• 2019-01-17, 20:34
  • 3

Vilken vinterdag! Idag tog jag mina längdskidor och åkte upp till skidstadion på Billingehus. Vi har jättefina spår och det är öppet. Jag och 95% män som garanterat tränade inför Vasaloppet. Varför så lite kvinnor i skidspåren? Tycker ofta det är så.

Jag och Janne köpte längdskidor för några år sedan och vi älskar att träna utomhus. Idag körde jag själv men han kommer upp till Skövde i morgon, i helgen blir det massor med längdåkning.

Man kan hyra skidor vid Billingehus i Sportbutiken, precis ovanför Blå hallen. Jag var där idag och fick mina skidor vallade och massa experttips. Jag fick panik av snön som satte sig i under skidan, då blev det slirigt ändå även om jag hade klister. Så rätt teknik är viktigt, men jag körde på i 8 km och kände mig nöjd efter.

Skönt med frisk luft, glida fram på skidorna och kämpa med hela kroppen.

Är så taggad för att köra i morgon igen, men det är även ett roligt Bodypump 12, tränar jag inne på gymmet älskar jag pass. Tabata, spinning, CXWORXS, även Yoga som jag ska försöka bli bättre på.

Får nog bli skidor på eftermiddagen.

Ska ni köra på träning men inte tränat innan rekommenderar jag att inte gå ut för hårt eller för tuffa pass. Lätt att man blir sjuk eller faktiskt tröttnar, är det svinjobbigt får man endorfiner för stunden men nästa gång du ska köra det svintuffa passet så kanske du hittar på undanflykter, det tar emot och det blir inte av för du tyckte det var för jobbigt. Börja lagom.

Efter skidåkning hem och duscha, en stund i soffan med lillan. Älsklingen.

Finns det något mysigare än sovande bebisar och sovande hundar. Kanske för de är tysta och sover lugnt? Haha.

Sitter och tittar på mästerkocken samtidigt som jag skriver till er, åh vad jag älskar det programmet. Tjejerna också, så mycket känslor, god mat och härliga karaktärer.

Tittar ni? Sen får vi inte missa säsongstart på Wahlgrens värld. Så kul!

Tjejerna har hjälpt till med Lucy medan jag är borta, så duktiga och klagar aldrig när de ska hjälpa mig. Brukar peppa ensamma mammor som inte orkar att de måste vara tuffa, kärleksfulla men barn måste hjälpa till hemma. De blir monster annars. Finns det något värre än uppkäftiga, lata tonåringar som inte har respekt eller hjälper till.

Man ger och tar, då får man tillbaka. Mina barn betalar inget hemma, de betalar sina egna grejer, telefon, mm men inget annat. Skulle inte alls kännas rätt.

Mitt krav är istället att de sparar allt, sedan hjälper mig hemma, de får ibland  fota eller hjälpa till med Lucy. De sparar alla sina pengar de får in, L-M kunde därför ut och resa flera månader, även spara till en lägenhet nu. Jag är glad de bor hemma ett bra tag till, även för deras ekonomi så de kan spara mer.

Så har vi det, vi måste hjälpa varandra, men slipper också allt tjafts och gnäll, finns inget som är så jobbigt som konflikter i en familj.

Jag har gråtit på nätterna, tro mig. Men hade jag blivit en slapp morsa så hade jag gråtit ännu mer. Man måste orka.

Lite presenter är alltid med hem, älskar köpa med lite smått och gott till dem. När mina föräldrar reste fick vi barn alltid en megastor Toblerone, något speciellt med det. Behöver inte vara mycket.

Kram på er, i morgon taggar vi fredag!

  • 2015-02-01, 19:08
  • 15

Vilket härligt vinterväder vi har här i Skövde. Jag och Janne har åkt längdåkning idag, magiskt med all snö och grym träning för hela kroppen. Har ni problem med knän, då måste ni testa. Jag älskar det. Åker ni skidor? Vi bestämde idag att vi måste åka upp till Sälen snart igen.

IMG_4316.JPG

Att träna tillsammans är också något jag försöker peppa många att göra. Man blir ett team, när den ena vill träna hänger man med och samtidigt gör något kul som båda tycker om. Finns det något värre än när någon stör sig på något i ett förhållande? “Måste du träna heeeeela tiden, eller måste du till gymmet nu igen” Kör båda två så kommer allt bli mycket bättre, jag tror även det stärker förhållandet och bandet mellan er. Sedan klart att man inte måste göra allt ihop, det är roligt att träna med vänner också eller sina tonåringar som är ett perfekt sätt att umgås på. Men att den ena älskar att träna och den andra hatar att träna och någon kanske älskar skräpmat och någon älskar nyttigt. Det tror jag är svårt att bevara…

Längtar redan till nästa tur uppe på berget!

IMG_4317.JPG

Varsin blåbärssmoothie och ägg till frukost.

DSC_0350

Har även gjort dagens utmaning och stort förlåt att dag nummer 14 inte lades upp igår kväll. Trodde jag redan lagt upp det helt enkelt.

Fattar ni, vi är snart halvvägs.

50 Squats 

35 Utfallssteg 

30 Höftlyft 

30 Crunches 

Totalt 145 repetitioner.

DSC_0362

DSC_0373

Vill ni få mer träningstips om hur man kan variera sina övningar? Skriv in i sökrutan längst upp tex squats med vikt, eller magövningar mm. Finns  massor. Fortsätt hashtagga på instagram så kommer jag snart dra en vinnare igen som kommer vinna träningskläder från Mxdc! Dom vill att fler kommer igång med träning och då kanske detta även kan peppa er. #toftby30dagarschallenge

Om ni ska gå en kvällspromenad måste ni köpa GT. Rolig artikel och massa tips. Det är helt otroligt vad många som redan hakat på detta. Vilken kampanj det blev och heja alla som är med och kör. Nu ska vi få Sverige att bli ännu friskare!

#godisstopp Snart 5000 likes på Fb. Wow!

DSC_0413

Där står även mitt recept på Solskenssmoothien. Vill ni läsa den på webben hittar ni artikeln HÄR. 

Bilder från gårdagens middag vi hade här hemma med våra vänner Per och Annika kommer i nästa inlägg. Vilken trevlig kväll vi hade! Nu ska jag rensa bland massa kläder som ska bort och förberedas inför bloppis sedan blir det soffan med tjejerna.

Pöss

 

 

 

  • 2012-12-12, 14:38
  • 0

Är hemma på lunchen och suget efter längdskidor blir mer och mer, speciellt idag när det är en fantastisk vinterdag! Nu ska jag köpa längdskidor, jag har pratat om det i flera år men det har inte blivit av bara. Har alltid gillat det men nu är det längesen… I Skövde på berget har vi väldigt fina spår och det är en bra träning för hela kroppen.


Visst blir man sugen på att ge sig ut i spåret! Men idag blir det intervall på bandet, jag ska köra 12 * 400 m. Jag lyssnar snällt på min käre PT och han vet vad han pratar om. Variera träningen är A och O. Men gör det du tycker om. Springa är bra men variera, långdistans 8-10 km, intervaller är minst lika viktigt. För att din löpning ska bli bättre. Konditionen ökar enormt av det.
Styrketräningen är lika viktigt för att din kropp ska hålla.

Äter kycklingwok till lunch, gott! Så enkelt men nyttigt. Har även öppnat ett paket med årets finaste kofta… Jag är kär i detta märke! Suzanne Nilsson på provrummet.se
Ska visa mer sen, nu måste jag äta.
Kram i vinterkylan!

20121212-143707.jpg