få upp pulsen, det är variationen, att man ökar som ger resultat.

Eftersom motion gör att dina hormoner påverkas så förespråkar jag motion när man ska viktminska ihop med kost. (Förstås)
Dom som inte tränar och bara kör kosten får kämpa så mycket mer.

Man måste alltid jämföra med sig själv. Tränar du INTE alls? Ja då kanske man inte ska köra intervaller på löpband med 17/km h men det hoppas jag verkligen alla förstår ;-)

Största misstaget många gör som vill komma igång är just att köra på för mycket. Men det är lätt hänt, man vill så mycket. sedan kicken man får, man blir så lycklig och glad. Då kör man kanske på för hårt, sedan kommer skadorna och halsontet som ett brev på posten.

Bra du påminner om detta och tack för din kommentar.

kram Johanna

Katja 3 år sen

Bra svar!

Therese 3 år sen

Hej fina Johanna,
ser att det är flera som utbildar sig till PT och är lite sugen på det själv så har en liten fråga då du själv gick och utbildade dig på Safe, eller hur? Hur lång är utbildningen?
Tittade in på hemsidan men där står det att utbildningen är på 1 månad??? Kan man verkligen jobba som PT efter en enda månad om man inte har någon erfarenhet sedan tidigare?
Tack för all daglig inspiration snygga du!
Kram
/T

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 3 år sen

Hej!
Den är så kul! SJUKT intensiv, svintuff men gillar man kost och träning är det grymt.
Utbildningen delas in i tre delar, varje del är ca 10-14 dagar. Kommer inte ihåg exakt men färdig PT kanske 200 timmar drygt.
Jag pluggade på mycket innan för anatomin är ingen lek, jag lärde mig massor och det är kul att kunna använda det här inne på bloggen när vi pratar om kost. Älskar man laga nyttig och god mat är det extra kul att lära sig ännu mer.

Kram johanna

Anna 3 år sen

TACK för alla dina tips! Måste köra detta :))

Moa 3 år sen

Hej! Har du tips på mat efter träning, maten skulle egentligen vara färdig när man kommer hem hungrig och inte hunnit förbereda innan, tycker det är svårt, snabbt, gott men ändå nyttigt!

Caroline B 3 år sen

Jag har efter en lååååång svacka äntligen kommit igång med löpträning igen. Joggar 3 ggr/ vecka o satt upp målet 5 km under 25 min. Har klarat på 30 min så nu ska jag vässa formen ytterligare!

Nu till min fråga :-) har du något bra tips på en bra sport-bh med BRA stöd?? Är ju en djungel! (Som det mest i vårt konsumtionssamhälle :-))

Emelie 3 år sen

Hej Johanna!
Vet inte om du kan svara på detta eller ha möjlighet att göra ett inlägg med tips och råd. Mitt problem angående träning ligger inte i vikten direkt jag väger cirka 53-54 kg väger mig väldigt sällan men runt det. Vet att många kommer tycka att det är alldeles för lite men jag äter bra och utesluter inget ur min kost, jag har alltid vägt så här och kommer kanske alltid ligga runt denna vikt jag vet inte för mig är det ingen stor grej jag har dessa gener och BMI helt enkelt. Nu till min fråga mitt problem är som sagt inte vikten det är snarare att jag har noll kondition och mina muskler är inget att skryta med heller, har du nått tips på vad jag kan träna. Mitt mål är att få bättre kondition samt att bygga upp musklerna på ett bra sätt, är inte ute efter att bygga upp dem så som de som tränar för bodybuilding eller vad det heter min kunskap är inte så stor som du märker. Jobbar som förskollärare och skulle även behöva bli starkare i rygg samt axlar. Jag vill helt enkelt förbättra konditionen och bli starkare i kroppen. Som det är nu kör jag powewalks 3-4 gånger i veckan brukar gå mellan 5-8 km i mån av tid och dagsform, har kört med detta i många år men skulle vilja komma vidare nu. Har du några bra råd? Kanske finns någon mer här inne som har bra råd eller samma “problem”. Uopskattar dock att få vettiga råd av er då och inga pekpinnar eller andra dumheter.
Kram Emelie

Svar på kommentaren:
Eva 3 år sen

Emelie varför inte börja springa lite under dina powerwalks för att få upp konditionen, sen kan du ju köra plankan och armhävningar för att få lite muskler och stärka bålen, behöver inte vara svårare än så ;)

Jessika 3 år sen

Låter ju precis som mig ;)! Skulle också väldigt gärna ha lite tips. Bor själv i Gbg o tycker att Johanna kunde starta upp en kom igång grupp :)

Ann 3 år sen

Hej! Följer din inspirerande blogg och har en fråga som kanske är lite knasig. Efter varje träning tvättar du håret? Jag vill själv helst inte tvätta mitt hår varje dag för tycker håret blir fett då. Har du något annat knep?
Ann

Skriv en ny kommentarSvara på kommentaren

* Obligatorisk

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Relaterade inlägg