• 2020-06-10, 11:41
  • 49

I går skrev jag om min blodbrist och bad alla som kommenterar att inte skrämma mig i onödan. Tack snälla alla som respekterade det!

Men ni som tycker att ni vet bättre än läkarna, ställer diagnoser på Instagram och klagar på att någon annan är orolig för sin hälsa – hur tänker ni egentligen?

Jag är extremt rädd för sjukhus, men bara när det gäller mig själv. Jag kan se blod och hjälpa andra, det är inget problem. Men när jag själv blir dålig eller något allvarligt händer så kan jag knappt hantera det. Därför skriver jag aldrig direkt här på bloggen när jag blir sjuk eller något hänt. Först måste jag bearbeta det och känna mig starkare igen. Nu tror jag ni förstår varför. 

Efter detta tar det nog ett tag innan jag vågar skriva om något jobbigt igen. Jag är så tacksam för alla stöttande och igenkännande kommentarer jag fått, ni som haft samma hemska låga ferritinvärde och vet hur jobbigt det känns när man mår så dåligt. Kroppen fungerar inte.

Tyvärr tas det ut av alla som vet bäst och klagar på att jag blir orolig för min hälsa. Dramaqueen, tänk på alla som har covid-19 i stället, det är är inte alls lågt, jag vet någon som hade MYCKET lägre, jag har minsann googlat blodbrist så jag vet allt! Och vad som klassas som blodbrist och som järnbrist och andra tekniska invändningar… vet ni, jag bryr mig inte ett skit när det är MIN hälsa det handlar om! Men eftersom några är så intresserade så var mitt HB 65 som lägst och mitt ferritin 10.

 

  • 2020-05-23, 19:09
  • 4

Hej från väldigt blandat väder i Göteborg. Strålande solsken, regn och sen hagel. Vilken skur! Men jag hann med 7,5 km innan det blev kolsvart och jag lade benen på ryggen och hann hem innan ovädret. Nu skiner solen igen, blir inte klok på det här vädret.  Men titta vad vackert, den här årstiden är den bästa tycker jag,  allt grönskar och slår ut.

Är ni i Göteborg och vill ta en skön runda mot slottsskogen ska ni inte missa trapporna i Haga vid Skansen kronan. Jag körde flera vändor upp och ner, benen blir mos så du får bra träning både för muskler och kondition. Explosiv träning är grymt för att öka kondisen. Jag var sjuk i april och tappade mycket kondition och hemsk blodbrist men är på väg tillbaka. Älskar känna att kroppen svarar!

Ser ni Stenabåten längst bort? Tänk när alla båtar går, när man kan vara som vanligt, när man kan resa eller sitta nära varandra, kramas och hälsa som vanligt. Men på något sätt känns det ändå som det går åt rätt håll.
I morgon ska jag köra en annan runda, längtar redan! Så vackert springa i sån här miljö nu när allt är grönt. Häng på ni också och kom igång och spring!

Hemma och då kom ovädret. Såg förresten musikflotten i kanalen precis, mysigt att den kör! Men då var det sol. Haha!

 

  • 2020-03-31, 20:30
  • 16

Sista dagen idag att få 20% rabatt! 

Att hålla oss i form är en investering för framtiden. Kost och motion är A och O. Men vitaminer och mineraler hjälper. 

Med min kod Toftbyvip får du 20 procents rabatt när du handlar hos Better You, som jag köper mina vitaminer hos, HÄR.

Varje morgon äter jag vitaminer och mineraler, jag märker att jag mår bättre av det och följer ni bloggen har ni läst om mina extraslag. Jag varit dessutom väldigt sjuk och förkyld ofta men nu märker jag stor skillnad. Det är knappt jag vågar skriva det, men jag har inte varit i närheten av att bli förkyld under hela hösten, vintern och våren. Det är galet! 

För inte tala om Natti! Den innehåller ett sömnhormon- har testat den i ett par veckor och sover så skönt!

Nu äter jag mina vitaminer regelbundet. Man ska inte slarva med att ta dem, det hjälper inte att äta då och då eller att häva i sig probiotika när man känner magen krånglar. 

Ät det i stället varje dag och stärk ditt immunförsvar! Jag mår så otroligt mycket bättre, har aldrig någonsin problem med magen. Inte någon katarr heller, som jag hade så ont av förut. Nu är det flera år sedan jag ens kände något i magen. 

Läkarna rekommenderar att vi ska äta D-vitamin och magnesium.Och har du pirr i benen när du ska sova? Det hade jag i åratal, det gav mig fullständig panik och gjorde att det tog två timmar innan jag kunde somna. Magnesium hjälper mig mot det. 

Allt detta finns hos Better You HÄR, glom inte koden Toftbyvip som ger 20% rabatt på allt. 

Hemsidan HÄR.Probiotika HÄR, D vitamin HÄR, Magnesium HÄR.

