• 2020-06-23, 18:00
  • 38

JA! Jag är så lättad! Idag kom provsvaret som visade att jag utvecklat antikroppar mot covid-19. Så galet skönt! Visst, det står också i provsvaret att det inte är någon garanti för att jag är immun mot eländet, men det ger åtminstone en viss immunitet. Detta vill jag aldrig behöva vara med om igen! 

Jag tog provet på privatsjukvården i Göteborg, som har marknadens säkraste test. Det görs med ett sk venprov från armvecket i stället för snabbproverna med ett stick i fingret, som inte är lika pålitliga. Svaret kommer efter ca två dygn i en app – som jag knappt vågade titta på. Alla får inte antikroppar hur sjuka de än har varit nämligen. 

Ni kan läsa mer här: https://www.aleris.se/

När jag väl vågade öppna ögonen och läsa svaret, fy sjutton vad skönt! Jag vill absolut inte ha detta jobbiga virus igen och hoppas att vi snart slipper oroa oss för det hela tiden.

Ja, jag vet man ska följa Folhälsomyndighetens rekommendationer ändå, men de anser att man faktiskt får immunitet efter genomgången covid-19, men de vet ändå inte hur länge mm.

Men en sak är säker- känslan är underbar! 

Jag har skrivit om mina veckor med corona HÄR och HÄR om hur jag mådde när jag hade corona och det var inga roliga veckor. Luftrören och svårigheten att andas var värst fysiskt, men vet man om att man har viruset i sin kropp är det också riktigt jobbigt mentalt. Jag tänker på alla som är svårt sjuka och har blivit inlagda, det är så hemskt! Men det är också viktigt att tänka på att många klarar sig bra och inte behöver läkarhjälp. Därför berättar jag hur jag hade det när vi var sjuka. 

Nu borde alla testa sig, även medan man är sjuk och även test om man har antikroppar, för det bidrar med data och kunskap till forskare och folkhälsomyndigheterna. 

Först gjorde jag PCR-testet som man tar i näsan medan man är sjuk och det visade också att jag hade covid-19. Men inte längre! Nu visade det antikroppar istället. 

Tack för det min kära kropp! 

 

  • 2020-05-28, 10:58
  • 15

Innehåller annonslänk till Ellos

Sommaren är här! Hurra! Har varit ute på en runda med Lucy, det är riktigt skönt idag. Kanske lite båt i eftermiddag? Tacksam vi har den i sommar nu när allt ser ut som det gör, havet och västkusten är bara magiskt. Har man ingen egen båt går det ofta skärgårdsbåtar ut till öarna här i skärgården, en mysig lunch tex på Styrsö och sköna bad är inte fel. Jag har hur mycket tips som helst i skärgården om ni ska ut på någon härlig ö.

Komma ut till detta utanför dörren idag…!

En oborstad, nyvaken Lucy vill helst bara stå och titta på alla som går förbi.

Jumpsuit! Älskar byxdressar av alla slag, både till fest och vardag. Här är en kort som jag bor i under sommaren, den fanns förra säsongen och finns åter i lager igen. Jag har fyra färger, haha! Rosa, blåmönstrad, svart och grön. Köpte två färger förra året, två färger nu. Dessa kostar endast 174kr nu på rean! Man kan gå upp en storlek om man är som jag längre i överkroppen, jag gillar när det är rymligt i grenen på byxdressar och det är denna.

HÄR har ni den. Den gröna är superfin, även den svarta. Passa på när det nu är nedsatt för dessa kommer ryka.

 

 

 

  • 2020-03-18, 17:58
  • 6

Vill ni ha träningspepp om ni är hemma mer? Att röra på sig är ännu viktigare om man inte kan gå och träna som vanligt eller om man känner sig orolig. Corona ska inte få ta över och göra oss deprimerade. Därför måste vi motionera och träna! Det ger massor med endorfiner och ett lugn i kroppen man mår bra av.

Jag försöker gå eller springa i skogen så ofta jag kan, det är rogivande och jag märker att jag mår så bra efteråt. Idag gick jag och Marilyn med Lucy över en timma med bra tempo, kan du inte komma ut i skogen kan man träna hemma men försök med raska promenader varje dag. Du behöver få upp pulsen, gärna svettas. Då får du träningen för hjärta och lungor. Endorfinerna gör dig lugn och man känner sig avslappnad. Det är underbart, speciellt nu med alla hemska tunga nyheter hela dagarna.

För att få upp pulsen och träna musklerna kan man köra olika övningar även i hemmet. Squats/benböj är grymt för de stora benmusklerna, rumpan och det stärker ryggen. Har du ofta ont i ryggen eller nacken- träna styrketräning.

Djupt ner så långt du kan utan att knät går över foten. Gå ner djupt rakt ner, de ska inte göra ont i ryggen. Då går du upp.

Kör 30 stycken i ett tempo eller 10 X 3 rep.

Jumping jacks! Kör 30 sekunder i högt tempo och vila 15 sekunder. 30 Sekunder X 3
Enkel men pulshöjande övning! Den stärker rumpa, bål och även ryggen. Du får upp flåset och hjärtat får jobba. Stå med rak rygg med armarna rakt ner. Hoppa ut till sidorna med benen och upp med armarna över huvudet och landa på tårna så blir det inte så tungt för knäna.

Hitta något att lyfta så axlarna får jobba. Lyft rakt upp, sakta ner. Kör samma 3 X 10. Har du inga hantlar hemma kan man ta böcker, eller är du ute kan du ta två stenar. Var kreativ.

Höga knän är också riktigt bra bra för konditionen och kan göras på litet utrymme. Snabba och höga knän så högt och snabbt du kan.  Kör 30 sekunder X 3. Vila 15 sekundee mellan varje. Intervallpass är riktigt bra för hjärta och lungor -Och perfekt för måbra hormoner efteråt.

Är man inomhus kan man även köra magövningar- lägg dig på golvet och kör situps 3 X 20 i ganska snabbt tempo.

Cykla med benen är också bra, den är riktigt bra.

Ta hand om er, motionera kan man göra var som helst!