• 2016-10-11, 14:14
  • 26

Låt inte mörkret och kylan hindra dig från att fortsätta träna. Jag tror det är lätt att krypa upp i soffan efter jobbet, vem vill ge sig ut när det är blåsigt och kallt och vintern är på väg? Men jo, du kan få fantastiska upplevelser även utomhus i höst och vinterluften. Jag gillar att träna före frukost, men då blir det ofta löpning eller en lång powerwalk. På kvällarna blir det gärna styrketräning eller ett roligt grupp-pass.

Har du själv några bra tips för att hålla vinterformen? Kommentera gärna!

dsc01158

Förra måndagen medverkade jag i “Malou efter 10” där vi pratade om hur viktigt det är med motion även för vår psykiska hälsa. En gång orkade jag inte ens gå runt kvarteret, jag var för rädd att panikångesten skulle slå till. Men sakta med säkert kom jag tillbaka. Tio minuter första rundan, det fick räcka. Sedan ökade jag på tiden lite grann varje vecka. Min granne Pernilla var mitt stora stöd. Vi gick alltid tillsammans.

img_7588-980x691

img_7604

Hitta en träningskompis, det kan vara din partner, eller varför inte dina barn? Låt bli att bara tänka “nu får jag inte tappa farten, nu får jag inte äta massa kakor, nu får jag inte äta godis”. Försök fokusera på vad du tycker om istället. Jag älskar till exempel gruppass med bra musik. Då försöker jag tänka på det roliga passet vi ska köra i morgon. Jag längtar redan dit!

När jag sedan går ut från gymmet känns det som att jag fylls av energi och nästan exploderar av lycka. Då förstår jag varför motion påverkar så mycket hur vi mår mentalt. På kvällarna när det blir mörkt går jag sällan ut, men då jag kan köra i vardagsrummet i stället..

dsc01150

Mina bästa råd för att hålla igång med träningen:

1. Hitta något just du tycker är roligt

2. Minska antal träningstillfällen om du har svårt att hålla motivationen uppe. Två sköna pass är bättre än fem som slutar med skador

3. Hitta en träningskompis

4. Försök hålla träningen regelbunden så du hittar din balans

5. Känner du dig omotiverad, ta en dags vila innan du kör igen

6. De flesta som tränar får mer energi, du märker du orkar mer.

7. Tänk på att du kommer att sova bättre också

8. Variera din träning, det är roligt med nya utmaningar

9. Dra med din partner, det är roligt att träna ihop

10. Krångla inte till det. Det viktiga är att du tränar alls

dsc01146

Många frågar mig hur ofta jag själv tränar och jag försöker gå eller springa minst varannan dag före frukost. Sedan minst fyra pass på kvällarna under veckan. Igår körde jag inne på gymmet, men det funkar precis lika bra hemma i vardagsrummet., gärna till din favoritmusik.. Kör till exempel en muskelgrupp per låt, som i bodypumpen. Då vet du att okej, när låten är slut byter jag. Har du inga hantlar kan du ta något annat att lyfta.

dsc01156

Jag körde ben igår, hatälskar ben. Stora muskelgrupper kräver mer uppvärmning. Glöm inte att varva ned för minimera skador och få bort mjölksyran. Jag kör gärna benspark, som ser ut som att man knäar någon. Det är både bra för styrkan och höjer pulsen. Finns många “explosiva övningar” man kan köra hemma. Jumping jacks, squats med hopp, jogga snabbt på stället .