Stressa mindre, ät bra mat, motionera och ät vitaminer- det stärker ditt immunförsvar.

  • 2020-02-29, 08:44
  • 5

Lördag är här och idag kör vi Bloppis 12-15 på Blackstone Kungstorget! Så kul det ska bli att träffa er alla, vi hängde kläder till halv tolv inatt, det finns massor att fynda!

Men först vill jag tipsa er om detta: 20 procents rabatt på vitaminer, mineraler och probiotika hos Better You.

Gå in HÄR och använd koden Toftbyvip så får ni 20 procents rabatt! Nu finns det äntligen en riktigt grym Probiotika hos Better you. 

Jag har ofta skrivit om hur viktigt det är med vitaminer, mineraler och probiotika. Mjölksyrabakterier är A och O, i magen sitter en stor del av vårt immunsystem. Jag äter probiotika, som även kallas mjölksyrabakterier, varje dag tillsammans med D-vitamin, B6, magnesium och C-vitamin. 

Varje år i februari har jag varit riktigt sjuk. Jag har knappt vågat känna efter den här månaden eftersom jag är så rädd att insjukna i influensan som jag gjort varje år. Förra året hade jag lunginflammation, hemska extraslag på hjärtat och influensan efteråt. Jag var dålig i åtta veckor och var helt uppgiven de sista veckorna. Det var hemskt. 

Efter den hemska sjuksvängen bestämde jag mig för att vara noggrann med mina vitaminer.  Jag äter bra och tränar regelbundet, men slarvade ofta med probiotikan. Det är lätt att glömma och bara ta då och då, men det är viktigt att vara noga och alltid ta dem. Varje dag.  

Det mesta sitter i magen. Har man ofta magbesvär så blir man lättare sjuk också, det styr hela kroppen om inte magen fungerar. Så passa på att använda min rabatt och lura vårsjukan i år!

  • 2020-01-27, 21:00
  • 16

Det är den 27 januari och än så länge har jag inte blivit sjuk den här vintern peppar peppar. Herregud vad skönt! Och vet ni vad, mina jobbiga extraslag är också bättre! Det vågar jag knappt skriva för då kommer väl skiten tillbaka.

Jag har haft extraslag under 1,5 år som jag skrivit om HÄR HÄR och HÄR 

Ni är många som hört av er och haft samma sak, det är verkligen fruktansvärt. Jag har gjort alla undersökningar, är frisk och har nog själv kommit fram till att det är hormoner. 

Men jag äter mer vitaminer och mineraler varje dag och har gjort ett bra tag. 

Vet ni, jag märker en stor skillnad! Jag är supernoga med mina vitaminer, reser jag bort så tar jag med alla burkar. När extraslagen härjade som värst i februari och jag var sjukare än sjukast så bestämde jag att äta dem varje dag. Man kan inte strunta i att ta sina vitaminer eller mineraler, jag vet många som bara tar de då och då. Burkarna glöms bort och det klart att man inte känner skillnad då. 

Ni måste vara bestämda och konsekvent, det är för för sjutton så ni håller er friska! Jag brukar alltid bli sjuk i december, sen håller det på fram till mars, men än så länge är jag frisk.

Jag äter D-vitamin och magnesium varje dag, men även C-vitamin, B6 och probiotika som också stärker immunförsvaret. 

Läkarna tipsar om att äta D-vitamin och Magneisum eftersom vi inte får i oss dem i maten och mörkret gör det ännu värre när vi inte får hjälp av solen att hålla oss friska heller.

D-vitamin HÄR dessutom innehåller den kokosfett som smörjer kroppen inifrån. Magnesium HÄR 

Med min kod Toftbyvip får ni 20 procents rabatt! Passa på att bunkra upp, koden gäller på allt hos Better You! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • 2019-10-21, 21:55
  • 9

Är det något jag är noggrann med så är det att alltid ta mina vitaminer och mineraler varje dag. Magnesium tar jag varje kväll innan jag går och lägger mig, det gör att jag sover bättre, jag märker verkligen skillnad! Tränar du är det också viktigt för återhämtningen.

Är du nedstämd? Får ofta migrän? Dålig mage?

Det är ganska vanligt att man har brist på magnesium för det är svårt att få i sig det i den vanliga kosten. Magnesium ska du ta på kvällen innan du lägger dig, det gör underverk för dina muskler, har du ofta kramp kan du ha magnesiumbrist!

Längre ner har du en rabattkod som ger er 20% rabatt på allt hos Better you!

Har även hört att människor med depression och psykiska sjukdomar kan lida av magnesiumbrist, vi får inte i oss det i maten helt enkelt.

När jag var hos en hjärtspecialist på Calanderska med mina extraslag i våras tipsade han mig om att äta Magnesium, det kan verkligen hjälpa om du har extraslag och hjärtklappning. Blev så glad när han sa det!

