• 2020-03-18, 17:58
  • 6

Vill ni ha träningspepp om ni är hemma mer? Att röra på sig är ännu viktigare om man inte kan gå och träna som vanligt eller om man känner sig orolig. Corona ska inte få ta över och göra oss deprimerade. Därför måste vi motionera och träna! Det ger massor med endorfiner och ett lugn i kroppen man mår bra av.

Jag försöker gå eller springa i skogen så ofta jag kan, det är rogivande och jag märker att jag mår så bra efteråt. Idag gick jag och Marilyn med Lucy över en timma med bra tempo, kan du inte komma ut i skogen kan man träna hemma men försök med raska promenader varje dag. Du behöver få upp pulsen, gärna svettas. Då får du träningen för hjärta och lungor. Endorfinerna gör dig lugn och man känner sig avslappnad. Det är underbart, speciellt nu med alla hemska tunga nyheter hela dagarna.

För att få upp pulsen och träna musklerna kan man köra olika övningar även i hemmet. Squats/benböj är grymt för de stora benmusklerna, rumpan och det stärker ryggen. Har du ofta ont i ryggen eller nacken- träna styrketräning.

Djupt ner så långt du kan utan att knät går över foten. Gå ner djupt rakt ner, de ska inte göra ont i ryggen. Då går du upp.

Kör 30 stycken i ett tempo eller 10 X 3 rep.

Jumping jacks! Kör 30 sekunder i högt tempo och vila 15 sekunder. 30 Sekunder X 3
Enkel men pulshöjande övning! Den stärker rumpa, bål och även ryggen. Du får upp flåset och hjärtat får jobba. Stå med rak rygg med armarna rakt ner. Hoppa ut till sidorna med benen och upp med armarna över huvudet och landa på tårna så blir det inte så tungt för knäna.

Hitta något att lyfta så axlarna får jobba. Lyft rakt upp, sakta ner. Kör samma 3 X 10. Har du inga hantlar hemma kan man ta böcker, eller är du ute kan du ta två stenar. Var kreativ.

Höga knän är också riktigt bra bra för konditionen och kan göras på litet utrymme. Snabba och höga knän så högt och snabbt du kan.  Kör 30 sekunder X 3. Vila 15 sekundee mellan varje. Intervallpass är riktigt bra för hjärta och lungor -Och perfekt för måbra hormoner efteråt.

Är man inomhus kan man även köra magövningar- lägg dig på golvet och kör situps 3 X 20 i ganska snabbt tempo.

Cykla med benen är också bra, den är riktigt bra.

Ta hand om er, motionera kan man göra var som helst!