• 2020-08-18, 19:29
  • 0

Visst är det lite skönt med vardag? Även om vi åker ut med båten på eftermiddagarna och njuter av vädret så är det skönt med rutiner. Bättre mat och mer träning. Som det ska vara. Sedan lite smaskigt till helgen. Jag måste ha balans i livet och älskar vardag lika mycket som fest!

Tog en långrunda i morse innan det blev för varmt, himmelskt att få röra på kroppen varje dag, mår så bra i kropp och själ.

Jag sprang med mina nya lurar från Sudio och dessa sitter bra på! Många har svårt att hitta rätt har jag märkt, man vill att lurarna ska sitta skönt utan att göra ont förstås. Jag har testat deras lite billigare lurar som heter “Tolv” och är så nöjd med dem.

Med min rabattkod JohannaT får du 15% rabatt på alla deras produkter!

Flera av er har frågat om de tål svett och om man kan springa med dem och JA! Det kan man!

Du hittar allt HÄR, lurarna heter Tolv och både jag och Janne har dem, de finns i många färger och har bra ljud! Jag gillar att man sköter mycket från lurarna, trycker på luren så sätter du igång ljudboken eller musiken, sedan är det mic i dem så du kan prata i telefonen.

Rabatten gäller alla produkter, de har jättebra högtalare också! Glöm inte koden JohannaT så ni får 15% rabatt.

  • 2020-05-23, 19:09
  • 4

Hej från väldigt blandat väder i Göteborg. Strålande solsken, regn och sen hagel. Vilken skur! Men jag hann med 7,5 km innan det blev kolsvart och jag lade benen på ryggen och hann hem innan ovädret. Nu skiner solen igen, blir inte klok på det här vädret.  Men titta vad vackert, den här årstiden är den bästa tycker jag,  allt grönskar och slår ut.

Är ni i Göteborg och vill ta en skön runda mot slottsskogen ska ni inte missa trapporna i Haga vid Skansen kronan. Jag körde flera vändor upp och ner, benen blir mos så du får bra träning både för muskler och kondition. Explosiv träning är grymt för att öka kondisen. Jag var sjuk i april och tappade mycket kondition och hemsk blodbrist men är på väg tillbaka. Älskar känna att kroppen svarar!

Ser ni Stenabåten längst bort? Tänk när alla båtar går, när man kan vara som vanligt, när man kan resa eller sitta nära varandra, kramas och hälsa som vanligt. Men på något sätt känns det ändå som det går åt rätt håll.
I morgon ska jag köra en annan runda, längtar redan! Så vackert springa i sån här miljö nu när allt är grönt. Häng på ni också och kom igång och spring!

Hemma och då kom ovädret. Såg förresten musikflotten i kanalen precis, mysigt att den kör! Men då var det sol. Haha!

 

  • 2020-03-31, 20:30
  • 17

Sista dagen idag att få 20% rabatt! 

Att hålla oss i form är en investering för framtiden. Kost och motion är A och O. Men vitaminer och mineraler hjälper. 

Med min kod Toftbyvip får du 20 procents rabatt när du handlar hos Better You, som jag köper mina vitaminer hos, HÄR.

Varje morgon äter jag vitaminer och mineraler, jag märker att jag mår bättre av det och följer ni bloggen har ni läst om mina extraslag. Jag varit dessutom väldigt sjuk och förkyld ofta men nu märker jag stor skillnad. Det är knappt jag vågar skriva det, men jag har inte varit i närheten av att bli förkyld under hela hösten, vintern och våren. Det är galet! 

För inte tala om Natti! Den innehåller ett sömnhormon- har testat den i ett par veckor och sover så skönt!

Nu äter jag mina vitaminer regelbundet. Man ska inte slarva med att ta dem, det hjälper inte att äta då och då eller att häva i sig probiotika när man känner magen krånglar. 

Ät det i stället varje dag och stärk ditt immunförsvar! Jag mår så otroligt mycket bättre, har aldrig någonsin problem med magen. Inte någon katarr heller, som jag hade så ont av förut. Nu är det flera år sedan jag ens kände något i magen. 

Läkarna rekommenderar att vi ska äta D-vitamin och magnesium.Och har du pirr i benen när du ska sova? Det hade jag i åratal, det gav mig fullständig panik och gjorde att det tog två timmar innan jag kunde somna. Magnesium hjälper mig mot det. 

Allt detta finns hos Better You HÄR, glom inte koden Toftbyvip som ger 20% rabatt på allt. 

Hemsidan HÄR.Probiotika HÄR, D vitamin HÄR, Magnesium HÄR.

Stressa mindre, ät bra mat, motionera och ät vitaminer- det stärker ditt immunförsvar.

