• 2021-01-03, 20:18
  • 10

Innehåller annonslänkar

Så kul att ni också gillar att vara ute mer, vi mår ju så mycket bättre av rörelse. Jag tror också vi behöver det mer nu än någonsin, jag märker att många mår så mycket sämre mentalt. Inte alls konstigt, men då gäller det att vi tillför hjärnan med må-bra-hormoner. Bland annat serotonin. Förutom tillföra kroppen med bra mat behöver man röra på sig för att få endorfiner.

Stressen släpper, man känner sig gladare. Det är ren och skär medicin att motionera. Jag har även skrivit en bok om ämnet, hur jag kom ur en förlossningsdepression och panikångest- 30 om dagen. Som jag fick på recept av min läkare som också blev titeln på min bok. Jag vet precis hur det kan kännas att inte våga eller orka komma igång.

Jag går eller springer varje dag, sedan mitten av november drog jag igång en egen utmaning- 15.000 steg per dag. (Enbart som motion) Helt underbart. Jag har dock alltid rört på mig mycket men jag gillar utmaningar. Jag tror utmaningar gör att man uppnår sina mål utan att tröttna. Jag tror man mår bra av att klara av det man bestämt sig för.

Sätt inte ribban för högt, öka hellre. Sätt ett kryss i almanackan, då blir det även pedagogiskt. Jag älskar statistik, har alltid gjort. Men desto mer sedan jag startade bolag. Älskar jämföra siffror, älskar att öka, jag har alltid ett mål, jag vill framåt.

Så är det även med motion. Men jag har lärt mig att även slappna av. Har jag en dålig dag så får det väl vara så då. Men nästa dag vill jag rycka upp mig och ge mig ut. Jag mår inte bra av att inte röra på mig. Jag blir slö, slapp, lat, mår inte bra. Hyn blir skit, allt i kroppen mår sämre. Sover sämre. Äter sämre… Allt hör ihop.

Man kan ju sätta sitt eget mål, att man ska köra 10.000 steg per dag. Kanske en vilodag per vecka. Man kan även sätta ett snitt per dag. Vissa dagar blir det 15.000 eller mer, vissa mindre.

Ni frågar ofta vad man ska ha för kläder när ni är ute och går raskt. Allt handlar om hur kallt eller varmt det är. Men jag går aldrig någonsin i tjocka vinterjackor. Lager på lager istället, tunna plagg. Annars blir du genomsvett direkt och du kan inte gå snabbt.

Jag gillar DENNA skaljacka, så bra! DENNA tunna, tröja i ull som andas, DESSA tights som andas men det ska vara flera minus om jag ska ha tights under också. Tunn mössa, tunna handskar. Skor med dubbar om det är halt, men jag har mina vanliga joggingskor även på vintern så länge det inte är halt.

Investera i bra kläder, du har så mycket användning av dem.

Det förbränner rejält när man går fort och långt, men raska PW och jogging/löpning är även det allra bästa för den mentala biten också.

Man ska inte känna sig “lagom varm” när man kommer ut. Man ska “frysa lite. Känns det lagom varmt- ta av. Då har du för mycket kläder på dig. Går du riktigt fort kommer du inte orka gå samma tempo för du har för mycket kläder på dig. Du blir mer och mer varm under hela rundan.

  1. Vid ett par plusgrader eller några minusgrader: Underställ i ull. Det andas och du blir inte kall av fukt om du svettas och går fort. Inte bra att gå långt med kalla kläder.
  2. Lager på lager. Är det flera minus ska man inte ha en tjock dunjacka, du kommer svettats ihjäl. Kör en tunn t-shirt eller långärmat ÖVER understället. Ull ska vara närmast kroppen. Tänk lager på lager om det är riktigt kallt.
  3. Underställ /tights i ull och tunna vindbyxor/skalbyxor som andas. Inte skidställ. Alldeles för tjockt och varmt.
  4.  Bra skor!
  5.  Tunn mössa som sitter tight och skönt. Tunna handskar. Vid många minus har man förstås tjockare mössa.
  6. Något i halsen är skönt som man kan dra upp om det blåser rejält.
  7. Reflex. Viktigt i mörket. Jag har flera vi sålde förut i vår shop, ”Smart in the dark” är riktigt bra.

Ni som är uppe i fjällen nu, njut av det magiska vädret. Vi känner många som är uppe och åker skidor som har stuga där uppe,  vecka 3 åker vi upp igen. Vi ska göra ett roligt jobb och faktiskt kika på ett boende.

Längtar att köra längdskidor! Så bra träning för hela kroppen. Tänk om vi kunde få lite snö här nere också men det verkar vara på gång!

