• 2017-10-24, 11:40
  • 8

Wow! Vad kul att ni är många som är med i utmaningen! Nu kör vi 100 squats om dagen i 100 dagar! Du kan börja när du vill, du kan även dela om dem under hela dagen, du kan även göra dem på olika sätt.

Jag kommer tipsa er flera gånger i veckan så missa inte kika in här på bloggen. Ni som taggar #squats100dagartoftby på instagram kan vinna fina priser!

En squats är helt enkelt en knäböj där du sätter dig rakt ner som att du sätter dig på en stol.

-Dina knän ska inte gå över foten.

-Överkroppen ska inte “ramla framåt”, den ska rakt ner,  det gör den ofta i början när du är otränad, successivt kommer du märka att du kommer rakare och rakare.

-Tyngden ska vara på hälarna, inte på tårna.

-Stanna och gå upp igen när ryggen säger stopp.

-Du ska känna det bränner i lår och rumpa, fokusera på dina muskler så hittar du dem lättare.

-Lägg något under hälarna så tippar du inte framåt i början.

Här kör jag och Maggan Squats, två vikter eller en bok funkar bra i början så märker du att ryggen inte faller framåt.

-Dela upp dem i början, gör 10 åt gången om du är otränad. Du som är tränad, lägg till vikter som du håller i.

-Ta en pinne eller kvast, när du går ner i en squats sträcker du armarna rakt upp.

-Bredda dina squats, kör smalare. Lägg till hopp.

Jag kommer visa bilder även på instastory så ha koll där, nu kör vi!

Nu ska även min rumpa upp igen, jag har aldrig varit så stark som efter utmaningen för jag kickade igång min träning på en helt annan nivå. Kombinera er utmaning med annan träning så kommer du få stora resultat. Detta är ett sätt att komma igång på eller ta träningen till en ny nivå.

Heja oss!!

 

 

 

 

 

 

  • 2015-01-22, 00:15
  • 14

Då kör vi utmaning dag 4 torsdag den 22/1

Nu börjar vi trappa upp det lite men än så länge är det mjukstart. Är ni vältränade dubblar ni, har ni inte tränat före kommer ni nu känna av en del träningsvärk. Det är inte farligt och ni kan mjuka upp med att röra på er,  gå tex en pw, cykla, var igång. Kroppen blir ännu stelare om ni lägger er ner.

Några tips på vägen för att peppa er lite till.

Är det svårt för er att komma “rakt ner” när ni gör era squats? “Tappar ni ryggen”? Mitt bästa tips är att ni då kan lägga något under hälarna. Det är vaden som är för kort och inte van. Kommer ni upp en bit kommer ni märka det går mycket lättare.

20131026-200148

Sjukt roligt hade vi när goa Magdalena Graaf var med oss på gymmet en gång. Har ni inga viktplattor kan ni ta böcker.

Har ni svårt för att komma ner kan man också hålla sig i en stol, man har stolen framför sig och håller i ryggstödet. På så sätt blir det mindre belastning och du kommer lättare ner men får ändå träning.

1898021_10151979392668067_88370368_n1-670x465

Har du tränat mycket innan? Lägg på vikter om du gör squats. Finns hur många övningar som helst och man behöver heller inte vara på ett gym. Man kan ta något tungt, hålla framför sig när man går ner i knäböj. Man kan ta en pinne eller varför inte en kvast eller något man har hemma. Håll den över bakom huvudet så blir det en overheadsquat. Då tränar du även bål och överkropp. Grymt bra och jag älskar dom övningarna.

20130927-205232

Vill man  öka magövningar kan man hålla i något och ta upp benen. Flytta sedan det du håller i från sida till sida över magen. Så tränar du även musklerna du har på sidan.

johanna_träningsbyxor-670x670

Utfallssteg med vikt är också en övning man kan köra om man tränat innan och/eller när man kommit igång. Där får du även med överkropp men det blir framförallt tyngre övning. Gå steg framåt och håll handlarna rakt ner. Favoritövning och den biter bra.

Det allra viktigaste jag vill säga med dom här “extra övningarna” är att du ska först och främst kunna utföra en korrekt vanlig övning. Gör man inte en squats på rätt sätt kan det bli skador och man ska inte stressa iväg och avancera för fort.

Kan man inte göra utfall korrekt kommer även där dina knän ta skada.

Gör man övningarna hastigt och stressigt får man inte lika bra resultat. Du ska inte bara räkna dom och pang sedan klart. Du ska göra dom rätt också.

Noga, kontrollerat och allra bästa är framför en spegel. Titta på filmerna, ställ dig framför en spegel. Få kontroll på din andning och bra stabilitet.

