• 2018-11-29, 14:06
  • 32


Det är inte ofta jag äter snabbmat, men ibland händer det och det kan till och med vara gott. Men på Burger King i Kristinehamn blev det varken snabbt, gott eller trevligt. Det blev i stället ett skäl att aldrig gå in där igen.

Brukar ni äta snabbmat? I så fall, hur upplever ni maten och servicen?

I helgen körde jag och Marilyn bil från Sälen mot Skövde och passade på att stanna i Kristinehamn för att ta en burgare snabbt och sedan köra vidare.

Vi valde Burger King, eftersom det fanns en stor rastplats bredvid.

Utanför entrén såg det ut som en svinstia så vi borde ha vänt redan där. Att det knappt var någon kö fick oss ändå att stanna, vi vill ju köra vidare så fort som möjligt. Tjejen i kassan sa att hon skulle komma ut med maten, så jag tänkte att då lagar de till varje beställning och maten blir varm.

Vi satt och väntade i 20 minuter och kunde se att det var minst lika grisigt inomhus som utomhus. Det låg hamburgare och pommes på golvet, borden där inga gäster satt var skitiga och fulla av skräp. Toaletten fick mig att vända i dörren med otvättade händer, den hade inte ens en toaring. Ingen mer kom in på restaurangen, men ändå fick vi aldrig vår mat.

– Här är maten! sa tjejen i kassan när jag till sist gick fram till henne och frågade vart den tagit vägen. Tydligen råkade den bara stå precis bredvid henne. Och hade stått där länge. Hamburgaren var inte ens ljummen utan iskall. När jag vände tillbaka till kassan fick jag i utbyte en burgare som legat i värmen ett tag med kommentaren “den här är nog varm”.

Marilyns burgare var precis lika kall och då var det slut på färdigvärmda så vi fick vänta en kvart på en ny. De kalla stripsen åt vi som de var, det kändes inte som det var någon idé att klaga mer. Snabbmaten tog till sist 45 minuter. På den tiden såg vi ingen personal komma ut och försöka göra rent i röran av kladdiga bord och mat på golvet som någon kunde halka på.

Snabbmat ska vara billig och – just det – snabb. I stället fick jag betala 185 kronor och sitta där nästan en timma. Maten var katastrofal, servicen bedrövlig, stället äckligt. Hur kan någon jobba där? Hur kan chefen tycka att hon eller han sköter sig med ansvaret för sin personal och sina kunder? Jag kan inte förstå det. 

Stackars dessa ungdomar som inte får lära sig från början hur man sköter sitt jobb!

 

 

2018-11-29 Johanna Toftby

Kommentarer

MariaZ 1 år sen

Inte kul och vilka förfärliga kunder som inte kan slänga skräpet i papperskorgen ens!

Jag upplever att mackarna nu har väldigt fräsch mat med stor omsättning, som sallader och grovt bröd med bra urval som pålägg på, och gott kaffe, smoothies etc. Så där stannar jag numera när jag vill äta på vägen.

I somras åt jag dock en fiskburgare på BK vid Örebro, och den var god och lätt att äta i bilen. McD i Karlshamn där sonen tar DriveIn ibland är superlångsamma. Man vet liksom om det där och timar på kul.

Ilandsproblem gånger 100 men just då är man sugen och har bråttom och kan reagera. :)

Anna 1 år sen

Vet inte om du själv jobbat inom snabbmat-men det är inte alltid så lätt som det ser ut. Ibland (läs:ofta) så står man underbemannade, då det är väldigt svårt att förutspå exakt hur försäljningen under dagen kommer se ut. Raster ska lösas, skift ska överlämnas, och det händer att det vid dessa tider kan ”krisa” lite, och väntetiderna kan bli längre.

Såg en kommentar där man klagade på att kön var lång och att det var grisigt i restaurangen, och till det vill jag bara säga att det är sånt som händer när försäljningen blir högre än förväntat. Man prioriterar inte att ta bort sopor när man är tre pers som ska servera uppemot 100 gäster i timmen, utan då väljer man att istället fokusera på att ta beställningar och få ut maten. Skulle du se någon som är ute och städar i matsalen, när du står och väntar på att få beställa eller få din mat, kommer du troligtvis bli irriterad på att den personen inte försöker hjälpa till bakom disken. Det är väldigt svårt att få alla nöjda, och man måste då prioritera-få ut maten, eller tomma soporna? Det är inte lätt att välja, men att få ut maten kommer alltsom oftast i första hand.

