• 2015-06-01, 23:55
  • 17

Nu kör vi igen! September 2013 körde jag igång en utmaning som fick heta “100 squats i hundra dagar” och jag fick hjälp av både Johan och Marcus, två duktiga killar som vi känner nere i Göteborg. Två inspiratörer och duktiga träningskillar med erfarenhet och kunskap som har hjälpt många.

Vi var tusentals som körde utmaningen och det blev större än jag kunnat ana. På arbetsplaster, fikaraster, lunchmöten, tjejträffar, ungdomar, äldre… Ni var många! Squats är enkelt och lätt att utföra precis vart som helst. Jag tror det blev en rolig grej! 100 squats är ganska många och det är kul att utmana sig själv.

I mitt gamla blogginlägg från den 1 september 2013 står det så här:

Jag har idag antagit utmaningen, 100 squats om dagen i hundra dagar. Vår gemensamma vän Johan har varit här och hälsat på idag och vi satt och pratade om träning. Efter 35 händer det en del och rumpan åker bara längre och längre ner. :) Visst vill vi ha en fastare och vältränad rumpa?! Fördelen med att ha en stark rumpa är inte bara att den är snygg- är musklerna inte i form så lyfter ryggens muskler onödigt mycket och kan ge dig smärtor. Hållningen blir bättre och ju mer uthålliga musklerna  är, desto mindre trötta blir de. Detta gäller även dig.

Kolla bilderna från det blogginlägget. Mycket har hänt sedan sist.

20130901-190103

I början “tappade” jag ryggen vilket är vanligt. Jag kunde inte göra en enda rak och djup squats…

20130901-185954

Johan visar =)

Sedan lade jag upp den här bilden och det blev ramaskri.

Varför då? Jo, för det provocerar. Man kan känna sig en aning irriterad över att det blir så utseendefixerat. Men handen på hjärtat. Vill du inte bli starkare? Vill du inte få upp rumpan? Jag tror faktiskt dom flesta vill det. Vad händer om du inte rör på dig alls? Och vad händer om du tränar?

squat-not-squat

Ju mer du tränar desto mer kommer du att klara av, detta är en grym träning tycker jag för man vill hela tiden förbättra och tänk vilka resultat ni kommer få. Ni kommer garanterat att få se stor skillnad både i uthållighet och en fastare rumpa. Man ska ner djupt, fötterna ska stå axelbrett och vinkla fötterna något utåt. 

HÄR har ni en video hur man gör. Jag har ganska många tips hur man kan göra, för det finns massor av varianter. Man kan köra med vikter, med skivstång, med hopp mm. Det har jag också filmer på mm som jag kan visa. För efter ett tag kommer ni bli starkare i era ryggar och ben och rumpmuskler så ni kommer behöva öka på. För att få resultat- måste man förändra och öka belastningen. Kroppen ställer annars in sig.

Har ni svårt för att det känns i rumpan? Försök kommer ner djupare, fokusera på rumpmusklerna och lägg tyngden på hälarna. Du hittar det till slut. “Tappar du ryggen”? Lägg något under hälen i början. Då kommer du djupare ner.

20131026-200148

Här är vi gymmet och spelar in för EMS “vad hände sen”. Fina Magdalena Graaf ville förstås köra squats. =)

Här är några gamla bilder jag hittade.

1898021_10151979392668067_88370368_n1-720x729

Efter ett tag blev jag starkare och körde ofta djupa squats med vikt. Det är en härlig känsla att se vad som händer med kroppen.

20131209-235738

Ni var såå många som lade upp bilder och taggade.

20131210-002050

Och det är vad som hände på 100 dagar. Garanterat en del som stör sig på att jag lade ut sånna bilder men jag tycker det är en verklighet som bevisar vad träning gör. Sedan är vi olika. Vi har olika intressen och olika liv. För mig är träning något kul. Det är något jag tycker väldigt mycket om, jag skrattar, har roligt, får energi och orkar jobba ännu mer. Jag och tjejerna tränar gärna ihop, även jag och Janne.

Jag trivs på gymmet. Det är förstås lättare då. Men om ni vill få den där kicken måste ni kämpa lite. Ni måste svettas, det ska vara jobbigt. Var inte rädd för att ta i. Var inte rädd för att ta dig uppför den där jobbiga backen, sätt upp mål. Det är en tuff väg men ge inte upp.

Det kommer du väldigt långt på. För jag lovar dig. När du börjar se vad som händer med kroppen, det är en häftig känsla. Det är häftigt att orka lyfta lite mer. Eller springa lite snabbare än du gjorde sist.

20130904-001141

Glädjen och energin jag får när jag kört ett pass är underbart! Just den här veckan är en utav dom tuffaste, stressigaste på hela året tror jag. Jag har ett stort bloggevent tillsammans med Jessica på Blueco och för att orka med allt vi ska fixa med så är träningen A och O. Det ger kraft, energi och mer ork. Längtar till fredag!

Jag vill inte vara någon pekpinne på något sätt. Men jag vill hjälpa er att komma igång, att få vara med om känslan när ni kommer en bit på vägen. Att försöka nå det där målet ni vill. Kanske utmana er i något lopp? Kanske våga lyfta lite mer? Eller varför inte vara med i vår nya utmaning. För den här gången kör jag en “halvmara”. Vi halverar 100 squats så alla kan vara med.

Vi kör 50 squats om dagen i 50 dagar! Jag har kört i tre dagar och ni hänger på vilken dag ni vill. För detta klarar ni. Dela upp dom om det är tufft i början. Kolla filmen, lägg även något under hälarna om det är svårt att komma ner.