Magnesium är som antistress-mineral för kroppen.

Symtomen på att du har magnesiumbrist kan vara allmän trötthet, kramper, svårt att sova eller mentala besvär. Även muskeltrötthet.

Jag tycker det är en investering att boosta kroppen. Kan man lägga pengar på godis och nöje kan man även investera i sin hälsa.

Nu har jag en rabattkod till er som ger er 20% rabatt på Better You Magnesium men också på alla andra produkter HÄR. Passa på nu!

Skriv Toftbyvip vid kassan och klicka HÄR så kommer du direkt till produkten.

 

 

  • 2018-06-25, 18:42
  • 8

Sitter på tåget mot Skövde och har suttit fast två (!) timmar i Vårgårda pga banarbete och signalfel. Tur jag inte har tid att passa, man måste alltid ha ett par timmar i marginal nu när ni åker tåg mellan Stockholm-Göteborg, det är stort banarbete under hela sommaren, tänk på det när ni bokar.

Jag passar på att jobba och betar av massa mail, nu är det mycket som är på G! Kan nästan knappt fatta det själv, men ni ska få veta framöver. Är så glad och tacksam, hårt jobb belönar sig och arbeta med rätt människor är viktigt.

Jag och Janne tog en cykelrunda på nästan tre mil igår kväll, vilken fin kväll vi hade i Göteborg. Flyga fram på cykeln är bästa jag vet. Det är så häftig känsla, man får se så mycket och samtidigt grym motion.

Älskar att vi har detta gemensamt, det är kul att röra på sig och dela samma intresse. Om en vecka åker vi neråt Europa för att cykla i alperna men det blir också Italien!

Här är vi nere vid Saltholmen, fin utflykt om ni är i Göteborg, ta en färja ut till någon av alla vackra öar. Det går ofta spårvagnar hit ner om ni inte cyklar ;-)

Tycker det är viktigt att förespråka motion, inte bara äta nyttigt för att gå ner i vikt. Motion är A och O för hela din kroppen. Tänk vad mycket vi kan förebygga om vi rör på oss. Hjärt och kärlsjukdomar, depression och psykisk ohälsa och mycket mer kan förhindras.

Så många som mår bättre psykiskt av att röra på sig varje dag, ångest och oro minskar, sömnen blir bättre. Listan är lång. Tänk om alla förstod hur viktigt det är att kroppen får röra på sig.

Ungdomar som inte mår bra, tänk om alla föräldrar kämpade för att få sin barn att röra på sig mer. Jag tror aktiviteter är viktigt för barn när de är mindre för att förebygga psykisk ohälsa redan från början.

Dessutom få se så mycket vackert när man är ute.

Lucy har vatten förstås och ben så hon är nöjd. Det rutiga kopplet är ni många som ofta frågar efter, ni hittar det HÄR. Bästa vi haft. Mjukt och skönt med skinn inuti som sitter mjukt.

Nu är vi framme, skönt!

 

 

  • 2018-05-07, 15:19
  • 10

Jag har precis varit ute på en runda i underbart väder i Göteborg, vilken sommarvärme! Men idag sitter jag varje minut vid datorn och korrläser varenda mening till min bok. Idag ska hela mitt bokmanus ska in och jag har fullt ös. Vägen till en färdig bok du har i handen är inte enkel, men det är pirrigt, spännande och väldigt roligt. Kan knappt tro det är sant, men det kräver också fokus till 100%.

Jag måste ändå ha mina 30 om dagen för att orka, förutom mina träningspass. Frisk luft och promenader eller löpning gör att jag mår bra. Ta på dig skorna och ge dig ut, njut av frisk luft och känn hur kroppen blir lugn efter en runda, få med dig din vän eller partner, det gör så mycket att få igång endorfinerna som blir din belöning. Tänk varje gång du tvekar att du vet det blir bra efteråt.

Gratis och enkelt. Bästa jag vet är att få komma ut på en runda, nu kan jag fokusera igen och då jobbar jag bättre. Blir en bättre människa helt enkelt, haha.

Kortvecka för många och vi ska få sommarvärme, vilken vecka vi har framför oss!

Vill ni ha mer träningstips förresten? Känns som många vill komma igång nu när våren är här, även om jag gärna förespråkar vardagsmotionen så vet jag man tappar farten ibland och då behöver man någon som kickar igång dig.

 

 

  • 2018-02-23, 14:26
  • 139

 Jag blir så trött på alla som klagar på människor som väljer att äta nyttigt. Uppriktigt skitförbannad blir jag. Jag fick precis nu meddelanden på Instastories där en tjej klagade på att jag fokuserade för mycket på träning, att jag borde peppa mer att alla gör som man vill. Det behöver ingen hjälp med, att förstöra sin kropp och sitt liv är många redan alldeles för bra på.

