ANNONS
Integritet på Tailsweep

BETALT ANNONSSAMARBETE MED Johanna Toftby

Kom igång med träningen!

/


Innehåller annonslänkar
Så kul att ni också gillar att vara ute mer, vi mår ju så mycket bättre av rörelse. Jag tror också vi behöver det mer nu än någonsin, jag märker att många mår så mycket sämre mentalt. Inte alls konstigt, men då gäller det att vi tillför hjärnan med må-bra-hormoner. Bland annat serotonin. Förutom tillföra kroppen med bra mat behöver man röra på sig för att få endorfiner.


Stressen släpper, man känner sig gladare. Det är ren och skär medicin att motionera. Jag har även skrivit en bok om ämnet, hur jag kom ur en förlossningsdepression och panikångest- 30 om dagen. Som jag fick på recept av min läkare som också blev titeln på min bok. Jag vet precis hur det kan kännas att inte våga eller orka komma igång.


Jag går eller springer varje dag, sedan mitten av november drog jag igång en egen utmaning- 15.000 steg per dag. (Enbart som motion) Helt underbart. Jag har dock alltid rört på mig mycket men jag gillar utmaningar. Jag tror utmaningar gör att man uppnår sina mål utan att tröttna. Jag tror man mår bra av att klara av det man bestämt sig för.

Rickard L Eriksson


Sätt inte ribban för högt, öka hellre. Sätt ett kryss i almanackan, då blir det även pedagogiskt. Jag älskar statistik, har alltid gjort. Men desto mer sedan jag startade bolag. Älskar jämföra siffror, älskar att öka, jag har alltid ett mål, jag vill framåt.
Så är det även med motion. Men jag har lärt mig att även slappna av. Har jag en dålig dag så får det väl vara så då. Men nästa dag vill jag rycka upp mig och ge mig ut. Jag mår inte bra av att inte röra på mig. Jag blir slö, slapp, lat, mår inte bra. Hyn blir skit, allt i kroppen mår sämre. Sover sämre. Äter sämre… Allt hör ihop.


Man kan ju sätta sitt eget mål, att man ska köra 10.000 steg per dag. Kanske en vilodag per vecka. Man kan även sätta ett snitt per dag. Vissa dagar blir det 15.000 eller mer, vissa mindre.
Ni frågar ofta vad man ska ha för kläder när ni är ute och går raskt. Allt handlar om hur kallt eller varmt det är. Men jag går aldrig någonsin i tjocka vinterjackor. Lager på lager istället, tunna plagg. Annars blir du genomsvett direkt och du kan inte gå snabbt.



Jag gillar DENNA skaljacka, så bra! DENNA tunna, tröja i ull som andas, DESSA tights som andas men det ska vara flera minus om jag ska ha tights under också. Tunn mössa, tunna handskar. Skor med dubbar om det är halt, men jag har mina vanliga joggingskor även på vintern så länge det inte är halt.
Investera i bra kläder, du har så mycket användning av dem.


Det förbränner rejält när man går fort och långt, men raska PW och jogging/löpning är även det allra bästa för den mentala biten också.
Man ska inte känna sig “lagom varm” när man kommer ut. Man ska “frysa lite. Känns det lagom varmt- ta av. Då har du för mycket kläder på dig. Går du riktigt fort kommer du inte orka gå samma tempo för du har för mycket kläder på dig. Du blir mer och mer varm under hela rundan.

  1. Vid ett par plusgrader eller några minusgrader: Underställ i ull. Det andas och du blir inte kall av fukt om du svettas och går fort. Inte bra att gå långt med kalla kläder.
  2. Lager på lager. Är det flera minus ska man inte ha en tjock dunjacka, du kommer svettats ihjäl. Kör en tunn t-shirt eller långärmat ÖVER understället. Ull ska vara närmast kroppen. Tänk lager på lager om det är riktigt kallt.
  3. Underställ /tights i ull och tunna vindbyxor/skalbyxor som andas. Inte skidställ. Alldeles för tjockt och varmt.
  4.  Bra skor!
  5.  Tunn mössa som sitter tight och skönt. Tunna handskar. Vid många minus har man förstås tjockare mössa.
  6. Något i halsen är skönt som man kan dra upp om det blåser rejält.
  7. Reflex. Viktigt i mörket. Jag har flera vi sålde förut i vår shop, ”Smart in the dark” är riktigt bra.

Ni som är uppe i fjällen nu, njut av det magiska vädret. Vi känner många som är uppe och åker skidor som har stuga där uppe,  vecka 3 åker vi upp igen. Vi ska göra ett roligt jobb och faktiskt kika på ett boende.
Längtar att köra längdskidor! Så bra träning för hela kroppen. Tänk om vi kunde få lite snö här nere också men det verkar vara på gång!



11

Följ mig på Instagram!

@johannatoftby
© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00