• 2018-05-08, 13:50
  • 13

Visst är det speciellt med presenter när man är ute och reser? När jag och mina systar var barn fick vi alltid varsin Toblerone när mamma och pappa var iväg. Det var det allra bästa, vi visste vad vi skulle få, men var lika glada och spända för den stora Tobleronen de alltid packade upp ändå.

När mina barn var mindre hade jag inga pengar över till att resa, det var svårt att få ihop ekonomin när vi gick isär, men vi hade det väldigt bra ändå.

Vi gjorde fina utflykter, åkte och badade, hade med oss god picknick och gemenskapen med våra vänner. Det var jättefint och mysigt, även om jag kunde känna mig ledsen över att inte kunna ge mina barn allt de materiella och fina resor som deras kompisar fick.

Vissa åkte på flera sommarresor, vinterresor, långresor och alla pratade om sina lyxiga resor, men vi hade vårt vackra Sjötorp hos mormor och morfar, pappas föräldrahem i Varberg, vackra utflykter i Sverige som dagsturer ut i Göteborgs skärgård som inte kostade många kronor alls. Mina barn pratar ofta om alla mysiga små utflykter vi gjorde och middagarna med våra kompisar. Det blev vår trygghet och mycket kärlek.

Det är bara vi föräldrar som sätter ribban och mår dåligt över vad vi inte kan ge våra barn. Att göra mysiga saker som små utflykter i närheten av där du bor måste inte kosta en massa pengar.

Visst tycker jag att det är underbart att ha råd med resor numera och kunna ta med mig tjejerna. Nu var jag och jobbade i Paris som ni vet, så det passade inte särskilt bra att dra med dem. I stället får de ha sina presenter när jag packar upp.

En Toblerone och presenter kan vara värd mycket mer än en lyxresa ibland.

2018-05-08 Resor

Kommentarer

Lena 2 år sen

Jättebra skrivet Johanna🙏

Katja 2 år sen

Väldigt bra inlägg!

Tack Katja!

Lisa 2 år sen

Håller helt och håller med dig att det är vi vuxna som sätter ribban. Vi satsar en större resa inom Sverige, förra året bokade vi stuga utmed Hallandskusten, lekte på stranden och fina lekplatser och besökte släkt och vänner runt om i sverige med barn i samma ålder som vi har, i år Astrid lindgrens värld. Gör dagsutflykter i Gbg med omnejd.. ett kosläpp är dubbelt så mycket roligare än universeum enligt vår son och gå upp o gå i änggårdsbergen, hitta en pinne och låtsats fiska är lycka. Lite plättar, smoothie och ngt gott och dricka att ta med kostar inte mycket. Utomlands åker vi när sonen när han blir äldre. Själv kommer jag inte ihåg ngt från resan jag gjorde till madeira som 3 åring

Johanna Toftby 2 år sen

Så är det, vad mysigt allt låter, jag gjorde massor i Sverige när barnen var små, det fanns inga pengar alls till något annat så det var utflykter i närheten som gällde. Men vi hade det jättebra ändå.
Viktiga är gemenskapen, god pickknick, bada i våra sjöar, det finnas massor att göra.

Vi föräldrar sätter ribban och det är sorgligt egentligen.

Barnen är nöjda, jag är helt säker.

Tack för din fina kommentar!

Kram Johanna

E 2 år sen

Champis o toblerone skulle man inte tackanej till!

Nej det är ju gott! :)

Marita 2 år sen

Fint skrivet Johanna ❤️

Tack Marita!

Stina 2 år sen

Väldigt sant och fint skrivet.
Visst är det underbart att vid senare tid i livet ha råd men resor som man inte hade förut när barnen var små.

Tusen tack.
Ja det är overkligt, det är lyx att kunna resa med sina vuxna barn nu, det fanns inget sånt alls när de växte upp så det är jättekul!

Lotte 2 år sen

Vi är så hemmakära jag och min man så vi vill inte vara borta för länge men vi har sagt att nångång får vi åka iväg med dom utomlands :-) I år ska vi iallafall till Gotland några dagar. Men det blir ju nästan som hemma det med för där var vi varje sommar när vi var små, vi har släktingar där :-)

Johanna Toftby 2 år sen

Älskar Gotland! Där har vi varit mycket, det är så fint!

Skriv en ny kommentarSvara på kommentaren

* Obligatorisk

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Relaterade inlägg

Innehåller annonslänk till Ellos Sommaren är här! Hurra! Har varit ute på en runda med Lucy, det är riktigt skönt idag. Kanske lite båt i eftermiddag? Tacksam vi har den i sommar…

Hej från en förväntansfull tjej som ska fira födelsedag i morgon! Lika pirrig och spänd som när jag var liten. Jag ÄLSKAR att fylla år. Älskar att fira andra, älskar att fira…