Det händer också att personal är sjuka, och det är inte alltid man hinner få in någon, vilket återigen resulterar i underbemanning.

Man ser inte heller hur många bilar som är i driven när man sitter i matsalen, så även om det är lugnt inne i restaurangen kan det vara kö runt huset.

Förstår att man vill ha maten snabbt, och självklart ska den vara varm. Men beställer man något friterat, kommer det ta längre tid än om man beställer en vanlig burgare. Och ibland hänger inte grillen med i försäljningen, vilket också resulterar i långa väntetider.

Vet att på BK får man 8 stora, alternativt 12 små kött i taget. Säg att man då ska göra 5 Bacon King-då behövs 10 stora kött, och det tar ca 2.5min att grilla 8. Klart att det då blir längre väntetider, speciellt om man däremellan också måste grilla en omgång med små. Dessutom kommer det säkerligen under dessa 5min som det tar att grilla kötten inkomma ännu fler beställningar.

Lägg där till att man även beställt någonting friterat, som tar 2-5 minuter i fritösen. Personen i köket ska då grilla kött, fritera, samt göra alla burgare. Då kanske det inte tar 2 minuter att få sin mat, utan man ligger uppemot 10-15 minuter, vilket ÄNDÅ är betydligt snabbare än på en ”vanlig” restaurang.

Kan garantera dig att personalen alltid gör sitt yttersta för att du som gäst ska få en trevlig upplevelse, och att det ska gå fort. Däremot kan omständigheterna göra att det tar lite längre tid än förväntat att få sin mat.

Anitha Zandelin Bergqvist 1 år sen

Förstår din frustation Johanna!
En så’n upplevelse – och dit återvänder man aldrig.
Mat ska avnjutas, även om det är snabbmat.
Här kommer därför ett tips!
Jag är farmor och inte precis nå’n frekvent kund på varken Mc D eller hos övriga. Men i SKÖVDE åker jag gärna till Burger King när mina barnbarn vill äta burgare. Vänligt bemötande, även mot mig som inte greppar om alla menyer utan måste fråga, mat som serveras vid borden ( som är väl avtorkade) och inget skräp som dräller på golvet. God mat och snabb servering. Inga degiga bröd och fin pommes som slår alla konkurrenter! När det är kö så flyter det ändå på fint innanför disken!
På Burger King, Stallsiken i Skövde.

Sandra 1 år sen

Nämen fy vilken otrevlig matupplevelse ni fick!
Jag kan hålla med dig om att det är sunkigt och äckligt på snabbmat restaurangerna. Har även sett det i staden jag bor i.
Inte håller dom rent och snyggt även om dom har lite gäster. Så dåligt tycker jag.
Förstår att du inte vill äta sån “snabbmat” mer.

Hoppas din helg bli bra

Kram Sandra

Anette 1 år sen

Håller med dig till fullo! Både Burger King och Mc Donalds på andra sidan vägen är riktigt dåliga. Att de ens får franchise under dessa varumärken! Att det överhuvudtaget går runt beror väl på avsaknad av konkurrens i närområdet.

Jenny 1 år sen

Läste igår att de hittat avföringsbakterier på touchskärmarna på någon MCD-restaurang..usch, har inte besökt varken dem eller BK på flera år..

Annika 1 år sen

Usch fy och ve! Jag avskyr kall mat (som är avsedd att serveras varm) och hade blivit skogstokig.

William 1 år sen

Jag förstår er som tycker att det inte är en ny spaning att snabbmatställen serverar halvbra mat och att det ibland även tar lite tid att få den. Alla har vi någon gång stött på att vi fått kalla pommes och burgare som ser ut att den legat 60 min i ett skruvstäd. Har det verkligen i en blogg att göra 2018?

Men… Jag har varit på uppskattningsvis 60-70 McDonalds och Burger King i landet genom åren och både MCD o BK i Kristinehamn är one of a kind. Vi stannade till där på vägen hem från en resa efter att ha åkt timmar och mil efter mil i Värmländska skogar. Hungriga o trötta klev vi in på BK. Kön var 20m lång, sopor brickor ÖVERALLT. Irriterade människor i drivor och förvirrad personal som både bakade burgare gjorde pommes och tog betald i ett. Noll organisation bakom disken. Kall och fel mat delades ut. Och det såg lika dant ut på MCD på andra sidan vägen. Efter ca 1.5 timme kom vi därifrån argare än någonsin och vi hade blivit ovänner med hungriga barn flera gånger om.