  • 2020-03-18, 17:58
  • 6

Vill ni ha träningspepp om ni är hemma mer? Att röra på sig är ännu viktigare om man inte kan gå och träna som vanligt eller om man känner sig orolig. Corona ska inte få ta över och göra oss deprimerade. Därför måste vi motionera och träna! Det ger massor med endorfiner och ett lugn i kroppen man mår bra av.

Jag försöker gå eller springa i skogen så ofta jag kan, det är rogivande och jag märker att jag mår så bra efteråt. Idag gick jag och Marilyn med Lucy över en timma med bra tempo, kan du inte komma ut i skogen kan man träna hemma men försök med raska promenader varje dag. Du behöver få upp pulsen, gärna svettas. Då får du träningen för hjärta och lungor. Endorfinerna gör dig lugn och man känner sig avslappnad. Det är underbart, speciellt nu med alla hemska tunga nyheter hela dagarna.

För att få upp pulsen och träna musklerna kan man köra olika övningar även i hemmet. Squats/benböj är grymt för de stora benmusklerna, rumpan och det stärker ryggen. Har du ofta ont i ryggen eller nacken- träna styrketräning.

Djupt ner så långt du kan utan att knät går över foten. Gå ner djupt rakt ner, de ska inte göra ont i ryggen. Då går du upp.

Kör 30 stycken i ett tempo eller 10 X 3 rep.

Jumping jacks! Kör 30 sekunder i högt tempo och vila 15 sekunder. 30 Sekunder X 3
Enkel men pulshöjande övning! Den stärker rumpa, bål och även ryggen. Du får upp flåset och hjärtat får jobba. Stå med rak rygg med armarna rakt ner. Hoppa ut till sidorna med benen och upp med armarna över huvudet och landa på tårna så blir det inte så tungt för knäna.

Hitta något att lyfta så axlarna får jobba. Lyft rakt upp, sakta ner. Kör samma 3 X 10. Har du inga hantlar hemma kan man ta böcker, eller är du ute kan du ta två stenar. Var kreativ.

Höga knän är också riktigt bra bra för konditionen och kan göras på litet utrymme. Snabba och höga knän så högt och snabbt du kan.  Kör 30 sekunder X 3. Vila 15 sekundee mellan varje. Intervallpass är riktigt bra för hjärta och lungor -Och perfekt för måbra hormoner efteråt.

Är man inomhus kan man även köra magövningar- lägg dig på golvet och kör situps 3 X 20 i ganska snabbt tempo.

Cykla med benen är också bra, den är riktigt bra.

Ta hand om er, motionera kan man göra var som helst!

  • 2020-02-29, 08:44
  • 5

Lördag är här och idag kör vi Bloppis 12-15 på Blackstone Kungstorget! Så kul det ska bli att träffa er alla, vi hängde kläder till halv tolv inatt, det finns massor att fynda!

Men först vill jag tipsa er om detta: 20 procents rabatt på vitaminer, mineraler och probiotika hos Better You.

Gå in HÄR och använd koden Toftbyvip så får ni 20 procents rabatt! Nu finns det äntligen en riktigt grym Probiotika hos Better you. 

Jag har ofta skrivit om hur viktigt det är med vitaminer, mineraler och probiotika. Mjölksyrabakterier är A och O, i magen sitter en stor del av vårt immunsystem. Jag äter probiotika, som även kallas mjölksyrabakterier, varje dag tillsammans med D-vitamin, B6, magnesium och C-vitamin. 

Varje år i februari har jag varit riktigt sjuk. Jag har knappt vågat känna efter den här månaden eftersom jag är så rädd att insjukna i influensan som jag gjort varje år. Förra året hade jag lunginflammation, hemska extraslag på hjärtat och influensan efteråt. Jag var dålig i åtta veckor och var helt uppgiven de sista veckorna. Det var hemskt. 

Efter den hemska sjuksvängen bestämde jag mig för att vara noggrann med mina vitaminer.  Jag äter bra och tränar regelbundet, men slarvade ofta med probiotikan. Det är lätt att glömma och bara ta då och då, men det är viktigt att vara noga och alltid ta dem. Varje dag.  

Det mesta sitter i magen. Har man ofta magbesvär så blir man lättare sjuk också, det styr hela kroppen om inte magen fungerar. Så passa på att använda min rabatt och lura vårsjukan i år!

  • 2019-05-12, 16:27
  • 7

Innehåller annonslänkar till Ellos sport 

Idag har vi kört ett rygg och bicepspass på Nordic Wellness här i Skövde. Jag och Janne gillar att träna ihop, så skönt att ha intresset tillsammans. Vi har haft mycket resor och infektioner i vår så det är skönt att vara igång på gymmet igen. Älskar vara inne på gymmet. Får så go känsla efteråt.