Fokusera. Ingen träning blir bra om du inte fokuserar. Ta dig tid. Har man småbarn så klart dom kan vara med. Man kan göra träningen till en rolig grej med dom. Barn brukar tycka det är jättekul att vara med och träna. Allra helst med musik. Våra småttingar behöver röra på sig ännu mer än vad vi vuxna så låt dom släppa loss och dom kommer älska er träning tillsammans även om dom bara är 2 år och ännu yngre.

Men. Försök även att hitta någon stund för dig själv. 15 minuter kan räcka. Någon gång då och då.

Stretcha efteråt och ge inte upp bara för din kropp kanske skriker av träningsvärk så här i början. Våra kroppar är skapta för att röra på oss, du belönar dig själv genom att komma igång. Dela upp övningarna under dagen om du tycker det känns bättre om du är otränad.

Drick mycket vatten. Sov. Var ute i friska luften så mycket du kan.

Ge dig nu en klapp på axeln och var stolt över dig själv.

Utmaning dag 4 22/1 

25 Squats 

15 Utfallssteg (På varje ben) 

10 Höftlyft 

15 Crunches 

Puss och god natt!

 

 

 

  • 2015-01-03, 00:22
  • 13

Hej på er!

Vilken dag. Är så lättad över att fått röja undan en del i mina garderober, fått rensat kylen, handlat och fixat. Janne åkte tidigt till jobbet i morse och jag kröp faktiskt ner igen efter fixat kaffe och frukost. Är inte det lyx när man är ledig? Sedan har jag kört en runda PW och grejat för fullt. Vid 15 kom alla tonåringar upp och det hade nästan mörknat ute. Galet, haha men är det lov så är det. Så ni som är trötta småbarnsföräldrar, det vänder efter några år ;)

I eftermiddag fick vi verkligen finbesök. Gud så mysigt att äntligen hinna ses, min fina goa vän Mini och hennes son Nico kom hit på lite fika. Goaste killen och både tjejerna och jag ville ha honom i knät hela tiden. Jag och Mini hade mycket att prata om och timmarna flög fram. Härligt med nära och tighta vänner.

DSC_0083

DSC_0093

Hur söt får man va? 1,5 år är en riktigt go ålder.

DSC_0078

Har fått undan en hel del kläder i mina garderober men det är mycket kvar. Jag planerar nämligen en bloppis igen, troligtvis kommer den bli i februari och i Göteborg. Här är nämligen hysteriskt mycket kläder överallt… en del har redan åkt iväg till dom som behöver det och jag har tänkt åka iväg till Fräsis med en kasse. Tycker Frälsis gör fantastiska insatser och gillar dom.

Vad tror ni om Bloppis i Februari? =) Vore inte det kul!

DSC_0172

Skön känsla med nystädat, undanröjt och jag älskar när jag hinner med.

DSC_0127

Mysigt med tända ljus. Den här stora kandelabern släpade jag hem från Stockholm för flera år sedan. På tåget dessutom. (Galet men envis) Nu finns den har jag sett på flera ställen, chilli bland annat. Liknande i alla fall. Vet att det ser ut som ljusen är väldigt nära gardinen men det ser så ut bara. Lovar :)

DSC_0160

DSC_0122

Egentligen ska jag ha gardier/tyg från golv till tak hela väggen där fönstret är men har inte blivit av. En kompis mamma är snäll och vill hjälpa mig sy då det kommer bli ganska mycket att fixa. Jag ska ta tag i det projektet framöver men så länge får dessa hänga uppe. Fick se när jag städade garderoben att jag hade två breda längder liggandes med öljetter och allt så dom kastade jag upp idag.

DSC_0145

Har även packat en del… i morgon ska vi nämligen åka upp till Sälen några dagar. Kanske någon utav er som är där? Ska bli kul med lite skidåkning igen och riktigt vintermys.

DSC_0104

Sist men inte minst! Dags att komma igång med träningen?  Ni är många som är taggade för att komma igång ordentligt efter alla helger, visst är det en skön känsla. Jag har tränat en del på ledigheten men långt ifrån hur det brukar vara, för inte tala om allt godis jag stoppat i mig.

Jag har därför en ny utmaning på G! Håller även på att förbereda några “kom igång” inlägg här på bloggen, även fokus på roliga träningspass. Ni var tusentals som körde  squatsutmaningen och fortfarande läser jag på instagram att ni kör. Kul! Den nya utmaningen tror jag blir riktigt bra. Vi kommer kunna följa och peppa varann, även en ny tagg på instagram. Ser fram emot detta och ett nytt år med er. Janne kör just nu en utmaning med hans vänner Jonas och Johan i Göteborg, så kul! Man blir taggad och perfekt med utmaningar för man vill gärna “hänga i” och inte ge upp när man är fler.

Är ni med på det? Kommer snart!

Nu kommer mina tonåringar hem och då kan jag krypa ner.

KRAM så länge

 

 

2015-01-03 Hälsa, Mitt liv , ,