Jag tror det är många som är rädda för att få upp pulsen för det känns jobbigt, men det är superviktigt att vi jobbar med pulshöjande övningar för konditionen och för hjärta och lungor.

dsc01177

Det viktiga är att du sätter ribban för hur du vill träna. Låt dig inte skrämmas av mörkret och kylan. Tänk på istället hur mycket mer tid vi har att träna nu när vi kanske inte är ute lika mycket som under sommarhalvåret. Kommer du bara igång så kommer du även att hitta en balans med kosten. Du vill bara inte äta en massa skräp när du precis kört ett härligt pass.

img_7635-980x1068

dsc01143

Idag blev det stekta äpplen från trädgården med kanel och lite havregryn i filen till frukost. Jag steker dem i kokosfett både för smaken och hälsan. Så gott!

dsc01220

Berätta gärna för mig hur det går med din egen träning, att peppa varandra är också ett bra sätt att hålla sig motiverad.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • 2015-09-28, 19:00
  • 21

Det är riktigt kul att så många köpte löparskor från Salming i somras när jag körde rabattkoden! Flera av er har hört av er att ni är så nöjda. Hittat bättre teknik mm mm. Mina tjejer har också skorna och tycker dom är super. Nu var det några som undrade om vi inte kunde köra rabatten igen, sagt och gjort. Jag hörde av mig och vi fick 20% hela veckan fram till fredag midnatt.

Jag har haft dom ett bra tag och dom är riktigt bra. Just nu springer jag med Salming Distance som är en sko för alla slags underlag samt ger ett bra stöd för foten. Jag har även Salming speed som också passar för alla underlag men känns ännu lättare, snabbare. Jag gillar båda och varierar. Distance har jag när jag vill springa lite längre. Båda sitter som gjutna på fötterna. Enkla, lätta och inte massa uppbyggnader. Läs mer nedan.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Efter jag gjort det stora löpartestet, analysen (Ska skriva om det, bästa jag gjort plus att ni kommer få rabatt även på den) plus hittat riktigt bra löparskor så har jag inte längre ont i mina knän. Äntligen! Förra året kunde jag knappt resa mig upp från en stol, kunde knappt gå upp i en kort trappa. Har röntgat och kollat upp allt, det är ingenting som är trasigt. Det var  fel löparteknik och fel skor. Så tänk er för när ni är ute och springer så ni inte belastar fel eller springer med dåliga skor. Det är inte värt det.

IMG_4018.JPG

Salming Running erbjuder dig som löpare lätta, responsiva skor som underlättar att hitta en naturlig löpform. Märket är svenskt och alla produkter designas och produktutvecklas strax utanför Göteborg.

Salming Running erbjuder 6 olika modeller. Salming Trail för löpning i skogen, Salming Distance för löpning på alla underlag med ett bra stöd för foten, Salming Speed för alla underlag, lättare, snabbare och mycket löpkänsla. SalmingRace, superlätt sko för snabba Stadslopp, kortare pass och intervaller samt Salming Xplore, en sko för funktionell träning för att bygga styrka i fötterna.

Det är precis som det står ovan. Salming running är skor för naturlig löpning. Dom känns inte ens på fötterna så sköna och lätta är dom.

IMG_4016.JPG

Det finns inget skönare än att springa, jag tror dom flesta kan faktiskt komma igång om man bara vågar testa. Är du frisk börja att småjogga när du är ute på PW. Spring så länge du orkar. Gå-spring omvartannat. Nästa gång ökar du och springer lite längre. Sedan kommer du successivt märka att kroppen bygger upp kondition ganska snabbt. Det är bra för hela kroppen att få jobba lite mer än att “bara gå”.

DSC_1545

Du kommer inte behöva stanna och känna blodsmak i munnen efter 1 km som man kanske gör i början. För det är ingen roliga känsla. Eller hur? Jag minns att jag nästan gav upp, det satte sig på självförtroendet och det är förstås mycket roligare att ta en rask PW än att utsätta sig för något jobbigt som man inte klarar av. Hjärnan funkar så. Vi tar den lata vägen. Men att våga utmana sig själv är inte farligt.

Det är underbart att komma hem efter att tagit ut sig, blivit svettig och kroppen har fått jobba. Underbart!

IMG_4052.JPG

Nu kommer rabattkoden! Vill ni också springa i riktigt bra skor som underlättar att hitta en naturlig löpform. För det ska vara naturligt när du springer. Det är då du slipper skador.

Jag flyger fram med mina! Dessutom är dom så galet snygga så jag går i ett par rosa Salming även till vardags. Naturligtvis även på promenader eller PW. Skorna passar alla. Gällande storlek så avrundade jag uppåt på min storlek.