Jag hoppas detta kan leda till att ni kanske vill träna något mer? Kanske ni får den där kicken!

Kvällens 50 är gjorda och nu ska jag snart stänga datorn.

DSC_0444

Jag hittade två bilder från den 1/2 då jag gick med i #godisstopp och slutade helt med godis. Innan det hade jag frossat loss ordentligt över jul och sedan bara fortsatt. Magkatarr, alltid sugen och väldigt svullen. Tränade inte lika mycket styrketräning och det är ganska kul att att se vad som händer när man börjar lyfta mer och sluta vräka i sig socker. Ansiktet blir runt och svullet av skräpet.

Här är i februari.

DSC_0554

Kanske inte något speciellt  men -3 kilo på vågen och mycket starkare kropp sedan februari.

Bilden nedan är igår. Kroppen är inte lika svullen längre och det är så skönt!

DSC_0439

Den som hjälpte mig mycket när vi körde utmaningen var Marcus Olausson. Han är fantastisk. Jag kunde ringa honom när som helst när ni läsare hade frågor jag hade svårt att svara på. Då fanns alltid Marcus där, han gav mig så mycket råd.

Läkarstudent, PT, fd handbollsproffs och medverkar i Gladiatorerna andra säsongen. Han har hjälpt många att komma igång men också nå högre mål. Han är bland annat den som hjälpt Magnus Carlsson att komma i form och är hans PT.

IMG_2081.JPG

Jag är därför väldigt stolt och glad att Marcus är en utav våra duktiga föreläsare på Sankt Jörgen på fredag. Han kör kl 17.30 och missa inte det!! Han kommer föreläsa om vad just träning gör med din kropp och vad den har för positiva egenskaper.

marcus-a4

HÄR hittar ni programmet för helgen.

Nu kör vi #50squatsomdagen50dagar och häng på du också!

DSC_0434 kopia

I kväll har det tisslat och tasslats här må ni tro. Mamman i huset fyller 42 i morgon så nu ska hon krypa ner för mina tjejer skulle överraska med något tidigt i morgon bitti. Som ett litet barn ska jag försöka sova på riktigt och inte sova räv. =)

Bild 2015-06-02 kl. 01.12 #4

Puss och kram!

 

2015-06-01 Hälsa

  • 2015-05-31, 23:03
  • 8

Vi har kört ett roligt kvällspass på gymmet, ben och rumpa.  Jag har även kickat igång en ny utmaning! Mer om den i morgon för bilderna ligger i min andra dator. Jag kom på när jag skulle köra squats igår att ni var många tusentals som var med och körde 100 squats om dagen i 100 dagar! Därför kör vi igen fast 50 squats om dagen i 50 dagar. Då kan dom flesta hänga på och man börjar när man vill. När jag körde squats under en lång tid varje dag blev det bra resultat som jag aldrig kunnat tro. Starkare rygg, bättre hållning och fastare rumpa. För hur det än är. Det är en muskel dom flesta tjejerna vill träna. Sedan förespråkar jag att träna alla muskler. Men utmaning är utmaning och då kan man köra sina 50 efter sin vanliga träning.

IMG_6788

Höftlyft och magträning efter ben idag. Kör ni magutmaningen? Den kör jag men inte varje dag-Räcker med 3 ggr i veckan, haha! Hemsk och skönt jobbig! Nya läsare- Skriv in magutmaning i sökrutan längst upp så kommer film mm upp. Riktigt bra träning man kan köra nu i sommar överallt.

IMG_6780

Handlade även en del nytt på MM sports idag. Behövde fylla på förrådet med vitaminer och lita annat. Jordnötssmöret är grymt. Äter stor sett aldrig bars längre. Har jag några hemma slinker dom ner och det är mycket kolhydrater och socker i nästan alla. Strunta hellre i dom och ta en frukt eller bär med tex kokoschips. Eller en rawchokladboll som du gjort själv.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Men just Questbars är bland dom bästa tycker jag om man nu vill ta en bars någon gång. Kanske på helgen? Kanske om du ute och kör ett lopp, går långt mm och vill ha något smidigt i fickan. Nån gång. :) Men vi är alla olika. Svårt med sötsug och sockerbegär, det kan trigga att du vill äta mer. Vissa bars är som en snickers… (Läs vad det innehåller)

Protein har jag i smoothie eller tar som en drink ibland efter en runda eller träning. BCAA är aminosyror jag alltid tar före och under hård träning. Hög proteinhalt, oslagbart näringsinnehåll och varken fett eller kolhydrater. Den bidrar till att öka och bibehålla muskelmassan. Minskar utmattning eller trötthet så kör denna om du tränar tuffa pass. HÄR kan ni läsa mer. Jag gillar dom mycket för det ger mig även energi. Perfekt om ni tex inte har ätit och ska ut på en runda. Jag äter aldrig frukost före jag går ut. Ett glas av denna däremot funkar perfekt. Kör jag tabata eller intervaller har jag alltid med en flaska på ett pass.

IMG_2079.JPG

IMG_2075.JPG

Dagens lunch blev sallad med kyckling, sparris, avocado och god parmesan. Olivolja också. SÅ gott och fräscht.

IMG_2011

Missa inte stort inlägg om squats i morgon. Jag skriver tips och råd till dom som vill lära sig och vill hänga på. Kanske nya läsare som inte var med i vår utmaning sist? 50 stycken om dagen gör massor! Ni kommer se resultat och förhoppningsvis vilja köra ännu mer träning om ni vill komma i gång. Squats/benböj kan man göra vart som helst.

Puss och god natt! Nu kör en väldigt rolig vecka igång!

 

 

2015-05-31 Hälsa ,