• 2013-01-07, 23:52
  • 0

Var på gymmet idag och körde intervallträning. Älskar det, kroppen får jobba hårt och när man varvar hög intensitet med låg intensitet ger det mycket stora resultat. Har läst att det gjorts undersökningar och jämförts två olika grupper varav den ena gruppen körde vanlig lågintensiv träning medans den andra körde hög och förbrännde TRE ggr mer underhudsfett men förbrukade bara hälften så mycket energi. Grymt!

Detta är snabbt och effektivt vilket jag gillar extra mycket. Börjar med att jogga 5 min så kroppen blir varm. Sedan springer jag fort ca 15 kilometer/h i 1 minut. Sedan vila 1-2 minuter. Då går jag i lugnt tempo. Ca 6km/h. Sedan springer jag det fortaste jag kan i 1 min och vila.

Upprepa detta 10 gånger. De sista två ökar jag på lite extra och tar ut mig ordentligt. När du känner att du inte orkar så orkar du lite till.

Viktigt att vila minuten mellan alla gånger du springer. Det är det som är intervall…. detta ger enorma resultat snabbt. Du förbränner fett, får upp konditionen och tränar även de stora muskelgrupperna. Fattar ni vilken bra träning! Jag var helt genomsvettig efteråt och det känns att på de 30 minutrarna så det ger verkligen bra resultat. De sista är verkligen SÅ jobbiga ;)

Mina favorittights hittar ni HÄR.

På med joggingskor och kom igen!

Börja i din takt. Har du inte sprungit alls, börja med det du klarar av. Men spring det fortaste du kan.

Detta har gjort att jag orkar mycket mer när det gäller träning. När man styrketränar eller kör pass är det väldigt obbigt om du inte har kondition.

Trött efter ett pass…. Mitt träningslinne i rosa kommer från MMsport. HÄR.  Även min jacka. HÄR.  Får ofta frågor om detta därför jag lika gärna lägger upp direkt.

På gymmet förra veckan mötte jag ett par som hade sin lilla i barnvagnen med sig fast båda tränade. Smart. Mycket smart. Det är det bästa när båda två kämpar… tänk även på relationen… närhet…. vårda den.

I morgon tisdag åker jag ner till Janne och onsdag morgon tränar jag med PT Michael, äntligen! Vi hade uppehåll i december då båda hade extremt mycket jobb men nu kör vi igen. Jag är supertaggad och undrar vad han ska hitta på för något denna veckan. Ska även på ett spännade möte efteråt som jag ska berätta mer för er om när det är klart.

Nu ska jag visa er några bilder… vet att detta är känsligt för vissa. Egentligen förstår jag inte varför. Idag blev det stora diskussioner  när jag lade upp det på instagram och fb.

Vad är det som retar med före och efterbilder? Jag tycker det är intressant och gillar diskussioner men jag begriper mig inte på en del påhopp om att jag ser ut som ett benrangel, ser sjuk ut, har för stort huvud, brösten ser illa ut, nyckelbenen syns för mycket och jag ser bara sjuk ut. Det var mycket bättre när jag var rund.

Ok. Jag respekterar allas åsikter och var och en får tycka precis som man vill. Men jag ska ge er några stolpar som kanske får er att tänka om när det kommer till er träning och hälsa.

Före.

Den här bilden är förra julen. Exakt ett år sedan. Tränade väldigt lite, åt vad jag kände för. Bakade fler ggr i veckan. Handlade hem onyttigheter och skräp. Finns det hemma, då äter man. Jag sov dåligt, var ofta grinig och dålig självkänsla. Ville ha socker (godis) konstant och var ofta stressad med en hög puls.

Den här bilden är tagen i samma kök, samma tid på året fast exakt ett år senare, för 2 veckor sedan.

11 kilo mindre att släpa på. Gladare, starkare hjärta, bättre kondition, bättre självkänsla, mindre fett vilket var för högt BMI, bättre psykisk välbefinnande och en gladare mamma och flickvän som orkar betydligt mer. Jag mår SÅ sjukt mycket bättre och ge mig då ett enda minus…? Vad är det som är så känsligt med att gå ner i vikt, trots jag inte bantar?

Är det kanske så att det ligger bara hos dom som själva som inte tränar och “gillar” när man är lite mullig och tycker man måste ta en kaka eller två. För det får jag också höra ofta,  det gnälls så fort man INTE vill ha godis eller onyttigt… är det inte lite vridet?

Jag lever hälsosamt och bantar inte. Punkt. Jag unnar mig självklart lite god mat på helgen och dricker vin, men sällan skräp och socker. Men på veckorna kör jag vanlig mat och träning. Jag har aldrig varit så här stark och orkar med mitt liv mer än vad jag gjorde före jag började att träna. Du väljer helt själv men jag blir taggad och oerhört inspirerad av andras före och efterbilder och berättelser. Det är INTE bara ytligt som många tror, det är ett jäkla förbannat hårt slit, karaktär och ett jävlaranamma.

Olga Rönnberg! Lyssna på henne och se och lär… där är det ord och inga visor kan jag lova och hennes fb är fullt med härliga träning och kostinlägg. Lånar en bild från hennes fb. Så sant så sant.

Ta bort skräpmaten. Socker är big no no…

Börja motionera. Testa med promenader varje dag, det ger dig energi och endorfiner. Därmed kommer lusten till att öka träningen- det leder till bättre kondis och sen går allt hand i hand… ju äldre vi blir destu mer hänger det. När du tränar är det fantastiskt att se kroppens stora förändring. Tight kropp är inte tråkigt och din kropp blir inte bara snyggare, det hjälper dig att få en bättre hållning och dina muskler stärker hela din kropp….bättre andning mm…

Träning är ren och skär medicin, kom  bara över tröskeln och få in det i din vardag. Tre timmar per vecka hinner ALLA. Om du är deppig? Ut och gå, spring- sug i dig endorfinerna som kommer automatiskt… det är inte enkelt att bara ge sig ut, jag vet. Man hamnar i en ond spiral och det känns bara svart och skit. Men det är ju därför jag tjatar på dig. Någonting kan all göra, sedan finns det dom som har sjukdomar…. förstår det inte är enkelt.. men ni får säkert den hjälpen ni behöver som funkar för just er och kanske tänker extra på kosten.

Jag står för och tror de flesta håller med mig. Det ÄR roligare att gå in i provhytten (med de där hemska starka lamporna man ofta skyller på som gör dig fet, tror man verkligen på det…?) och kunna prova PRECIS vad du vill och kläderna sitter bra. Det är din belöning- Hur hemsk är inte den där ångesten över att inte kunna prova kläder. Ytligt? Nej mår du inte bra av det är det inte det minsta ytligt.

Ni måste tro på er själva! Kan jag kan du!

Tusen tack för alla hälsningar på instagram, blogg och fb… ni är GRYMMA så många som kommit igång och börjat träna. Blir glad ända in i själen… det är verkligen så roligt att få höra att ni mår bättre och att jag kan peppa er. Underbart.

Kör hårt!!

I december var ni nästan 100.000 unika läsare här inne…. Detärheltjäklaotroligt!

 

HÄR har ni mitt stora viktinlägg jag skrev i november och några frågade om det.  Mycket står även med i amelia reportaget.

http://blogg.amelia.se/johanna-toftby/2012/11/28/traning-och-viktnedgang-sa-har-gick-det-2/