DSC_1546

Dom till höger, Xplore  har jag när jag är på gymet eller ska gå mycket i en storstad. Vägrar få ont i fötterna om man ska gå långt. Dessa är super till det! Gick många, många timmar i Barcelona och man går som på bomull hela dagen. Vänster är Distance och dom andra när jag springer intervaller och kortare snabbare distans.

Här får ni 20% rabatt på alla Salming running när ni skriver in TOFTBY vid kassan när ni beställer. Ni hittar dom olika varianterna HÄR. Dela gärna med er av detta erbjudande till era vänner så fler får chansen att handla bra skor till ett kanonpris. Erbjudandet gäller hela denna veckan fram till fredag midnatt.

Kör hårt! Har tidsinställt detta inlägg så när du läser detta vid 19 kör jag ett högintensivt tabatapass på gymmet.

Kram

  • 2015-07-23, 17:12
  • 13

Sitter i solen, jag och Lisa-Marie har precis ätit rester från gårdagen. Jag gjorde den godaste caesardressingen någonsin tror jag, mycket parmesan i. Vi vill äta den med sked… Kommer i nästa inlägg.

Hur har ni det? Jag njuter av semester även fast jag gör en del jobb som jag inte direkt kan ta ledigt från. Men det är fördelen med att ha flera arbeten, då kan man med gott samvete ta ledigt från salongen 6 veckor.

Har även ett inlägg på G som handlar om just semester. För det är inte alls kul att vara ledig om man tex är ensamstående, svårt med pengar och sedan ångesten att inte ha råd att göra något med sina barn. Jag har många tips! Vill peppa er som kanske tycker semestertider kan vara svårt. Har också varit där och det behöver inte vara jobbigt.

Nu till Salming running! Ni som läser bloggen dagligen kanske inte har missat erbjudandet från Salming.

Jag och Janne var faktiskt där i måndags och provade ut nya till oss båda. Han behövde ett par löparskor och det blev Salming Trail för honom. Perfekt för alla slags underlag, funkar även på PW och annan träning. Passa på att inhandla till mannen så ni kan springa tillsammans. Jag älskar att träna ihop! Man både ger och får pepp.

IMG_5585

Johan som vi ofta tränar med och proffshjälp i butiken som ligger i Sisjön. Känner ni igen killen nedan då? Johans kompis som vi fått lära känna. Han var också med på min inspirationshelg och har hjälpt mig mycket med träningsfrågor.

IMG_5584

Marcus Olausson är inte bara PT, Gladiator och läkarstudent. Han är också modell för bland annat Salming. ;)

DSC_0679

Här är Jannes nya och mina knallrosa.

IMG_5576

IMG_5583

Det finns flera varianter. Kolla vilka just du behöver. Jag har Distance, speed och nu också Xplore som är för funktionell träning. Som att stoppa fötterna i varm gröt som killen sa som hjälpte oss, haha! Men det stämmer. Dom är så sköna och känslan när man springer stämmer som många säger. Man flyger fram.

Salming Running erbjuder dig som löpare lätta, responsiva skor som underlättar att hitta en naturlig löpform. Märket är svenskt och alla produkter designas och produktutvecklas strax utanför Göteborg.

Salming Running erbjuder 6 olika modeller. Salming Trail för löpning i skogen, Salming Distance för löpning på alla underlag med ett bra stöd för foten, Salming Speed för alla underlag, lättare, snabbare och mycket löpkänsla. SalmingRace, superlätt sko för snabba Stadslopp, kortare pass och intervaller samt Salming Xplore, en sko för funktionell träning för att bygga styrka i fötterna.

20% rabatt gäller fortfarande fram till sista juli om ni vill passa på. Skriv in TOFTBY i kassan då dras rabatten av. HÄR finns  webbshopen.

Kram så länge och hoppas ni kommer trivas i era nya Salming. 

ps. Koden gäller även i deras butik i Sisjön om ni vill åka dit. :)