• 2015-02-03, 23:38
  • 15

Hej hopp vänner!

I morse vaknade jag före sju och Marilyn skulle ner mot Göteborg för att spela handboll. Somnade om till halv nio och vaknade pigg och hoppade i träningskläderna efter lite jobb vid datorn och kaffe. Ni är flera som undrar över hur jag kan träna utan frukost.

Så här är det. För flera år sedan när jag knarkade kolhydrater och socker så blev jag ofta hungrig. Tränade lika mycket då men kunde förstås inte ge mig ut på en enkel pw runda ens utan något i fickan. Russin, nötter, bars eller nåt sånt var alltid med. Helt sjukt.

Varför? Jo, för kolhydrater gör dig mer hungrig. Socker gör dig sugen och inte mätt. När jag vaknade på morgonen kunde jag inte göra något utan att äta frukost. Vågade inte tänka på att träna för då hade jag fått blodsockerras och svimningskänslor och det är inte kul.

Tog tag i allt till slut och blev förbannad över att inte ha kontrollen själv.

Drog bort allt fika men framförallt den maten som har dålt socker som tex flingor, musli, yoghurt med låg fetthalt mm. Efter det har jag blivit en helt ny människa. Den maten är rena skräpet anser jag om man vill hålla sig från mat med snabba kolhydrater eller socker. Det finns musli utan socker, man kan allra helt göra den själv förstås. Det finns bättre yoghurt- nu äter jag rent och hellre mer fett men helt utan socker.

Successivt har jag vant min kropp och klarar av att både springa och träna före frukost. Kroppen är dock starkare och fått mer energi på eftermiddagen så jag kör inga hårda, tuffa pass tidigt före frukost. Kör lagom tempo, tex en rask pw eller lätt joggning, kör lagom tempo på crosstrainer tex minst 40 min så förbränner det bra.

Idag körde jag 45 rask pw med lutning igen för jag har varit lite snorig och vill inte dundra på med löpning än. Men i morgon kör jag ett challenge pass på gymet vid lunch.

IMG_4383.JPG

Frukost idag runt 11,30 och samma som igår. Ägg, avocado och kaffe.

Lunch på salongen vid 15  blev lax från igår fast med sallad och brysselkål. Rester är bra.

Ett frökex med mandelsmör som mellanmål.

Kvällsmat efter salongen blev turkisk yoghurt med massa bär och lite nötter,  man kan även ta kanel, mm. Två finscrisp med makrill i tomatsås.

Detta står jag mig utmärkt på.

Lura er inte genom att tänka på mat mat mat. Man behöver inte vräka i sig och räkna alla mål. Lyssna på kroppen. Tränar du hårt, ja då ökar du intaget. Rör du inte på dig alls, ja det säger ju sig självt att inte stoppa i sig mer än vad du gör av med.

Många som viktminskar tänker ofta på alla mellanmål och hur viktigt det är med alla 5 mål. Ja, det är bättre än att stoppa i sig kakor och godis men om du äter mycket protein, rätt fett kommer du också stå dig längre. Du kanske inte behöver ta en halv påse nötter utan ett par?

Du kanske inte behöver ta om den där portionen? Det räcker oftast med en portion. Backar man om gör man det oftast för man tycker det var gott och på sätt gör du bara magsäcken större. Och större.

Jag kan verkligen rekommendera er att gå med i #godisstopp för er som vill bli av med sockerberoendet. Hitta andra roliga nyttiga alternativ så kommer ni må så mycket bättre! Fb sidan godisstopp tipsar massor och jag ska skriva ännu mer här. Har man kontroll över sitt matintag kommer man också sedan klara av att kunna ta den där kakan på kalaset eller smaka på något godis på helgen tex. Men är man inne i kolhydrat och sockerbegäret blir det svårt för det blir som ett gift. Kroppen MÅSTE ha det.

IMG_4384.JPG

Titta vilken snygging som kom in på salongen och hälsade på idag! Annica i fin mössa dessutom. ;) Hon hälsar till er alla så jättemycket från sitt hjärta. Nästa vecka skriver hon igen.

Yes! Morgondagens utmaning nummer 17 4/2

55 Squats

40 Utfallssteg

35 Höftlyft

35 Crunches

Lycka till och kör hårt!