• 2015-03-02, 22:41
  • 18

Har ni en haft en fin måndag? Visst är det alltid lite skönt när den är gjord. Sedan går veckan bara av farten.

Jag började med en PW på 4 km raskt tempo, kaffe före. Mest för att komma ut i luften och lite endorfiner ger en bra start. Frukost äter jag inte förren runt 11 och håller mig längre och längre. För ett par år sedan trodde jag att frukost var A och O och vågade aldrig köra PW utan t.ex russin i fickan. Balanserad kost och motion gör att du får en balans, ett stabiliserat blodsocker och det är det bästa som har hänt. Kroppen mår skit av jojobantning och du lurar bara dig själv. Sedan ang. frukost, alla är olika. Ska man köra t.ex hård träning måste man ha mer energi men då får man också ställa klockan tidigt så kroppen hinner ta upp näringen och ge dig energi.

Försök hitta en kost som just du mår bra av. Det finns inga regler eller mallar för vi är olika. Det enda viktiga för att må bra är bort med skräpet och när det gäller kolhydrater så tycker jag man får pröva sig fram. Nu har jag kört helt utan socker sedan 1 februari och gör det fortfarande. Äter sällan mjöl och har inte en dag med jobbig magkatarr längre. Underbart. Stå på dig när det bjuds, våga säga nej, det är din kropp och du bestämmer vad du stoppar i dig. Titta dig i spegeln. Är du nöjd?

Ni är många som var med redan från starten när vi kickade igång #godisstopp och även mina utmaningar, det är fantastiskt roligt att så många kommit igång med regelbunden träning och hittat en en sundare livsstil som håller. För det är ju dit vi vill komma. Inte köra tre veckors hård träning och banta hysteriskt. Vi vill alltid må bra och jag brinner för att peppa läsare som vill ha hjälp med att komma igång och hitta en livsstil som håller. Sedan har man förstås svackor ibland t.ex om man blir sjuk mm. Men lyssna på din kropp. Vila och återhämtning gör också att du kommer starkare tillbaka. Sedan hittar du dina rutiner igen. Karaktär och stark vilja.

Nu till dagens träningspass.

Jag slutade på salongen vid 17 och hade planerat maten så jag kunde köra tabata kl 18. Ett sånt pass kan du inte äta strax innan för då lär det komma upp igen. Planera är A och O…Jag åt en matig sallad tre timmar innan. Men förra veckan missade jag lunchlådan och det bodypump passet var ingen lek. Big no no.

Tabata är högintensiv intervallträning, du blandar högintensiva, explosiva övningar med väldigt kort vila. T.ex en övning i 20 sekunder sedan vila i 8 sekunder sedan kör man så hela passet. Detta passet var 30 minuter och du ska vara helt slut efteråt.

Regelbunden träning ger dig:

Bättre kondition, ökar muskelstyrkan, ökar fettförbränningen, ökar ämnesomsättningen, blodsockerbalansen förbättras, bra för hjärta och lungor mm mm.Listan kan bli lång.

IMG_6018

Man använder redskap och förstås kan jag inte fota under passet för det är ingen vila. Men har ni kommit igång med er träning, testa detta. Detta ger otroliga resultat! 

IMG_6001

Som en tomat i ansiktet och direkt efteråt körde jag och Marilyn lite extra magövningar. Här kommer en snabb film som jag lade upp på instagram förut. Det är några enkla magövningar som du kan köra hemma i vardagsrummet efter din träning. Jag kör ofta snabba övningar, det ska brännas och du ska jobba med hela kroppen. Explosivt men ändå korrekt utfört. Spänn bålen och ha en stolt hållning även fast du ligger på marken. Jag kör även höftlyft då det är en bra övning för t.ex baksida lår och rumpa.

Börja med att köra repetitioner, t.ex. 3×30 eller börja med 10, 20, 30, 40 och öka.

Här får du även med alla magmuskler även dom i sidan, sidoplankan är också bra för obliquerna. Blanda era dynamiska övningar med  statiska övningar som tex plankan för att variera.

Kör hårt vänner, berätta gärna vad ni har för favoritträning!

30 minuter kvar i SMART fönstertvätt tävling.  KUL att ni gillar den!

Puss

 

 

 

 

 

  • 2015-01-19, 23:52
  • 30

Big wow vad många ni är som redan är med!

Vad kul att ni skriver både här och på instagram,  det är så peppande! Dra gärna med familjen, jobbarkompisar och utmana varandra. Heja oss!

Idag har jag jobbat på salongen och direkt hem till matlagning och satte mig i soffan en stund och kikade på tyger jag lånat hem till den (ev) nya soffan. Färgen blir nog jättefint till det grå på väggarna.

Köpte pastellrosa tulpaner igår när vi var och handlade, visst är det fint. Tycker allra bäst om vita eller dessa rosa. Vårigt!

DSC_0191

Flera undrar vad jag äter på dagarna och ska försöka skriva det oftare. Jag går inte på någon diet eller lchf men äter mindre kolhydrater och mer protein. Älskar pasta och potatis så det blir det på helgerna. Kommer aldrig sluta med något som är så gott. Veckorna äter jag sällan frukost direkt. Förr rasade jag om jag  inte fick i mig mina mackor. Igår tränade jag vid 10 med Johan på gymet och ingen frukost före. Protein i shakern med på gymet och mat direkt efter. Två ägg, eller gröt. Ett par finscrisp och kaffe. Hårt högintensivt pass kräver mer energi förstås.

Tänk vad annorlunda det kan bli när man vänjer kroppen. Kunde inte ens gå ut på PW med tom mage förut. Nu, kaffe innan och sedan flyger jag fram. Ingen yrsel eller blodsockerras. Det går att förändra och det är skönt att orka.

Kaffe, vitaminer . PW

Frukost vid 10-11: Två ägg en kopp med fil och blåbär, lite honung.

Lunch,  en sallad med kyckling och räkor från Willys salladsbar. Ett äpple vid 18 på vägen hem. Sedan grejade jag lite, lagade mat och vi käkade kyckling med senapssås i ugn. Vansinnigt god. Fick receptet av min kund Ankie i höstas. HÄR. Jag tar bort koriander men annars som receptet. Superenkelt och alla gillar.

DSC_0206

DSC_0210

DSC_0231

Marilyn åt potatis och jag massa brysselkål. Får inte nog av det.

Så, då vet ni lite vad jag ätit idag. Just nu har jag suttit och jobbat vid datorn i några timmar. Skrivit och skickat in veckans krönika, kollat mail, svarat er läsare i kommentarsfältet mm. Två fincrisp och ett litet glas mjölk blev det då.

Vi har klarat av första dagens utmaning och här kommer dag 2 som ni kör i morgon 20/1 Ni andra- kör igång och kör ändå i er takt.

20 Squats 

10 Utfallssteg (per ben) 

5 Höftlyft 

15 Crunches 

Kör!

Kommer sova gott med galen träningsvärk sedan igår. Kändes skönt när jag gjorde squats idag. ;)

Puss och kram!