Jag körde bandet som uppvärmning och Janne cykel sedan körde vi detta:

  • Ryggdrag med v-handtag
  • Breda lats
  • Rodd med v-handtag
  • Enhands bicepcurl i hiss
  • Enhands hammercurl i hiss
  • Omvänd curl i hiss
  • Hammercurl med hantlar (se bild)
  • Omväxlande sneda situps på boll
  • Raka situps på boll
  • Bendrag på bänk

Tips på sköna träningstights HÄR, linne HÄR. Sitter riktigt bra på, skönt material. Snarare gå ner än upp i storlek om ni är osäkra.

Skönt att träna på förmiddagen och ha den där goa känslan i kroppen efteråt hela dagen.  Idag åt vi rester från torsken jag gjorde igår och lade på lite räkor.

I morgon blir morgonPW före frukost och triceps på gymet. Lisa-Marie jobbar, Marilyn kom precis hem från Göteborg där hon bott på hotell med kompisar och varit ute och firat en kompis. Janne sitter och kollar hockeyn och jag med datorn i knät och skriver till boken. Några dagar kvar till vi ska fota. Spännande!

En skön söndag och en riktigt lugn helg med ingenting alls på agendan. Behöver sånna helger för att orka. Hoppas ni också har en fin dag!

 

 

 

  • 2019-01-17, 20:34
  • 3

Vilken vinterdag! Idag tog jag mina längdskidor och åkte upp till skidstadion på Billingehus. Vi har jättefina spår och det är öppet. Jag och 95% män som garanterat tränade inför Vasaloppet. Varför så lite kvinnor i skidspåren? Tycker ofta det är så.

Jag och Janne köpte längdskidor för några år sedan och vi älskar att träna utomhus. Idag körde jag själv men han kommer upp till Skövde i morgon, i helgen blir det massor med längdåkning.

Man kan hyra skidor vid Billingehus i Sportbutiken, precis ovanför Blå hallen. Jag var där idag och fick mina skidor vallade och massa experttips. Jag fick panik av snön som satte sig i under skidan, då blev det slirigt ändå även om jag hade klister. Så rätt teknik är viktigt, men jag körde på i 8 km och kände mig nöjd efter.

Skönt med frisk luft, glida fram på skidorna och kämpa med hela kroppen.

Är så taggad för att köra i morgon igen, men det är även ett roligt Bodypump 12, tränar jag inne på gymmet älskar jag pass. Tabata, spinning, CXWORXS, även Yoga som jag ska försöka bli bättre på.

Får nog bli skidor på eftermiddagen.

Ska ni köra på träning men inte tränat innan rekommenderar jag att inte gå ut för hårt eller för tuffa pass. Lätt att man blir sjuk eller faktiskt tröttnar, är det svinjobbigt får man endorfiner för stunden men nästa gång du ska köra det svintuffa passet så kanske du hittar på undanflykter, det tar emot och det blir inte av för du tyckte det var för jobbigt. Börja lagom.

Efter skidåkning hem och duscha, en stund i soffan med lillan. Älsklingen.

Finns det något mysigare än sovande bebisar och sovande hundar. Kanske för de är tysta och sover lugnt? Haha.

Sitter och tittar på mästerkocken samtidigt som jag skriver till er, åh vad jag älskar det programmet. Tjejerna också, så mycket känslor, god mat och härliga karaktärer.

Tittar ni? Sen får vi inte missa säsongstart på Wahlgrens värld. Så kul!

Tjejerna har hjälpt till med Lucy medan jag är borta, så duktiga och klagar aldrig när de ska hjälpa mig. Brukar peppa ensamma mammor som inte orkar att de måste vara tuffa, kärleksfulla men barn måste hjälpa till hemma. De blir monster annars. Finns det något värre än uppkäftiga, lata tonåringar som inte har respekt eller hjälper till.

Man ger och tar, då får man tillbaka. Mina barn betalar inget hemma, de betalar sina egna grejer, telefon, mm men inget annat. Skulle inte alls kännas rätt.

Mitt krav är istället att de sparar allt, sedan hjälper mig hemma, de får ibland  fota eller hjälpa till med Lucy. De sparar alla sina pengar de får in, L-M kunde därför ut och resa flera månader, även spara till en lägenhet nu. Jag är glad de bor hemma ett bra tag till, även för deras ekonomi så de kan spara mer.

Så har vi det, vi måste hjälpa varandra, men slipper också allt tjafts och gnäll, finns inget som är så jobbigt som konflikter i en familj.

Jag har gråtit på nätterna, tro mig. Men hade jag blivit en slapp morsa så hade jag gråtit ännu mer. Man måste orka.

Lite presenter är alltid med hem, älskar köpa med lite smått och gott till dem. När mina föräldrar reste fick vi barn alltid en megastor Toblerone, något speciellt med det. Behöver inte vara mycket.

Kram på er, i morgon taggar vi fredag!

