• 2016-10-11, 14:14
  • 26

Låt inte mörkret och kylan hindra dig från att fortsätta träna. Jag tror det är lätt att krypa upp i soffan efter jobbet, vem vill ge sig ut när det är blåsigt och kallt och vintern är på väg? Men jo, du kan få fantastiska upplevelser även utomhus i höst och vinterluften. Jag gillar att träna före frukost, men då blir det ofta löpning eller en lång powerwalk. På kvällarna blir det gärna styrketräning eller ett roligt grupp-pass.

Har du själv några bra tips för att hålla vinterformen? Kommentera gärna!

dsc01158

Förra måndagen medverkade jag i “Malou efter 10” där vi pratade om hur viktigt det är med motion även för vår psykiska hälsa. En gång orkade jag inte ens gå runt kvarteret, jag var för rädd att panikångesten skulle slå till. Men sakta med säkert kom jag tillbaka. Tio minuter första rundan, det fick räcka. Sedan ökade jag på tiden lite grann varje vecka. Min granne Pernilla var mitt stora stöd. Vi gick alltid tillsammans.

img_7588-980x691

img_7604

Hitta en träningskompis, det kan vara din partner, eller varför inte dina barn? Låt bli att bara tänka “nu får jag inte tappa farten, nu får jag inte äta massa kakor, nu får jag inte äta godis”. Försök fokusera på vad du tycker om istället. Jag älskar till exempel gruppass med bra musik. Då försöker jag tänka på det roliga passet vi ska köra i morgon. Jag längtar redan dit!

När jag sedan går ut från gymmet känns det som att jag fylls av energi och nästan exploderar av lycka. Då förstår jag varför motion påverkar så mycket hur vi mår mentalt. På kvällarna när det blir mörkt går jag sällan ut, men då jag kan köra i vardagsrummet i stället..

dsc01150

Mina bästa råd för att hålla igång med träningen:

1. Hitta något just du tycker är roligt

2. Minska antal träningstillfällen om du har svårt att hålla motivationen uppe. Två sköna pass är bättre än fem som slutar med skador

3. Hitta en träningskompis

4. Försök hålla träningen regelbunden så du hittar din balans

5. Känner du dig omotiverad, ta en dags vila innan du kör igen

6. De flesta som tränar får mer energi, du märker du orkar mer.

7. Tänk på att du kommer att sova bättre också

8. Variera din träning, det är roligt med nya utmaningar

9. Dra med din partner, det är roligt att träna ihop

10. Krångla inte till det. Det viktiga är att du tränar alls

dsc01146

Många frågar mig hur ofta jag själv tränar och jag försöker gå eller springa minst varannan dag före frukost. Sedan minst fyra pass på kvällarna under veckan. Igår körde jag inne på gymmet, men det funkar precis lika bra hemma i vardagsrummet., gärna till din favoritmusik.. Kör till exempel en muskelgrupp per låt, som i bodypumpen. Då vet du att okej, när låten är slut byter jag. Har du inga hantlar kan du ta något annat att lyfta.

dsc01156

Jag körde ben igår, hatälskar ben. Stora muskelgrupper kräver mer uppvärmning. Glöm inte att varva ned för minimera skador och få bort mjölksyran. Jag kör gärna benspark, som ser ut som att man knäar någon. Det är både bra för styrkan och höjer pulsen. Finns många “explosiva övningar” man kan köra hemma. Jumping jacks, squats med hopp, jogga snabbt på stället .

Jag tror det är många som är rädda för att få upp pulsen för det känns jobbigt, men det är superviktigt att vi jobbar med pulshöjande övningar för konditionen och för hjärta och lungor.

dsc01177

Det viktiga är att du sätter ribban för hur du vill träna. Låt dig inte skrämmas av mörkret och kylan. Tänk på istället hur mycket mer tid vi har att träna nu när vi kanske inte är ute lika mycket som under sommarhalvåret. Kommer du bara igång så kommer du även att hitta en balans med kosten. Du vill bara inte äta en massa skräp när du precis kört ett härligt pass.

img_7635-980x1068

dsc01143

Idag blev det stekta äpplen från trädgården med kanel och lite havregryn i filen till frukost. Jag steker dem i kokosfett både för smaken och hälsan. Så gott!

dsc01220

Berätta gärna för mig hur det går med din egen träning, att peppa varandra är också ett bra sätt att hålla sig motiverad.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • 2015-04-24, 11:53
  • 4

Happy friday! Bästa känslan, eller hur?

Har precis kommit in från PW på 6 km före frukost, direkt efter körde jag 20 min effektiva styrkeövningar. Man kan vara effektiv hemma på vardagsrumgolvet. Den tiden har man om man vill.

Jag körde mage, rumpa lår. Svårt att fota när jag är själv och lite bråttom idag. Men ska visa er tips, ni kan också skriva in i sökfältet ovan så får ni fram fler tips.

IMG_9550.JPG

Hej från golvet!

Jag körde plankan, sidoplankan, tre olika magövningar finns här och även höftlyft, squats och utfallshopp. Snabbt och effektivt. Upp med pulsen och ta i.

Den här övningen är grym. Värm upp före. Djupt ner och hopp. Kör hur många du orkar alt 16-20 rep X 5 set. alt X 4-8. Väldigt effektiv och det ska brännas för det är då det ger resultat. Du tränar även balansen vilket också är bra. (Ledsen för att det är lite suddigt, det blev det när vi mailade över till min mobil)

Sedan gjorde jag en smoothie på mandelmjölk, björnbär, kokosolja, lite honung, psylliumfröskal (för mage) och lite vaniljextrakt. Mums!

IMG_9568.JPG

Måste sätt fart, ska luncha med min kompis Hanna snart och hon ska även komma upp och låna med lite kläder när hon åker till Las vegas om en vecka. Härligt med resa- Bästa som finns!

IMG_9555.JPG

Njut av helgen så hörs vi i eftermiddag.

Kram