Så jag förstår verkligen Johannas ilska även om det kan tyckas vara en skitsak i det stora hela när alla bloggläsare bläddra mellan sina bloggar.

Svar på kommentaren:
Lena 1 år sen

“Har det verkligen i en blogg att göra”? Haha

Johanna driver och äger bloggen, jag gillar att läsa om allt och inte bara vackra bilder på kläder och mat.
Gillar tex att läsa om andras åsikter.
Trista bloggar utan åsikter stannar inte jag kvar på.

William 1 år sen

Lena. Det är svårt med kommunikation via text. Kanske uttryckte jag mig otydligt. Jag försvarade Johannas inlägg och åsikter i detta inlägg mot tidigare kommentarer som tyckte det var ointressant och som kanske tyckte att klaga på snabbmatställen 2018 inte är så aktuellt. Men då jag själv varit på denna specifika restaurang så tyckte jag inlägget var helt rätt och i tiden och bra att någon skrev om det.

Jag vet att Johanna äger bloggen och skriver vad hon vill. Hoppas du får en bra bloggdag.

William 1 år sen

Jag förstår er som tycker att det inte är en ny spaning att snabbmatställen serverar halvbra mat och att det ibland även tar lite tid att få den. Alla har vi någon gång stött på att vi fått kalla pommes och burgare som ser ut att den legat 60 min i ett skruvstäd. Har det verkligen i en blogg att göra 2018?

Men… Jag har varit på uppskattningsvis 60-70 McDonalds och Burger King i landet genom åren och både MCD o BK i Kristinehamn är one of a kind. Vi stannade till där på vägen hem från en resa efter att ha åkt timmar och mil efter mil i Värmländska skogar. Hungriga o trötta klev vi in på BK. Kön var 20m lång, sopor brickor ÖVERALLT. Irriterade människor i drivor och förvirrad personal som både bakade burgare gjorde pommes och tog betald i ett. Noll organisation bakom disken. Kall och fel mat delades ut. Och det såg lika dant ut på MCD på andra sidan vägen. Efter ca 1.5 timme kom vi därifrån argare än någonsin.

Så jag förstår verkligen Johannas ilska även om det kan tyckas vara en skitsak i det stora hela när alla ni blogglädare bläddra mellan era bloggar.

Mika 1 år sen

Varför krävde du inte bara tillbaka pengarna och åkte ngn annanstans och åt.

anonym 1 år sen

Bra att du tar upp sånt här. Jag klarat mej och hemskt hur dom sköter det där stället. Ha det fint.

Linda 1 år sen

Heja dig Johanna keep it up!!!! Apropå ungdomar…Jag så sjukt imponerad av hur du har uppfostrat dina barn.
Orka studera, hjälpa till hemma, ta konsekvenser, respektera andra, ta körkort och fixa jobb. Önskar jag kunde bli som dig när jag blir mamma på riktigt!!!! Kram Linda från Gotland

Eva 1 år sen

Tycker det är jättebra att Johanna skriver om ämnen som berör alla.

Därför bloggen är mer intressant, tröttnar på bloggar som bara skriver om mat och kläder.

Har varit med om liknande upplevelse, sätter inte min fot på Mc donalds i Skara mer.

Anna Mountain 1 år sen

Bra inlägg om snabbmat kaos

Siw 1 år sen

Va bra att johanna skriver om det här med snabbmat. Ja har varit med om nästan samma sak. I bla falköping så kan man inte ställa tillbaka brickor för det är fullt med papper matrester. Tilloch med på golvet. Äckligt ja har klagat många gånger det.är mat på golvet på bordet. Ja brukar säga finns det ingen städerska. Toaletten är äcklig går inte på toa när det är så äckligt. Nu äter ja inte mer på mcdonals.

Svar på kommentaren:
AnnaE 1 år sen

Likadant i Lidköping på Mc Donalds ☹

Carina 1 år sen

Mc Donalds i Lidköping är den absolut sämsta jag någonsin varit på.

Margareta 1 år sen

Själv gillar jag inte hög “musik” på restauranger.Föredrar att lyssna på alla barn med dess föräldrar och insupa div intryck i stället.
Det är cheferna som bestämmer ljudnivån på musiken som spelas.Inte medarbetarna.Den får ite heller stängas av.