  • 2019-01-02, 12:00
  • 18

Är ni många som känner att det har blivit lite för mycket julmat och julgodis under helgerna och känner att det är dags att ta tag i träningen? Såhär kommer du igång lättast och snabbast!

Om du kommer igång att träna regelbundet vinner du många fördelar som kommer hjälpa dig att både gå ner i vikt och få bättre kondition och få en bättre hälsa. Att träna regelbundet är ren och skär medicin.

Vill ni ha ett register här på bloggen även om träning? Som alla mina recept? Så du enkelt kan hitta allt inom träning i bokstavsordning.

Nytt år är en nystart för många. Men vänd inte upp och ner på hela livet och gå ut för hårt, det kommer inte hålla för du tröttnar lätt, kanske blir skadad eller blir uppgiven om du inte får snabba resultat.

Hitta något du tycker om, dra med en kompis eller partner. Köp inte dyra gymkort och lägg kortet i lådan, ut och spring och lyft vikter hemma istället i början. 

Var det länge sedan du tränade alls och det tar emot, börja med promenader som du kan göra längre och längre. Det viktigaste är att du rör dig alls och börjar året med nya, goda vanor.

Är du i min ålder, 40+, så rekommenderar man att träna mycket styrketräning och kondition. Jag märker att jag har haft svårare att hålla vikten det sista halvåret och har därför tagit fram dessa motivationsbilder för att jag ska ha ett mål.

Om tre månader ska jag vara i samma form igen!

Tips på grymma magövningar jag visar hittar ni HÄR! Enkla att köra hemma. Här hittar du ett inlägg om löpning. 

Förbränning och PW före frukost hittar du HÄR.  Pepp för att komma igång hittar du HÄR. 

 

  • 2018-08-21, 23:30
  • 10

Innehåller annonslänkar 

Visst är det en skön känsla att komma in till gymet! Så fort jag kliver in genom dörren dras jag med, känner gemenskapen, alla är där för samma sak. Älskar den här tiden när man tar tag i sina rutiner igen efter en lång sommar.

Både lunchträning och styrkepass blev det idag, kvällspass vid 21. Det är egentligen för sent för mig för jag blir så pigg så jag brukar inte somna, men Janne var påstridig att vi skulle gå, så bra när någon kickar iväg dig. Träningen ska ändå göras. Bästa känslan efter.

Blir ni trötta eller pigga av att träna? Båda effekterna är lika bra. På sitt sätt.

Vi tränar på Nordic Wellness, finns gym överallt!

Jag tror många längtar efter att komma igång och röra på sig, nu är det perfekt tid att kicka igång din träning. Jag har slappat till mig och både jag och Janne känner att det är dags att öka farten. Ge det bara ett par veckor så är du med i matchen igen.

PW varje morgon är bonus utöver min träning. Mår psykiskt bättre av promenader varje dag. Bort med stress och in med endorfiner. Jag älskar även styrkepass, spinning, tabata och bodypump. Yoga en gång i veckan.

Men alla ni som läser i min bok, där kunde jag knappt gå 10 minuter när jag var dålig. Så jämför med er själva, jag hoppas boken kan hjälpa någon där ute att må lite bättre. Motion är läkande.

Usch vad dålig jag var. HÄR kan ni beställa boken, nu finns den i lager och du får den på 1-2 dagar.

God natt säger Lucy, nu ska vi sova. Mina tjejer är med mormor och syster på Gotland, så mysigt för dem. Men måndag kommer de till releasen. Längtar.

 

  • 2018-05-07, 15:19
  • 10

Jag har precis varit ute på en runda i underbart väder i Göteborg, vilken sommarvärme! Men idag sitter jag varje minut vid datorn och korrläser varenda mening till min bok. Idag ska hela mitt bokmanus ska in och jag har fullt ös. Vägen till en färdig bok du har i handen är inte enkel, men det är pirrigt, spännande och väldigt roligt. Kan knappt tro det är sant, men det kräver också fokus till 100%.

Jag måste ändå ha mina 30 om dagen för att orka, förutom mina träningspass. Frisk luft och promenader eller löpning gör att jag mår bra. Ta på dig skorna och ge dig ut, njut av frisk luft och känn hur kroppen blir lugn efter en runda, få med dig din vän eller partner, det gör så mycket att få igång endorfinerna som blir din belöning. Tänk varje gång du tvekar att du vet det blir bra efteråt.

Gratis och enkelt. Bästa jag vet är att få komma ut på en runda, nu kan jag fokusera igen och då jobbar jag bättre. Blir en bättre människa helt enkelt, haha.

Kortvecka för många och vi ska få sommarvärme, vilken vecka vi har framför oss!

Vill ni ha mer träningstips förresten? Känns som många vill komma igång nu när våren är här, även om jag gärna förespråkar vardagsmotionen så vet jag man tappar farten ibland och då behöver man någon som kickar igång dig.