För fan, alla gör väl som de vill oavsett vad jag lägger ut. Det pågår rena mobbningen mot den som försöker leva ett hälsosamt liv, det är inget att uppmuntra. Jag fick en syrlig kommentar på ett möte nyligen att jag måste väl köpa en bulle till kaffet också, inte bara sitta där med en tråkig kopp kaffe. 

Varför måste jag det? 

När jag hade ett jobb där vi satt tillsammans i lunchrummet fick jag alltid höra pikar när jag åt min mat, lite så där spydiga kommentarer: “Äter du kyckling och sallad nu igen?” “Jaså ingen potatis idag. Bara grönt och tråkigt.”

Jag kräks på sånt, fullkomligt kräks. För vet ni, jag kan gärna svara: “Jaså, äter du kebabtallrik med pommes nu igen? Hur kan du vräka i dig så mycket fett varje dag. Du blir ju bara tjockare och tjockare.”

Det är exakt samma sak, men så säger man inte. Faktiskt är gnället på den som äter nyttigt värre eftersom det uppmana någon att skada sin kropp.

Jag blir fullständigt galen när idioter klagar på hur andra äter när det är nyttig och näringsrik kost. Det är bara de som vräker i sig en massa skräp som klagar, skulle det sitta en till vid lunchbordet och äta nyttigt skulle inte den personen klaga. 

Det är enbart det dåliga samvetet från den som äter fet och onyttig lunch som gör att han eller hon vill gnälla. Så genomskinligt. Till er som är elaka och klagar på dem som väljer att leva sunt och nyttigt vill jag säga några saker:

Tänk om ni fick höra ständiga pikar om att det ni stoppar i er är fel.

Tänk om ni fick sitta och lyssna på tjat från arbetskollegor eller vänner om hur onyttiga ni är som är feta och väljer äta snabbmat eller fet mat till lunch.

Tänk om ni fick höra “Nej minsann nu har du gått upp kring midjan igen. Nu är du för fet!”

När jag gick ner alla mina kilon hade jag ett helvete med alla som talade om att det är bättre att ha lite hull än vara för smal. Jag fick förklara mig, be om ursäkt. En del läsare sa att mitt huvud ser för stort ut till min kropp när jag är smal.  Tänk om jag skulle säga att ditt huvud ser för litet ut till din stora feta kropp.

Se dig själv i spegeln istället och tänk efter vad det är du vräker ur dig. Var och en väljer själv, men du kan inte gnälla på vad den dåliga maten gör med din hälsa, det hjälper inte.

Vill du fika varje dag med fika så gör det du. Jag väljer äta nyttigt och träna mycket på veckorna, här inne ger jag mina tips till de som vill lyssna. Övriga kan strunta i det. Till helgen lyxar vi till det med lite gott, för oss är det livskvalitet att röra på oss och leva ett aktivt liv. Vi mår bra av det.

Dags att skärpa oss, allihop! Även vi som måste höra spydigheterna om att vi äter kaninmat i stället för att förgifta oss själva.

Så nästa gång, ge igen med samma medel: “Sitter du här och vräker i dig fett igen?”

 

2018-02-23 Hälsa , , , ,
  • 2018-02-05, 11:50
  • 34

Såg ni dietisten på nyhetmorgon idag som pratade mycket om magnesium? Hur viktigt det är att vi får i oss det som tillskott utöver kosten? Vi får alltså inte i oss det tillräckligt i kosten och det var just detta jag tipsade om för en vecka sedan här på bloggen. Många äter dessutom för mycket snabbmat, halvfabrikat och då är det ännu viktigare. 

Har ni testat magnesium? Berätta gärna!

Sover du dåligt eller svårt att somna? Får du ofta kramp eller lider av migrän? Då ska du genast börja äta magnesium som dietisten pratade om idag. Känner du dig nedstämd så påverkar det även den mentala delen.

Beställ magnesium  HÄR  D-vitamin HÄR 

Jag tycker det är underbart när de lyfter fram hur viktigt magnesium är. Hon berättade att vi vet idag att magnesium är lika viktigt som D-vitamin är.

Symtomen på att du har magnesiumbrist kan vara allmän trötthet, även kramper, svårt att sova eller mentala besvär, även muskeltrötthet. D-vitamin är också viktigt att vi får i oss extra av den här tiden på året då det är svårare att få det naturligt.

Jag har märkt det sista att jag sover så bra efter jag ökat magnesium, det är verkligen skillnad. Det är fantastiskt! 

Det är så roligt att tipsa er om saker som vi vet fungerar och som vi vet att kroppen verkligen behöver. Tänk om fler förstod hur viktigt det är för oss att vi inte får i oss detta i den vanliga kosten.

Kalla det reklam om ni vill, men vissa saker är bara bra att investera i. Som sin hälsa.