Sussi 1 år sen

Ja upplevt detta oxå, ungefär samma på den snabbmatskedjan. Men tror att det är så här- företaget anställer ungdomar som inte vågar säga ifrån . Plus för lite personal, man har ju sett deras stress.

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 1 år sen

Därför en ansvarig, chef, personalchef måste vara på plats för att lära upp dem om de inte redan förstår hur man ska hantera kunder eller hur man städar. Att man aldrig never går tomhänt tex. Ut med mat, då tar man med sig disk in tillbaka.

Annika 1 år sen

Har också haft ett par skräckupplevelser på snabbmatsställen, skräpigt, smutsigt, överfulla papperskorgar, trist attityd och ingen som bryr sig. Det måste ju bero på att de som jobbar inte känner det minsta ansvar för att ge service eller hålla det rent och fräscht, ingen arbetsmoral. Man gör endast det man måste och kanske inte ens det. Förstår om man inte tycker att det är världens roligaste jobb men det blir ju inte bättre av att ha en arbetsmiljö som ser ut som en soptipp.Trist att ni hade en sådan hemsk upplevelse Johanna.

Minna 1 år sen

Förstår din frustration, inget kul att vänta, betala dyra pengar och få kall mat. Men förstår inte riktigt poängen med att göra ett helt blogginlägg? Är det inte bättre att ge restaurangen feedback direkt istället? Annars följer jag dig och tycker du har en jättebra blogg. :-)

Svar på kommentaren:
Malin 1 år sen

Håller med. Lite bloggtorka kanske men feedbacken gör mer nytta till restaurangen!
Och dra inte alla ungdomar på snabbmatsrestauranger över en kam, tror se flesta sliter mer än dina barn någonsin gjort.

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 1 år sen

Heter du Malin idag? Och Johanna Johansson häromdagen. Och Malin igen när du sa karma åt att min son dog.

Önskar dig allt gott i livet, du behöver det.

Johanna Toftby 1 år sen

För bloggen ska inte enbart innehålla recept, inredning, mode och träning. Den är även mina åsikter, varje vecka kommer minst ett inlägg om ett ämne jag annars skulle skrivit krönika om. Var krönikör på GT/Expressen tidigare men kör allt på bloggen.
Många gillar läsa om åsikter, inte bara lifestyle utan vanliga vardagliga händelser alla är med om i verkliga livet.

Marie.K 1 år sen

Malin- har du skrivit karma att Johannas son dog hoppas jag du får psykhjälp.

Ulle 1 år sen

👍🏻

Anette 1 år sen

Hallå !
Är själv ifrån Kristinehamn, men finns nog inget BK i hela avlånga Svergie som kan ge snabb service. Hade ju inte betalat för en ny “varm” burgare heller !
Hade du valt Mc D på andra sidan gatan så kan jag tala om att de är lika kassa på service.

Skriv på deras sida & klaga, det gjorde jag…🙂

Camilla 1 år sen

Många gånger är det tyvärr dom som besöker snabbmatskedjor som grisar ner och det finns kanske inte alltid möjlighet för personalen att fixa det snabbt om dom är lite personal.
Gör en det så gör alla det, men visst chefen får då styra upp det och det behövs kanske mer personal.
Jag vägrar äta kall mat och hade absolut inte betalt extra för det utan skulle fått nytt.
Sällan jag råkar ut för det men händer det så säger jag i från och dom snabbmatsställena jag besöker där fixar personalen det snabbt så nästa gäst/gäster kan sätta sig vid ett rent och fint bord och få bra service och varm och god mat.

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 1 år sen

Jag äter inte kall mat, vägrar. Klagade, men allt var kaos. Från början till slut. Fanns all tid i världen för den personalen att städa, man kan inte servera mat på det sättet.

Äter ute väldigt ofta så tack och lov är det ofta mycket bra, men även snabbmat ska vara varmt och bra.

Skriv en ny kommentarSvara på kommentaren

* Obligatorisk

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Relaterade inlägg

Nu räcker det! Den galna kvinnan som låtsas vara svårt cancersjuk är tillbaka. Hon säger sig vara döende. Isolerad på sjukhus. Och jag har skrivit om det så många gånger, ändå lurar hon fler och fler…