 

2021-01-03 Hälsa, Johanna Toftby

Kommentarer

Maria 2 veckor sen

Blir så inspirerad och hoppas att du kör fler utmaningar framöver, både stora och små. Både träning och kanske kost också? Jag är gravid i v 30 med mitt fjärde barn och jag är tung och stor mage och fått alla graviditetskrämpor man kan tänka sig 😂 Har kämpat med promenader under hela graviditeten och legat runt 12 000 steg men nu sänkt ribban och det går sakta men vad gör det, rörelse och frisk luft. Gör så mycket för humöret och håller vikten i schack och inbillar mig att kroppen återfår funktionen snabbare efter förlossningen sedan. Ser fram mot att bebisen kommer ut och jag kan återfå min kropp och komma igång igen. Tack igen Johanna för all din inspiration och positiva energi!!

Sussie 2 veckor sen

Jag som började såååå bra med pw’s på ca 15 000 steg, sedan kom mycket jobb (jobbar i klädesbutik) och dan före nyårsafton
så opererade jag min fot…. Högläge och läsa bloggen är min start varje morgon!
6 veckors sjukskriven och sakta men säkert så kommer jag komma ut och komma igång!
Får börja med lite småträning med gummiband och hantel…
Är såååå avis på er som kommer ut och rör på er och DU Johanna…. på min bucketlist är att börja åka långfärdsskidor så fort det går med min fot.
Det ser så fantastiskt ut!!!!

Kämpa på alla där ute☺

Susanne 3 veckor sen

Vilken tur du påminde om Odd Molly. Tack för extra rabatt.
Rörelse är fantastiskt. Tycker också om att sätta upp delmål, realistiska som passar i min vardag 🤗
Ha en bra vecka!

Fia 3 veckor sen

Ser många influensers – även (självutnämnda?) PTs och hälsocoacher som powerwalkar och kör uteträning i dunjackor…
Så jag är SÅ GLAD att du skriver som du gör.. mycket vettigt!!

AnnaE 3 veckor sen

Skaljackan är toppen! 👍

Theresa 3 veckor sen

Hej Johanna,

Först får jag önska dig en god fortsättning på 2021, hoppas detta år blir bättre än det förra.
Jag mailade dig för några månader sedan angående träningstips men jag fick ingen återkoppling men det gör inget. Jag har löst det ändå.
Nu undrar jag lite över när man ska gå 15 000 steg om dagen, vad för sorts mätare ska jag ha då? Vet inte vart jag ska vända mig?
Skönt att du mår bättre efter Covid 19, du ser strålande ut! Jag mår inte så bra just nu, känner mig ledsen och mår inte bra mentalt då jag är deprimerad över en kille och gråter mest hela dagarna, just nu har jag svårt att se någon ljusglimt någonstans tyvärr. Tänkte att jag kanske mår bättre om jag börjar med 15 000 steg om dagen.
Var rädd om dig fina Johanna 💕
Kram Theresa

Svar på kommentaren:
Katariina 2 veckor sen

Låter som om att du inte mår bra. Träning kan absolut hjälpa dig men sätt inte ribban för högt. Planera träning utifrån hur dina dagar ser ut; kan du komma ut en halvtimme på morgonen och en halvtimme på kvällen? Eller en timme direkt efter jobbet? Eller innan jobbet? Bästa är om man kommer ut när det är ljust. Men sikta inte mot 15.000 steg direkt, det är långt. Lite beroende på hur mycket du rör på dig för tillfället så kan du öka successivt. Går du ingenting alls? Börja med 5000 steg och öka efter några veckor när det ”känns för lätt”.

Din mobil registrerar dina steg om du har den på dig. Du behöver inte gå och köpa någon utrustning. Tycker du sen att det är kul att följa och föra statistik över hur mycket du rör på dig så kan du sen köpa en aktivitetsklocka till dig själv som en belöning/present.

Lycka till!

Lotte 3 veckor sen

Jag älskar mina pw’s, jag opererades ju för 3v sedan och idag får jag börja springa igen men jag har varit ute och gått hela tiden. Jag försökte mig på att springa liiite för nån dag sedan men jisses så konditionen sackar fort!!! Men jag ger mig inte jag ska upp i mina mil/veckan igen :) Men jag får väl börja med 2,5km 1a rundan…
Hur långt brukar du springa? Jag kör 7-13km annars

Anette 3 veckor sen

Har som mål att gå 12 500 steg varje dag och det funkar bra , mår bäst när jag tränar och är ute i luften 🤗 särskilt nu när jag mest sitter hemma och jobbar ! känns så härligt efter ett träningspass 👍 god fortsättning på ett 2021 som jag hoppas blir ett bra år 💕

Skriv en ny kommentarSvara på kommentaren

* Obligatorisk

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Relaterade inlägg